|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۴:۳۳
کد خبر: ۲۴۴۱۹۰
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۴
خادم در پاسخ به این سوال که شایعه شده قصد دارید که به فدراسیون کشتی بروید تصریح کرد: تمایل دارم با افتخار خدمت کنم اما تصورم بر این است افرادی که آمده‌اند با انگیزه دنبال داستان هستند و حضورشان این خلاء را پر می‌کند. این نیست که بگویم دوست ندارم به کشتی بیایم.
امیررضا خادم معاون حقوقی پارلمانی و امور استان‌های وزارت ورزش در نشست خبری اعلام کرد: دیگر تمایلی برای حضور در این پست ندارم و با وزیر ورزش در این زمینه صحبت‌هایی انجام داده‌ام که از حوزه معاونت حقوقی و پارلمانی وزارت ورزش خداحافظی کنم.

امیررضا خادم امروز در نشست خبری که در محل وزارت ورزش و جوانان برگزار شد درباره علت خداحافظی‌اش از مسئولیت معاونت حقوقی پارلمانی و امور استان‌های وزارت ورزش و جوانان گفت: حقیقت این است که حوزه مجلس حوزه خاصی است و به نوعی بعد از کار معدن کار سختی محسوب می‌شود! این حوزه پرحاشیه و پر استرس است و علاقه‌مند هستم که تغییر جایگاه داشته باشم. حال اگر فضایی وجود داشته باشد که بخواهم بروم استقبال خواهم کرد.

وی افزود: به اندازه کافی در حوزه معاونت حقوقی پارلمانی و امور استان‌های وزارت ورزش و جوانان کار کرده‌ام و نیاز است تا یک تازه نفس در این حوزه قرار بگیرد.

خادم در پاسخ به این سوال که شایعه شده قصد دارید که به فدراسیون کشتی بروید تصریح کرد: تمایل دارم با افتخار خدمت کنم اما تصورم بر این است افرادی که آمده‌اند با انگیزه دنبال داستان هستند و حضورشان این خلاء را پر می‌کند. این نیست که بگویم دوست ندارم به کشتی بیایم.

وی درباره کارنامه حضور پنج سال خدمت در معاونت حقوقی پارلمانی و امور استان‌های وزارت ورزش و جوانان اظهار کرد: من در سال 92 مسئولیت این سمت را قبول کردم و در طی دو دوره مجلس یعنی سال آخر مجلس نهم و دو سال اخیر کار مجلس دهم تلاش کردم طوری مدیریت کنم که ارتباط خوبی بین وزارت ورزش و جوانان و مجلس ایجاد شود که جمع‌بندی پنج سال فعالیتم در این سمت این بود که از نظر استیضاح، سوال و تذکر از سوی نمایندگان از آخر در جایگاه سوم قرار داشتیم. یعنی کمترین استیضاح، سوال و تذکر را از سوی نمایندگان داشتیم.

معاون حقوقی پارلمانی و امور استان‌های وزارت ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: از نظر بعد اخلاقی اکثر قریب به اتفاق نمایندگان مجلس نظر به این داشتند که شاید این دستگاه بهترین دستگاه در طی این مدت بوده است. در حوزه بودجه نیز در سال 93 شش درصد کاهش نسبت به سال 92 داشتیم. در سال 94، 20 درصد رشد بودجه داشتیم، 95، 57 درصد، 96، 114 درصد و 97، 16 درصد رشد بودجه داشتیم که در مجموع نزدیک به 150 درصد رشد بودجه نسبت به سال 92 داشتیم.

وی اضافه کرد: نکته حائز اهمیت در حوزه مجلس این بود که قوانین بسیار کلیدی و اساسی برای ورزش کشور به تصویب رساندیم که یکی از عمده‌ترین آنها تخصیص 0.27 درصد از 9 درصد ارزش افزوده بود که با یک برنامه ریزی و آماده سازی مجلس توانستیم زمینه‌ای فراهم کنیم تا نمایندگان را قانع کنیم که این میزان بودجه به ورزش اختصاص داده شود که قبلا این مسئله در ورزش رخ نداده بود. در سال 96 این مبلغ بیش از 1000 میلیارد تومان بود. در سال 97، 1100 میلیارد تومان و سال 98، 1200 میلیارد تومان بود.

خادم اضافه کرد: همچنین در بحث سرباز قهرمان توانستیم مجوز امریه بگیریم. در حوزه اساسنامه کمیته ملی پارالمپیک، تفکیک کمیته ملی پارالمپیک از المپیک سبب شد تا بتوانیم بودجه خوبی را به کمیته پارالمپیک تزریق کنیم و همین امر سبب موفقیت کاروان پارالمپیک در بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا شد.

خادم با بیان اینکه درباره حضورش در کشتی و اینکه شایع شده قصد برگشت به کشتی را دارید اظهار کرد: افرادی که در کشتی مطرح هستند افراد توانمند و قابلی هستند. متاسفم برای رسول خادم که نتوانست در کشتی ادامه فعالیت بدهد و یا اینکه علاقمند نبود در کشتی دوباره حضور داشته باشد. البته افرادی هم تلاش می‌کنند تا خود را در این حوزه عرضه کنند که افراد قابل توجه و با توانمندی‌های بالایی هستند. برای همین ضرورتی برای حضور مجدد در کشتی ندارم. من سال 81 که فدراسیون کشتی را ترک کردم، هنوز اندوه و غم آن سال بر دلم باقیمانده و ضرورت اینکه دوباره به کشتی باز گردم وجود ندارد. من امیدوارم که با افراد توانمندی که کاندیدا شده‌اند نتایج خوبی را در المپیک کسب کنیم.

خادم با بیان اینکه اینطور مطرح شده که شما با رسول خادم صحبتی داشتید برای حضور در فدراسیون کشتی تاکید کرد:‌ من و رسول خادم با هم برادر هستیم و تصورم بر این است که در تمامی سال‌ها بعد از دوران قهرمانی تلاش من بر این بوده در جاهای مختلف که قرار می‌گیرم خدمتگزار خوبی باشم. حال امکان دارد این خدمتگزاری مورد تایید قرار بگیرد یا اینکه همراه با نقد باشد.

وی درباره واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در آن زمان و اینکه چرا این واگذاری با شکست مواجه شد، گفت: زمانی امکان واگذاری این دو باشگاه وجود داشت که با حواشی مواجه نبودند. ما زمانی که این دو باشگاه نتیجه می‌گرفتند و چه نتیجه نمی‌گرفتند مشکلی برای این دو باشگاه به وجود نمی‌آمد. حتی در آن زمان جذب بازیکن برای فصل بعد با مشکل مواجه بود. بازیکنان اطمینان نمی‌کردند که با این دو باشگاه قرارداد منعقد کنند. من در دو نشست تلویزیونی که با متولیان امر در خصوص این دو باشگاه داشتم مسائلی را با سند و مدرک ارائه دادم و نمی‌توانستم آنها را کتمان کنم. هنوز شاهد این هستیم که از طرف مراجع خارج از کشور مثل فیفا مشکلاتی در توقف این دو باشگاه ایجاد می‌شود که مربوط به قراردادها، رفتارها و بدهی‌های مربوط به آن سال‌ها بود. چطور می‌توانستیم با این شرایط به نتیجه برسیم. قطعا با حضور یک مربی خوب و توانمند و یک بازیکن با تجربه یک تیم می‌توانست به موفقیت دست پیدا کند. سر و صدایی که در آن زمان برای این دو باشگاه ایجاد شد به ویژه باشگاه پرسپولیس در پنج هفته اول رقابت‌های لیگ بود که نتوانسته بودند جایگاه خوبی را کسب کنند. البته استقلال شرایط مشابه و بهتری از پرسپولیس داشت. تمام این عوامل سبب شده بود که این دو تیم زیر سوال برود.حتی در آن زمان نسبت به جابجایی‌ها معترض بودند اما من در خارج از کشور بودم و باید هماهنگی با وزیر ورزش صورت می‌گرفت که این اتفاق رخ نداده بود. حتی هیات مدیره باشگاه‌ها اقدامات مستقلی انجام می‌دادند بدون اینکه با وزیر ورزش هماهنگی صورت بگیرد. در نهایت به این نتیجه رسیدیم با این اتفاقات افرادی بودند که در مطبوعات زیاد مصاحبه می‌کردند در حالیکه اهالی فوتبال خود پرسپولیس بانی این موضوع بودند.

خادم اضافه کرد: زمانی که در جلسه تخصصی با این دوستان اظهار نظر فنی آنها را پرسیدم با توجه به اینکه رئیس هیات مدیره تجربه فوتبالی نداشت اظهاراتی کرد که حواشی برای خودش ایجاد کرد. اگر حمایت‌های آن فرد نبود این دو باشگاه نمی‌توانستند ادامه حیات بدهند. حتی در آن سال به خاطر بدهی‌های سنگین باشگاه پرسپولیس و عدم اعتماد بازیکنان نسبت به قراردادشان حواشی زیادی متوجه این باشگاه شد که بعد از آن با آمدن برانکو و حواشی که برای من وجود داشت تا حد قابل توجهی فروکش کرد و توانست پرسپولیس به نتایج قابل قبولی دست پیدا کند. چون در آن سال زمینه جذب اسپانسر در دو باشگاه فراهم شد افرادی وارد باشگاه کردیم توانستند هزینه‌های دو باشگاه را متقبل شوند و حتی خواسته یا ناخواسته در تصمیم گیری‌ها نیز دخالت می‌کردند اما الان تصمیم گیری‌ها مدیریتی است و در کنار آن اسپانسر مشخص است و مدیریت مجمعی وزارت توانسته بر حواشی این دو باشگاه غلبه کند.

وی در پاسخ به این پرسش که ادعا می‌شود که خصوصی سازی، بازی دولت است خاطرنشان کرد: به عنوان یک شهروند و کسی که مسئولیت دارم معتقدم کسی که مسئولیت جایی را قبول می‌کند باید پاسخگو باشد. البته در این میان باید یک سری حرف‌ها را نیز قبول کند و آنها را تحمل نماید. از اینکه بخواهم پنهان کاری کنم مصلحت نمی‌دانم. من معتقدم مسئولیت‌ها و پست‌ها خیلی زود تمام می‌شود. یک فردی مثل من که در قالب ورزشکار وارد حوزه ورزش شدم دوست نداشتم که وارد فاز سیاسی شوم و این را خوب نمی‌دانستم. بحث خصوصی سازی دو باشگاه در سری گذشته با بررسی‌های اجمالی که با حضور وزیر وقت اقتصاد، وزیر ورزش و جوانان و رئیس سازمان خصوصی سازی و وزیر دادگستری داشتیم دیدیم شرایط برای واگذاری فراهم نیست. آن زمان برای این دو باشگاه از لحاظ پرونده‌های مالی به خاطر پرونده‌هایی که در شعب مختلف داشتند و همچنین به خاطر بدهی‌ها و طلبکاران امکان واگذاری وجود نداشت و حتی اعضای هیات مدیره با مشکلات زیادی مواجه بودند. با این همه مشکلات چگونه می‌توانستیم این دو باشگاه را به بخش خصوصی واگذار کنیم. در آن زمان سعی کردیم تمام ساز و کارها و چارچوب واگذاری را فراهم کنیم. سه مرحله مزایده برگزار شد اما استقلال خریدار نداشت و خریداران پرسپولیس نیز عقبه خوبی نداشتند. الان آن خریداران پرسپولیس کجا هستند.
 

وی اضافه کرد: شرایط خصوصی سازی این دو باشگاه در آن زمان به خاطر اینکه مشکلات زیادی از نظر مباحث مالی وجود داشت و شفاف سازی صورت نگرفته بود وجود نداشت و از لحاظ منطق درست نبود. با شرایطی که مسعود سلطانی فر فراهم کردم مسائل بدهی مالیاتی این دو باشگاه که بیش از 100 تا 150 میلیارد تومان بود در حال حل است و مابقی بدهی‌ها نیز توسط اسپانسرها حل شده و الان شرایط واگذاری فراهم است. البته دغدغه خود من به عنوان یک فرد ورزشی نسبت به واگذاری این دو باشگاه این است که این ملاحظات اجتماعی است نه سیاسی، قطعا هر کسی که خریدار این دو باشگاه باشد مجددا نیز تیر انتقادات مستقیم به سمت دولت و وزارت ورزش خواهد بود نه بخش خصوصی.

خادم گفت: من زمانی که در حوزه کشتی فعالیت می‌کردم همیشه معتقد بودم که چرا باید حمایت‌ها از دو باشگاه استقلال و پرسپولیس صورت بگیرد اما زمانی که مسئولیتی را در وزارت ورزش بر عهده گرفتم متوجه شدم که حمایت از این دو باشگاه در حقیقت موجب دلخوشی 50 میلیون نفر می‌شود. فوتبال با بقیه رشته‌ها فرق دارد و قابل مقایسه نیست و در تمام دنیا این امر ثابت شده است. در حین اینکه اجتماعی است کاملا سیاسی است و موجب ایجاد نشاط و غرور ملی می‌شود.

خادم درباره اینکه آیا استعفای خود را به وزیر ورزش ارائه کردید یا خیر؟ خاطرنشان کرد:‌ بحث استعفا نیست و در این زمینه نیز من با وزیر ورزش صحبت کردم و پیشنهاد خود را نیز ارائه دادم. من در تمام مدتی که در وزارت ورزش حضور دارم به جز هاشمی طبا که از نظر اخلاقی و مدیریتی وی را قبول دارم معتقدم سلطانی فر جایگاه ویژه و خاصی را در ورزش دارد و در طی سه دوره برای حضورش در ورزش سعی کردم کارهایش را خود پیگیری کنم. زیرا معتقدم وی انگیزه بالایی در حوزه ورزش دارد و با درایت و مدیریتی که دارد کار کردن با او خسته کننده نیست اما می‌گویم حوزه مجلس حوزه خاصی است و کار در آن دیده نمی‌شود و هر چقدر کار می‌کنیم با روحیات من سازگار نیست. با وجود اینکه پنج سال است در این حوزه فعالیت می‌کنم میل قلبی من نیست و علاقه‌مند هستم که از این حوزه خارج شوم. دوست دارم کماکان خدمت کنم. البته بستگی به شرایط دارد که ادامه فعالیتم در کجا فراهم شود؟

وی خاطرنشان کرد: در آن سال‌ها وزارت ورزش و جوانان هیچ ریالی به این دو باشگاه کمک نکرد و اسپانسرهای این دو باشگاه حمایت می‌کردند. در آن زمان که حواشی این دو باشگاه زیاد بود تنها سه تا شش میلیارد تومان پول در حساب این دو باشگاه بود اما سال 93 با حمایت ورزش و جوانان و با کمک اسپانسر 48 میلیارد تومان به حساب این دو باشگاه ریخته شد.

وی درباره برنامه‌های ششم توسعه اظهار کرد:‌ در لایحه‌ای که دولت داده بود یک بند به ورزش اختصاص داشت که ما چندین بند به قانون تبدیل کردیم که یکی از آنها بخشودگی مالیاتی برای کسانی که در ورزش هزینه می‌کنند. این می‌تواند خیرین و خصوصی سازان را ترغیب کند. از عوارض مالیات بر سیگار 30 درصد به ورزش تخصیص پیدا کرد. در حوزه تبلیغات تلویزیونی نیز با وجود اختلاف نظری که داشتیم با گنجاندن یک بند در برنامه ششم این شد که پول هر برنامه تبلیغاتی بین وزارت و صدا و سیما تقسیم شود. همچنین در لوایحی که مصوب شده توانستیم دو مصوبه داشته باشیم یکی دائمی کردن 0.27 درصد به ورزش و معاف کردن باشگاه‌ها از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده که این مسئله در مجلس در حال بررسی است.

خادم تصریح کرد: در حوزه استان‌ها نیز چند جابجایی داشتیم که در این سال‌ها چند شاخصه را مطرح کردیم اینکه مدیران از بدنه وزارت ورزش و تحصیلکرده حوزه ورزش، بومی منطقه بوده و سابقه ورزش قهرمانی داشته و مورد تایید فضای عمومی استان باشد. کار دشواری بود که اتفاق افتاد. طول عمر مدیریت را هم سعی کردیم بالا ببریم. متوسط عمر مدیران ما در استان بیش از 2.5 سال است که قبلا کمتر بوده است. همچنین در حوزه حقوقی تلاش جدی داشتیم. به عنوان مثال در اصفهان حتی در دادگاه‌هایی که وزارت بازنده بود طرح موضوع کردیم. کسانی که کلاهبرداری کرده بودند همه بازخواست شدند. از قوه قضائیه تشکر می‌کنم که متخلفان را شناسایی کرده و ما اموال را به دولت بازگرداندیم. عمده این مسائل در نقش جهان رخ داده بود که بعد از 20 سال شاهد افتتاح این ورزشگاه بودیم.

وی اضافه کرد: طرح جامع باشگاه داری را تصویب کردیم و طی دو سال با همفکری که با کارشناسان داشتیم به یک طرح رسیدیم که البته این طرح به حوزه قهرمانی واگذار شده و به زودی به دولت واگذار می‌شود.

وی در پایان گفت: زمانی که استقلال و پرسپولیس به من واگذار شده بود یک سال با بحران جدی روبرو بودیم و حتی در موقعیت انحلال قرار داشتیم اما با جذب اسپانسرهایی که در آن سال با حرف و حدیث‌های زیادی مواجه بودند بدهی‌ها را پرداخت کردیم و دو تیم را دوباره به پست قهرمانی بازگرداندیم و به یک ثبات نسبی رساندیم. الان باشگاه‌ها در حال حاضر اسپانسرهای قوی و قابل توجهی دارند. در آن سال تمام اقدامات برای واگذاری فراهم شد اما در مرحله مزایده به خاطر نبود خریدار که اهلیت داشته باشند یا عدم حضور خریدار امکان واگذاری نبود. با آمدن سلطانی‌فر این طرح به تصویب رسیده و مجددا در وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی سازی در دستور واگذاری قرار گرفته است.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین