|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۸
کد خبر: ۲۴۴۲۹۳
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۷
آمار فوق نشان می‌دهد که اهداف آمریکا از حضور نظامی در سوریه چه بوده است، این نیروهای پشتیبان رزم هستند که باید از نیروهای نظامی رزمی حمایت لجستیکی و پشتیبانی داشته باشند.
 یک جامعه‌شناس سیاسی گفت: مهم‌ترین دلیل خروج آمریکا از منطقه را باید در ناامیدی از تروریست‌ها جستجو کرد زیرا ترامپ می‌داند که تروریست‌ها نمی‌توانند اهداف آمریکا در منطقه را محقق کنند لذا پشت آن‌ها را خالی کرده است.

ادریس محمدی استاد دانشگاه و جامعه‌شناس سیاسی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: توئیت ترامپ مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را باید از چند جهت مورد بررسی قرارداد نخست به لحاظ کمی، آمریکا حدود 3 هزار نیروی نظامی دارد که از این تعداد هزار نفر نیروی رزمی و 2 هزار نفر نیروی پشتیبان رزم هستند.

وی ادامه داد: آمار فوق نشان می‌دهد که اهداف آمریکا از حضور نظامی در سوریه چه بوده است، این نیروهای پشتیبان رزم هستند که باید از نیروهای نظامی رزمی حمایت لجستیکی و پشتیبانی داشته باشند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: حال باید دید که هزار نفر نیروی نظامی مگر به چه میزان به پشتیبانی نیاز دارد؟ سؤال اینجاست که آمریکا 2 هزار نیروی پشتیبان رزم را برای چه تعداد نیروی نظامی رزمی در نظر دارد.

وی ابراز کرد: آن‌سوی سکه نشان می‌دهد هدف آمریکا پشتیبانی از نیروهای نظامی رزمی آمریکایی نبوده بلکه کاملاً برعکس این هزار نفر نیروهای رزمی بودند که 2 هزار نیروی پشتیبان را حمایت می‌کردند تا آن‌ها رسالت سلاح‌رسانی، حمایت از عده و عُده نیروهای تروریستی را انجام دهند.

محمدی تصریح کرد: آمریکا چند سال است که به‌عنوان کمک‌رسان گروه‌های رادیکال و تروریستی به بهانه حضور نظامی در منطقه درحال فعالیت است وگرنه هزار نیروی نظامی رزمی چه نیازی به 2 هزار نیرو پشتیبان دارد.

این جامعه‌شناس سیاسی بیان کرد: به لحاظ کیفی اگر بخواهیم خروج آمریکا از سوریه را بررسی کنیم باید بگوییم پس از روی کار آمدن ترامپ نگاه سیاست خارجی آمریکا یک نگاه سود و زیانی شد.

وی مطرح کرد: ترامپ دو سال پیش بحث خروج از سوریه را مطرح کرد که با ورود برخی کشورهای منطقه با دریافت پول منصرف شد و حتی برای شلیک چند موشک از برخی کشورهای منطقه میلیون‌ها دلار دریافت کرد.

محمدی تأکید کرد: در حال حاضر باید دید آیا هدف ترامپ از اعلام خروج نیروهای آمریکایی از سوریه باز هم نگاه منفعتی به ماجرا در منطقه است یا واقعاً هدف خروج از سوریه بوده است.

وی عنوان کرد: ظاهر داستان واقعی به نظر می‌رسد وزیر دفاع آمریکا تا دو ماه دیگر از دولت استعفا داده و خارج می‌شود مخالفت‌های داخلی شروع‌شده؛ اگرچه اخبار ضدونقیض حکایت از آن دارد که بخشی از نظامیان آمریکایی شمال سوریه را به مقصد عراق ترک کرده‌اند.

این استاد دانشگاه گفت: مهم‌ترین دلیل خروج آمریکا را باید در ناامیدی از تروریست‌ها جست‌وجو کرد زیرا ترامپ می‌داند که تروریست‌ها نمی‌توانند اهداف آمریکا در منطقه را محقق کنند لذا پشت آن‌ها را خالی کرده است.

وی اشاره کرد: آمریکا می‌داند داعش در سوریه جایی ندارد و ازهم‌پاشیده و با حضور بازیگران قدرتمندی چون ایران، روسیه و حزب‌الله اثرگذاری آمریکا در منطقه کم شده است.

محمدی اظهار کرد: با این تفاسیر برای آمریکا مقرون‌ به‌صرفه نیست در جایی که کمترین اثر را دارد بیشترین سرمایه‌گذاری را داشته باشد.

این جامعه‌شناس سیاسی تشریح کرد: دلیل خروج آمریکا از منطقه که در راستای دلیل اول می‌توان آن را تحلیل کرد این است که آمریکا می‌داند در کوتاه‌مدت و میان‌مدت نمی‌تواند در سوریه شاهد تغییر موازنه باشد و تغییر موازنه نیازمند هزینه‌ای گزاف است که ترامپ نشان داده اهل هزینه زیاد و سود کم نیست.

محمدی در پایان تصریح کرد: آمریکا پس از شکست داعش دیگر دلیلی برای حضور در سوریه نمی‌بیند و اینجا استثنائا راست می‌گوید چون پس از شکست داعش امیدی برای حضور در سوریه ندارد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین