|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۳
کد خبر: ۲۴۳۵۹۹
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۸
سناتور جمهوریخواه 'لیندسی گراهام' از کارولینای جنوبی نیز که عموما از طرفداران ترامپ است، می گوید: 'من و سایر افراد در دستگاه امنیت ملی از شنیدن این خبر واقعا شوکه شده ایم'.
  نیویورک تایمز در سرمقاله روز چهارشنبه خود نوشت: 'دونالد ترامپ' با تصمیم خود برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، یک 'هدیه گرانبها' به 'پوتین' و جمهوری اسلامی داد.

نیویورک تایمز می نویسد: کمتر از سه ماه پیش بود که 'جان بولتون' مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که اهداف ماموریت سربازان آمریکایی در سوریه تغییر کرده و این نیروها در این کشور خواهند ماند.

بولتون به خبرنگاران گفت: هدف (نیروهای آمریکایی) صرفا شکست دادن 'داعش' نیست، بلکه سربازان آمریکایی آنقدر در سوریه می مانند تا مطمئن شوند که ایران خاک سوریه را ترک کرده است؛ در واقع این صحبت بولتون، به مثابه یک بیانیه رسمی و معتبر دولت ترامپ بود.

البته این امر طبیعی است؛ ریاست جمهوری 'دونالد ترامپ' همواره نامشخص و درهم و برهم است، اما اتفاقا این بار این قضیه با صحبتی که بولتون کرد، متفاوت بود.

و اما دیروز / چهارشنبه/ ترامپ ظاهر شد و تمام آن صحبت های بولتون و دیگر افراد تیم امنیت ملی اش را رد کرد و دستور داد که 2 هزار سرباز آمریکایی حاضر در سوریه در یک مهلت 30 روزه به وطن برگردند؛ این تصمیم خیلی ناگهانی و هم خیلی خطرناک است.

این تصمیم ظاهرا هیچ سنخیتی با یک استراتژی فراگیر و جامع برای خاورمیانه و یا خرد جمعی ندارد.

معلوم نیست با این تصمیم گیری، تکلیف میزان تعهد و درگیر بودن آمریکا در خاورمیانه، اراده آمریکا برای حفظ جایگاه رهبری جهان و همچنین، نقش ترامپ در کسوت فرمانده کل قوای آمریکا چه خواهد بود.

یک سرباز، وظیفه ای جز عمل کردن به دستور مافوق و اجرای فرامین فرماندهانش ندارد، منتها موفقیت در کار وقتی احراز می شود که سرباز بداند رهبر و فرمانده اش کاملا می داند که او دارد چه می کند و هدفش چیست.

اینکه در میدان جنگ دائما به سرباز فرامین ضد ونقیض داده شود، یعنی همان کاری که الآن ترامپ و دولتش دارند انجام می دهند، این رویه نه فقط روحیه سرباز را تضعیف می کند، بلکه روحیه کار را از متحدان آمریکا در جنگ سوریه نظیر کردها هم می گیرد؛ این فرامین ضد و نقیض ضمنا جان سربازان آمریکایی را هم به خطر می اندازد و یا سبب کشته شدن و یا مجروح شدنشان می شود آن هم در راه اهدافی که قبلا برایش می جنگیدند، اما حالا به دستور فرماندهانشان از آن عقب نشینی می کنند؛ تصمیم ترامپ آنقدر غیرمنتظره بود که حتی هواداران وی هم از آن شوکه شده اند.
سناتور 'مارکو روبیو' از فلوریدا توئیت کرده است: 'این یک اشتباه بسیار بزرگ با نتایجی بس مهم و البته ناگوار است'.

روبیو می نویسد: 'اگر در این تصمیم هرچه سریعتر تجدید نظر نشود، در سال های پیش رو خود دولت و کشور آمریکا را صید خواهد کرد'.

سناتور جمهوریخواه 'لیندسی گراهام' از کارولینای جنوبی نیز که عموما از طرفداران ترامپ است، می گوید: 'من و سایر افراد در دستگاه امنیت ملی از شنیدن این خبر واقعا شوکه شده ایم'.

گراهام از کنگره خواسته است که در مورد این تصمیم گیری ترامپ از رئیس جمهور توضیح بخواهد.
این اولین بار نیست که دونالد ترامپ و دولتش پیام های متضاد هم می فرستند.

ترامپ از همان دوران مبارزات انتخاباتی قول خروج سربازان آمریکایی از سوریه را داده بود و از همان موقع به دنبال فرصت مناسب بود تا تصمیمش را اجرا کند؛ وی در ماه آوریل به 'پنتاگون' مهلتی بیشتر داد تا ماموریت نظامی در سوریه را تکمیل کند؛ ماموریت این نیروها در دولت 'اوباما ' شکست دادن کامل داعش طرح ریزی شده بود؛ تا اینکه بولتون وارد کابینه ترامپ شد و اعلام کرد، 'تا زمانی که نیروهای ایرانی در خارج از مرزهای ایران هستند و این نیروها فقط شامل سربازان ایرانی نیستند، بلکه شامل نیروهای نیابتی آن و شبه نظامیان تحت امر آن هم می شوند، ما خاک سوریه را ترک نخواهیم کرد'.

در عین حال در روز دوشنبه 'جیمز جفری' فرستاده وزارت خارجه آمریکا به سوریه به 'شورای آتلانتیک' گفته بود، 'تا زمانی که داعش شکست کامل نخورده، نفوذ ایران بر سوریه به زانو در نیامده و یک راه حل سیاسی برای جنگ سوریه پیدا نشده، آمریکا در سوریه خواهد ماند'.

اما ترامپ با تصمیمی که در روز چهارشنبه اتخاذ کرد، در حقیقت هم به نظر مشاورانش و هم به منافع ملی آمریکا پشت کرد؛ او یک تغییر مسیر اساسی داد و در یک پیام توئیتری اعلام کرد: 'ما داعش را در سوریه شکست داده ایم؛ این تنها دلیل بودن ما در سوریه در دوران ریاست جمهوری 'ترامپ' بوده است'.

هیچگاه عقب نشینی؛ منتج به دسترسی به اهداف مشخص سیاسی و یا نظامی نیست؛ ترامپ به اشتباه فکر می کند که داعش کارش تمام شده است؛ داعش از بین نرفته است، بلکه قدرت و توانایی اش برای جنگیدن به تحلیل رفته و اکثر خاکی که در تصرفش بوده و ادعای خلافت در آنها می کرده، آزاد شده است.

اما داعش هنوز یک خطه از خاک در مرزهای سوریه - عراق را در دست دارد و حدود 20 تا 30 هزار نیرو هم در اختیارش است.

جفری هم در صحبت هایش در روز دوشنبه به همین مطلب اشاره ای داشت و گفت که 'کار هنوز تمام نشده است'.

البته شکی نیست که هیچکس دلش نمی خواهد، سربازان آمریکایی بیش از زمان لازم در یک منطقه جنگی بمانند، اما مسئله جنگ سوریه فرق می کند.

با عقب نشینی آمریکا از سوریه، داعش دوباره فرصت خیزش پیدا خواهد کرد؛ دوباره جان خواهد گرفت و تجدید قوا خواهد کرد و دوباره یک بحران جدیدی خلق خواهد کرد که خواسته و نخواسته یک بار دیگر پای آمریکا را به منطقه باز خواهد نمود.

عقب نشینی آمریکا از سوریه، هدیه ای است گرانبها به 'ولادیمیر پوتین' و به جمهوری اسلامی است؛ پوتین دارد سخت کار می کند تا خلاء نفوذ آمریکا در خاورمیانه را پر کند؛ ایران هم با عقب نشینی آمریکا از سوریه، فرصتی تازه برایش مهیا خواهد شد تا پروژه قدرتش در منطقه را با یک فرصت تازه تر دنبال کند و ردپایش را در منطقه محکم کند؛ جای بحث ندارد که با خروج آمریکا، ایران حضور نظامی اش را در سوریه محکم تر خواهد کرد.

با خروج آمریکا از سوریه، سیاست دولت ترامپ برای 'فشار حداکثری' به ایران، دیگر جواب نخواهد داد.

با خروج آمریکا از سوریه، همچنین یکی از بزرگترین بازنده ها، نیروهای کرد خواهند بود؛ این نیروها بدست آمریکا تجهیز شده اند و در جنگ با داعش در عراق و سوریه، نقطه اتکای آمریکا هستند.
'رجب طیب اردوغان' رئیس جمهور ترکیه؛ کردها را تروریست هایی می شناسد که قصد نابودی ترکیه را دارند؛ اردوغان همین چند روز پیش قول داد که یک حمله سنگین علیه کردها در مرزهای سوریه با ترکیه انجام خواهد داد؛ ترامپ در روز جمعه گذشته موضوع عقب نشینی از سوریه را تلفنی با اردوغان در میان گذاشته است و اما اسرائیل هم ظاهرا از عقب نشینی آمریکا از سوریه نگران خواهد بود.

اردن هم از این بابت مضطرب خواهد شد؛ امان همین الآن هم بار سنگین میزبانی از پناهجویان سوری را بر دوش می کشد.

معمولا تصمیماتی با این درجه از اهمیت را هیچ رئیس جمهوری بدون مشورت گرفتن از تیم مشاوران امنیت ملی اش اتخاذ نمی کند، اما در این یک مورد خاص به نظر نمی رسد ترامپ مشاورانش را در تصمیم گیری اش مشارکت داده باشد.

یکی از مقامات ارشد کاخ سفید در این خصوص می گوید: 'اهمیت مسئله در این است که این تصمیم را رئیس جمهور خودش شخصا گرفته است'.

جای تعجب ندارد، ترامپ یک بار دیگر در یک موضوع فوق العاده مهم تصمیم گیری کرد تا بلکه از این طریق توجهات را در داخل از سیل پرونده های قضایی که علیه اش سرازیر شده و دارد کمند مچ گیری علیه اش را محکم می کند، برگرداند، اما مسلما یک چنین تصمیمی از جانب فرمانده کل قوای آمریکا که سوگند یاد کرده از کشور و جان مردان و زنان یونیفورم پوشی که از کیان کشور دفاع می کنند، محافظت کند، هرگز یک تصمیم گیری عاقلانه ای نیست.

بیش از دو هزار و پانصد نیروی آمریکایی بدون اجازه دولت سوریه در این کشور حضور دارند و دمشق بارها خواستار پایان تجاوز نظامی نیروهای آمریکایی در سوریه شده است.

دونالد ترامپ درخصوص دلیل خروج نیروهای آمریکایی از سوریه ادعا کرده که 'ما در سوریه بر داعش غلبه کرده‌ایم؛ این تنها دلیل من برای ماندن در آنجا در دوران ریاست‌جمهوری‌ام بود'؛ ادعایی که به اعتقاد کارشناسان مسایل منطقه فقط به جوک شبیه است چرا که آمریکا به کمک رژیم صهیونیستی و کشورهای انگلیس و عربستان گروه تروریستی داعش را برای براندازی حکومت سوریه و تامین امنیت رژیم صهیونیستی ایجاد کرد که با یاری خدا و فداکاری های جبهه مقاومت اسلامی، ارتش سوریه و نیروی هوایی روسیه، گروه تروریستی داعش سال گذشته در همین زمان در سوریه و قبل از آن در عراق شکست خورد و آمریکا نتنها هیچگونه نقشی در شکست داعش نداشته، بلکه برعکس تقویت کننده و تجهیز کننده این گروهک تروریستی بوده است.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین