|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۸
کد خبر: ۲۴۳۹۷۲
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶
مواردی مانند قتل، سرقت، از جمله مواردی هستند که ناجا همواره دقیق ترین آمار را در اختیار دارد و در خصوص خودکشی نیز سازمان پزشکی‌قانونی مرجع آمار هستند. به‌ هر حال هر دستگاه و نهادی وظیفه حرفه‌ای و ماموریت ذاتی خود را در استخراج و پایش آمار انجام می‌دهد.
رییس سازمان امور اجتماعی کشور از انتشار اطلس اجتماعی تا پایان سال خبر داد .

 تقی رستم وندی در حاشیه جلسه شورای اجتماعی کشور و در جمع خبرنگاران با بیان این که دستور جلسه امروز (یکشنبه‌) شورای اجتماعی به بررسی سیاست های سلامت اجتماعی کشور اختصاص داشت، گفت:  سال گذشته در جلسه شورای اجتماعی که در حضور ریاست جمهوری برگزار شد، بعد از ارائه سند سلامت روان در کشور ، مصوب شد که  سندی هم  در رابطه با سیاست های سلامت اجتماعی تنظیم شود که امروز اولین جلسه بررسی مقدمات این سیاست‌ها آغاز شد  و این روند ادامه‌ پیدا خواهد کرد.

وی ادامه‌ داد: نکته مهمی که مطرح است این است که در کشور ما متاسفانه طی چند سال اخیر بیشتر گفتمان آسیب‌های اجتماعی رواج پیدا کرده است و اولین ویژگی تدوین این سیاست‌ها این خواهد بود که ما باید بر گفتمان سلامت اجتماعی در کشور تاکید بیشتری کنیم و همواره‌ در قانونگذاری، نگارش و تدوین اسناد و سیاست‌ها، سلامت اجتماعی را مقدم کنیم، زیرا در صورت تحقق سیاست‌های سلامت اجتماعی، در حوزه پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی، توفیقات بیشتری خواهیم داشت.

به گفته رییس سازمان امور اجتماعی کشور، نتیجه‌ جلسه امروز بر این شد که در جلسه آینده نتایج پیمایش اجتماعی کشور در صحن شورا مطرح شود و همچنین ارتباط دبیرخانه سلامت اجتماعی که در سازمان بهزیستی مستقر است، با اعضای شورا ادامه‌ یابد و در نهایت نظرات تکمیلی اخذ شده و با اجماع و توافق حداکثری، سیاست‌های سلامت در کشور تدوین شود.

رستم‌وندی در پاسخ به این سوال که آیا در خصوص آسیب‌های اجتماعی نهادی برای ارائه دقیق آمارها وجود دارد یا خیر، گفت: آسیب های اجتماعی یک واژه کلی است که دارای مصادیق زیادی است. برای هر یک از آسیب‌های اجتماعی در کشور معمولا یک دستگاه و یا نهادی متولی جمع‌آوری آمار، پایش و ارائه آن است. برای مثال در خصوص  ازدواج و طلاق ، متولی ارائه آمار سازمان ثبت احوال در کشور است به عبارت دیگر وقتی طلاق را به عنوان یک آسیب اجتماعی تلقی می‌کنیم، آمارها را از سازمان ثبت احوال می گیریم.

وی در ادامه‌ تصریح کرد: مواردی مانند قتل، سرقت، از جمله مواردی هستند که ناجا همواره دقیق ترین آمار را در اختیار دارد و در خصوص خودکشی نیز سازمان پزشکی‌قانونی مرجع آمار هستند. به‌ هر حال هر دستگاه و نهادی وظیفه حرفه‌ای و ماموریت ذاتی خود را در استخراج و پایش آمار انجام می‌دهد.

رییس سازمان امور اجتماعی کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود، خاطر نشان کرد: از سه سال پیش وزارت کشور مرکز رصد اجتماعی دارد که در این مرکز رصد آمارهای مرتبط با همه دستگاه‌ها در ذیل هر کدام از آسیب ها جمع‌آوری می‌شود که این کار  به طور سالانه است. امسال هم در پایان سال یک اطلس اجتماعی و شاید بتوان گفت جامع ترین اطلس اجتماعی کشور تدوین خواهد شد. یعنی وضعیت آسیب های اجتماعی در این اطلس آمده است و نقشه‌ها، آمارها، جداول به طور کامل و برای اولین بار منتشر خواهد شد.

وی اظهار کرد: این اطلس دارای سطوح دسترسی مختلفی است و در اختیار مدیران قرار می‌گیرد و بخشی از آن نیز انتشار عمومی خواهد یافت.

رستم وندی همچنین در پاسخ به این سوال که نظر وزیر در خصوص انتخابات و سلامت اجتماعی چیست؟ اظهار کرد: بحث انتخابات ، بحث سیاسی است، اما جنبه اجتماعی نیز دارد. نظر آقای وزیر بر این بود که ما باید همه ابعاد سلامت اجتماعی را در نظر بگیریم که یک بعد آن هم می‌تواند مشارکت اجتماعی باشد که همه جنبه سیاسی دارد و هم اجتماعی.

وی در پایان صحبت‌هایش اضافه کرد: کشور ما دارای یک دموکراسی پایدار طی چهار دهه گذشته بود و مردم همواره مشارکت داشتند و بیشتر مدنظر آقای وزیر بر این بود که هم ابعاد پیشگیرانه را ببینیم و هم ابعاد مداخله و اقدام جهت کاهش آسیب‌ها را در نظر بگیریم. یکی از متغیرها در این بحث نشاط اجتماعی و مشارکت سیاسی مردم در حوزه های اجتماعی بود که فکر می‌کنم محور اصلی صحبت ایشان هم همین موضوع است.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین