|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۸
کد خبر: ۲۴۳۵۳۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۵:۰۰
وزیر امور خارجه انگلیس چهارشنبه طی سخنانی در مجلس عوام گفت: اگر توافق آتش‌بس ادامه پیدا کند و سازمان ملل موفق شود که از بندر حدید برای واردات کالا استفاده کند، مشکلات مردم یمن کمتر می‌شود.
 وزیر امور خارجه انگلیس چهارشنبه طی سخنانی در مجلس عوام گفت: اگر توافق آتش‌بس ادامه پیدا کند و سازمان ملل موفق شود که از بندر حدید برای واردات کالا استفاده کند، مشکلات مردم یمن کمتر می‌شود.

به گزارش ایرنا، جرمی هانت که درباره آخرین تحولات یمن برای نمایندگان مجلس صحبت می‌کرد گفت: چنانچه ما ایام کریسمس را جشن می‌گیریم مردم یمن یکی از وخیم‌ترین بحران‌های انسانی جهان را تحمل می‌کنند.

وی افزود: گرسنگی و بیماری در بسیاری از مناطق کشور رو به گسترش است. 420 هزار کودک به دلیل سوءتغذیه درمان می‌شوند، 85 هزار تن از شدت گرسنگی مرده‌اند و اینک 24 میلیون یمنی به کمک نیاز دارند.

وزیر امور خارجه انگلیس گفت: پشت این آمار تکان‌دهنده زنان، مردان و کودکانی هستند که آمال و آرزوهای آن‌ها با ما تفاوتی ندارد.
هانت عنوان کرد که این شرایط در اثر بلایای طبیعی به وجود نیامده و ساخته ‌وپرداخته دست بشر است.
وی بدون اشاره به نقش کشورش درفروش میلیاردها دلار سلاح به عربستان مدعی شد که دولت لندن از هر تلاشی برای پایان دادن به درگیری‌ها کوتاهی نکرده است. هانت توضیح داد: ماه گذشته به عربستان و امارات سفر کردم که ائتلاف نظامی برای استقرار دولت مشروع یمن را بر عهده‌ دارند. سپس به ایران رفتم که از شورشیان حوثی حمایت می‌کند.
وزیر امور خارجه انگلیس افزود که در جریان این سفرها از همتایانش خواسته تا از نفوذ خود برای حضور طرف‌ها در مذاکرات صلح استفاده کنند. وی درعین ‌حال عنوان کرد که انگلیس پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در شورای امنیت آماده کرده است که بر اساس آن حل‌ وفصل سیاسی بحران یمن و ورود مواد غذایی به این مورد تأکید قرارگرفته است.
هانت در ادامه به سفر خود به استکهلم برای نظارت بر روند مذاکرات صلح یمن اشاره و عنوان کرد که او اولین وزیر خارجه انگلیس است که با نماینده حوثی‌ها ملاقات کرده است.
وی گفت: از تمام طرف‌ها خواستم تا از این فرصت برای کاهش رنج مردم یمن و پایان دادن به درگیری‌ها استفاده کنند. هانت افزود: مذاکرات در استکهلم حالی به پایان رسید که قرار شد طرف هادر ماه ژانویه دوباره با یکدیگر ملاقات کنند.
وزیر خارجه انگلیس با اشاره به اهمیت توافق آتش‌بس در حدیده گفت: این بندر نبض و کانال واردات 70 درصد واردات مواد غذایی یمن است. آتش‌بس در حدیده دیروز آغاز شد و نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن پیش‌بینی کرده است که این توافق کار کند.
وی تصریح کرد: اگر توافق آتش‌بس ادامه پیدا کند و سازمان ملل موفق شود که از حدیده برای واردات کالا استفاده کند، مشکلات مردم یمن کمتر می‌شود. من از طرف‌ها خواستم به مفاد توافق پایبند باشند تا به راه‌حل طولانی در رابطه با این بحران فاجعه ‌بار دست پیدا کنیم.
وزیر خارجه انگلیس در ادامه عنوان کرد که پس از پایان مذاکرات استکهلم با همتایان سعودی، اماراتی و آمریکایی خود صحبت کرده و افزود: بر اساس مشورت‌های صورت گرفته و موفقیت مذاکرات صلح یمن، از نماینده انگلیس در نیویورک تقاضا کردم کار تکمیل پیش‌نویس قطعنامه را با همکاری شرکایمان در شورای امنیت سازمان ملل ادامه دهد.
وی افزود که از شورای امنیت درخواست خواهد شد که این قطعنامه ظرف 48 ساعت آینده به رأی گذاشته شود. در این قطعنامه به گفته وی، توافق هفته گذشته در سوئد و سرعت بخشیدن به پایان بحران انسانی در یمن اضافه‌ شده است.
او هدف از طرح این قطعنامه را افزایش وزن سازمان ملل در تقویت پیشرفت‌های صورت گرفته در مذاکرات صلح یمن عنوان کرد.
چهارمین دور مذاکرات صلح یمن 15 آذرماه با میانجیگری گریفیتس نماینده ویژه سازمان ملل متحد در استکهلم سوئد آغاز شد و نمایندگان دولت نجات ملی و دولت فراری یمن پنجشنبه گذشته پس از یک هفته مذاکره، درباره آتش‌بس در شهر و بندر الحدیده و بنادرالصلیف و عین عیسی به توافق رسیدند.
طرف‌های شرکت‌کننده در مذاکرات سوئد به توافق‌های مهمی ازجمله عقب‌نشینی نیروهای نظامی دو طرف از شهر و بندر الحدیده ظرف 14 روز دست یافتند.
ریاست هیات مذاکره کننده انصارالله (هیات صنعا) را 'محمد عبدالسلام' و ریاست هیات دولت مستعفی (هیأت ریاض) را «خالد الیمانی» وزیر امور خارجه دولت عبدربه منصورهادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن بر عهده داشتند.
تاکنون چندین بار برای پایان دادن به جنگ یمن تحرکاتی صورت گرفته اما هر بار با کارشکنی عربستان و متحدان آن به بن‌بست رسیده است.
نخستین نشست صلح دی سال 1394 در ژنو بدون هیچ نتیجه‌ای پایان یافت. دومین دور مذاکرات صلح نیز پس از چندین ماه وقفه، در اردیبهشت سال 1395 در کویت به جریان افتاد که با کارشکنی ائتلاف سعودی به بن‌بست رسید.
عربستان و امارات از ششم فروردین سال 94 در قالب ائتلاف چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن فقیرترین کشور عربی آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده خواهی های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند. انگلیس یکی از تأمین‌کنندگان اصلی تسلیحات نظامی عربستان به شمار می‌رود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین