|
|
امروز: چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۱۸
کد خبر: ۲۴۳۴۶۹
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۲
موضوعی که به نظر می‏رسد هر چند وقت یکبار در مجلس تکرار می‏شود و به جای اینکه نماینده خاطی از سوی هیئت رئیسه یا هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مورد بازخواست قرار بگیرد، هر بار با ریش سفیدی و بدون هیچ هزینه‏ای برای آنها حل و فصل می‏شود.
  پس از انتشار فیلم درگیری لفظی نماینده سراوان با کارمند گمرک، برخی از نمایندگان مجلس در اقدامی عجیب، طرح استیضاح وزیر اقتصاد را کلید زده اند و اما و اگر های این استیضاح، مورد توجه بسیاری از رسانه‌ های داخلی قرار گرفته است.

روز دوشنبه 26 آذر 97 کلیپی جنجالی از درگیری کلامی محمدباسط ‌درازهی، نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی با کارمند اداره گمرک در فضای مجازی منتشر شد. به دنبال انتشار این فیلم و جنجال های بعد از آن برخی از نمایندگان در حرکتی عجیب به جهت توهین کارمند گمرک به نماینده سراوان، خواستار استیضاح وزیر اقتصاد و برکناری رئیس کل گمرک شده‌اند .

بررسی خبرگزاری ها، روزنامه ها و تارنماهای داخلی حاکی از آن است که رسانه های منتسب به جریان اصلاح طلب از رفتار نمایندگان مجلس در این ماجرا حیرت کرده و برخی این پرسش را مطرح کردند که چرا به جای توبیخ نماینده، وزیر باید استیضاح شود؟، رسانه های اصولگرا نیز در واکنش به این رخداد نوشتند: «مجلس جای نماینده فحاش نیست»

این رسانه ها همچنین با توجه به مسائل و مشکلات کنونی اقتصاد کشور، کشدار شدن درگیری یک نماینده مجلس و امتداد آن تا احتمال استیضاح یک وزیر را غیر معقول می دانند.

رسانه های اصلاح طلب
.............................
**عملکرد نمایندگان مجلس در طرح استیضاح عجیب وزیراقتصاد

«استیضاح وزیر به جای توبیخ نماینده» تیتر نخست روزنامه شرق است که در بخشی از آن می خوانیم: گویا بازهم دچار بدفهمی شده ایم! مثل همان وقت که آقای نماینده روی مامور قانون دست بلند کرد و ما ندانسته قضاوت کردیم. شاید هم مثل همان وقتی که نماینده ارومیه در راهروی مجلس با خبرنگار روزنامه ایران دست به یقه شد و ما بیخودی شلوغش کردیم! این بار هم کارمند گمرک به نماینده سراوان توهین و بی احترامی کرده است؛ چنان که وزیر اقتصاد ناگریز به ارایه توضیح و شایسته استیضاح باشد.

روزنامه ایران در واکنش به استیضاح وزیر می نویسد: یک روز پس از انتشار فیلم درگیری لفظی نماینده سراوان با کارمند گمرک، ماجرا مقصری عجیب پیدا کرد؛ فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد. حالا 40 نماینده طرح استیضاح او را امضا کرده‌اند و می‌خواهند آن را به جریان بیندازند، چون معتقدند در این ماجرا به نماینده سراوان توهین شده نه دیگران.

روزنامه اعتماد نوشت: «استیضاح وزیر اقتصاد کلید خورد» شاید این خبر وقتی در جریان طرح های سریالی بهارستان نشینان برای استیضاح وزرا مطرح می شود چندان تعجب آور نباشد اما وقتی علت آن بررسی می شود می بینیم جنس این استیضاح هیچ شباهتی به استیضاح های دیگر ندارد.دژپشند نه به دلیل تورم یا نوسان ارز یا حتی وضعیت معیشتی مردم که به دلیل انتشار یک ویدئو طرح استیضاحش با 40 امضا مطرح شد.

خبرگزاری ایسنا ذیل عنوان «گنه کرد در بلخ آهنگری ....» نوشت: استیضاح حق نمایندگان مجلس شورای اسلامی و ابزاری برای پاسخگو کردن مسوولان است اما در چنین موارد ارائه توضیحات از وزیر اقتصاد یا رئیس گمرک می توانست به راحتی مشکل پیش آمده را حل کند اما چرا بر سر هر موضوعی فورا استیضاح یک وزیر مطرح می‌شود، آن هم در موضوعاتی این ‌گونه و در شرایطی که مردم درگیر مشکلات اقتصادی هستند و وزرات خزانه داری امریکا به اتاق فکر و مرکز فرماندهی جنگ اقتصادی علیه کشورمان تبدیل شده است.

تارنمای عصر ایران در مطلبی به قلم مصطفی داننده نوشت: بخش تاسف بار ماجرا، تهدید به استیضاح وزیر است. وزیری که به تازگی انتخاب شده و فکر و ذکر او سروسامان دادن به اوضاع اقتصادی بعد از بازگشت تحریم‌ها باشد نه اینکه از او بخواهیم ذهن خود را درگیر امور خرد کند در حالی که وقت مجلس باید صرف مشکلات کشور شود، نمایندگان به دنبال رسیدگی به یک دعوا هستند.دقیقا دیدن این رفتارها و تصمیمات احساسی باعث می‌ شود آدم تصور کند مسئولان کشور نمی‌توانند باری از دوش مشکلات کشور بردارند.

تارنمای فرارو در یادداشتی درباره جنجال سازی نماینده سراوان نوشت: طرح استیضاح وزیر اقتصاد از سوی این نماینده و همچنین جمع آوری 40 امضا برای آن عجیب‌ ترین اتفاق ممکن در این داستان است. طرح این استیضاح به این معنی است که وزیر اقتصاد در مسئله رخ داده مقصر بوده است، این درحالی است که ارتباط زیادی میان این موضوع با عملکرد وزیر اقتصاد نمی‌توان یافت. حتی اگر ادعای تقطیع شدن ویدئو مربوطه درست باشد هم نمی‌توان بر مبنای آن وزیر جدید اقتصاد را استیضاح کرد. برخی نمایندگان استیضاح کننده مدعی اند که این موضوع به حیثیت مجلس لطمه زده است. البته استیضاح کنندگان بیشتر از این دلخورند که چرا این ویدئو منتشر شده است و خواستار برکناری رییس گمرک و رییس حراست گمرک شده اند، درخواستی که ظاهرا فرهاد دژپسند زیر بار آن نرفته است و نمایندگان را ناراحت کرده است.

روزنامه ابتکار درباره ورود مجلس و وزارت اقتصاد به ماجرای نماینده سراوان می نویسد: اصل مصونیت قضایی نمایندگان در قبال ایفای نقش نمایندگی و آزادی آنها در اظهارنظرشان درباره موضوعات مختلف نباید دستاویزی شود که برخی نمایندگان از موقعیت و جایگاهی که به واسطه رای مردم به دست آورده‏اند، از جانب خود آنها مورد سوءاستفاده قرار بگیرد. موضوعی که به نظر می‏رسد هر چند وقت یکبار در مجلس تکرار می‏شود و به جای اینکه نماینده خاطی از سوی هیئت رئیسه یا هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مورد بازخواست قرار بگیرد، هر بار با ریش سفیدی و بدون هیچ هزینه‏ای برای آنها حل و فصل می‏شود.

به گزارش تارنمای انتخاب، با وجود رفتار عجیب نماینده سراوان با یک کارمند در اداره گمرک، تعدادی از نمایندگان مجلس حاضر نیستند علیه این رفتار ‏موضع گیری کنند.‏خبرنگار «انتخاب» برای پیگیری این موضوع با چند تن از نمایندگان تماس گرفت و نظر آنها را جویا شد. با این وجود، هیچ یک ‏از آنها حاضر نشدند علیه رفتار ناپسند نماینده سراوان موضع گیری کنند.‏

روزنامه مردم سالاری نیز در این باره می نویسد: واکنش سریع برخی نمایندگان مجلس به این اتفاق در حالی صورت می‌گیرد که در مواردی به مراتب مهمتر، برخی نمایندگان مجلس به کندی وارد تصمیم و شور می‌شوند.

**تقبیح رفتار نماینده سراوان
روزنامه آفتاب یزد در تیتر نخست خود به رفتار شناسی اقدام ارباب رجوع در گمرک در قبال نماینده سراوان پرداخته و می نویسد: عمده مسوولان زندگی شان بالای ونک و در قصر و خانه های بالای 200 متری است و درکی از زندگی روزمره ندارند. از همین رو تمامی مسوولان جناح چپ و راست که در تلویزیون سخن می گویند متوجه نیستند که برد برخی حرف های بعضا دلسوزانه غیر واقعی شان چیست و مردم این اظهارات را چگونه می فهمند؟مثلا وقتی می گویند که مردم تحمل کنید به جای آنکه احساس آرامش به مردم بدهد به آنها احساس تشنج می دهد. شاید بهتر است که مسوولان در این مواقع سکوت کنند.

رسانه های اصولگرا
----------------------
**انتقاد به نمایندگان مجلس در طرح استیضاح وزیر اقتصاد

روزنامه کیهان در انتقاد به رفتار نمایندگان مجلس نسبت به این مهم می نویسد: درحالی 40 نماینده مجلس طرح استیضاح وزیر اقتصاد و برکناری رئیس‌گمرک را کلید زده‌اند که مجلس اگر واقعاً عصاره فضائل ملت است باید از رفتار غیرمؤدبانه نماینده سراوان که باعث انزجار افکارعمومی شده اعلام برائت و با این نماینده برخورد قانونی کند، نه اینکه از همکار خاطیِ خود حمایت کند.

خبرگزاری مهر در یادداشتی انتقادی از طرح وزیر اقتصاد می نویسد: از دی 96 که فشار اقتصادی به گوش مسئولان رسید تا شهریور 97 استیضاح وزیر وقت اقتصاد به درازا کشید اما الان برای دغدغه شخصی یک نماینده یک شبه 40 امضا برای استیضاح وزیر جمع می شود! به راستی نمایندگان مجلس که امروز خواهان استیضاح وزیر اقتصاد شده اند و جلسه غیرعلنی برگزار می کنند، در آن مقطع چندین جلسه برای واکاوی مسائل اقتصادی و ارائه پیشنهاد به وزرا برگزار کرده اند؟! نمی خواهیم منکر جلسات علنی و غیرعلنی در قوه مقننه پیرامون ارزیابی مسائل اقتصادی شویم اما آیا می توان سطح آن جلسات را با جلسه ای که اخیرا برگزار شد یکسان دانست؟

** رفتار مسئولان در قبال مشکلات

رونامه رسالت نیز در تیتر یک خود «آقایان مسئول! حداقل توهین نکنید » نوشت: در اوضاع نابسامان اقتصادی کشور و در شرایطی که اغلب خانواده‌ها با مشکلاتی، چون بیکاری و گرانی دست و پنجه نرم می‌کنند و اغلب این مشکلات ناشی از بی تدبیری مسئولان است از افراد صاحب تریبون و صاحب منصب انتظار بالاتر است. به قول آن خبرنگار خوش ذوق باید به برخی از مسئولان گفت: اگر حرف زدن بلد نیستید، حرف نزدن که بلدید. از مسئولان انتظار می‌رود اگر نمی‌توانند مشکلات مردم را کم کنند، حداقل توهین نکنند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین