|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۷
کد خبر: ۲۴۳۳۵۷
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۵:۵۰
غلامحسین اسماعیلی، رئیس کل دادگستری استان تهران روز دوشنبه اعلام کرد که محکومیت صادره در دادگاه انقلاب در مورد اسفندیار رحیم مشایی، مشاور نزدیک محمود احمدی نژاد تائید شده است.
غلامحسین اسماعیلی، رئیس کل دادگستری استان تهران روز دوشنبه اعلام کرد که محکومیت صادره در دادگاه انقلاب در مورد اسفندیار رحیم مشایی، مشاور نزدیک محمود احمدی نژاد تائید شده است.

حلقه محمودیه؛ تنها یاران وفادار به احمدی نژادمشایی، بقایی و جوانفکر از یاران اصلی احمدی نژاد به حبس محکوم شده اند

 رئیس کل دادگستری استان تهران در گفتگو با خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه اعلام کرد که رای صادره علیه اسفندیار رحیم مشایی قطعی و لازم الاجرا است.

غلامحسین اسماعیلی پیش از این اعلام کرده بود که در صورت تائید محکومیت اسفندیار رحیم مشایی در دادگاه تجدیدنظر تنها مجازات اشد یعنی پنج سال از حبس وی قابل اجرا خواهد بود.

این در حالی است که رئیس دفتر سابق محمود احمدی نژاد در مجموع به شش سال و نیم حبس محکوم شده است. شعبه اول دادگاه انقلاب تهران، مشایی را برای اتهامش مبنی بر اقدام علیه امنیت کشور به ۵ سال حبس محکوم کرده بود.

اسفندیار رحیم مشایی در ارتباط با عنوان اتهامی دیگر دایر بر تبلیغ علیه جمهوری اسلامی به استناد ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی به تحمل یک سال حبس و در مورد اتهام ردیف سوم دایر بر توهین به مقامات قضایی به سبب انجام وظیفه، به تحمل ۶ ماه حبس محکوم شده بود.

البته ظاهرا مشایی اتهامات دیگری هم دارد که اسماعیلی درباره این اتهامات گفته بود رسیدگی به آن‌ها ادامه دارد.

دادگاه اسفندیار رحیم مشایی در تابستان و با کلی حاشیه وجنجال برگزار شد. او در دادگاه از خود دفاع نکرد و اعلام کرد که دادگاه را به رسمیت نمی‌شناسد. او ده روز پیش نیز در دادگاه تجدید نظر حاضر نشد.

با قطعی شدن حکم مشایی اوضاع برای محمود احمدی نژاد و یارانش سخت‌تر شده است. او حالا باید شاهد ادامه حضور یار نزدیک خود در زندان باشد این در حالی است که پیشتر نیز حمید بقایی دیگر یار و همراه رییس جمهور پیشین به ۱۵ سال حبس محکوم شده بود. بقایی همین اینک در حال گذرندان دوران حبس خود است.

در همین حال علی اکبر جوانفکر از دیگر یاران احمدی نژاد نیز همزمان با اسفندیار رحیم مشایی به ۴ سال حبس محکوم شده است. حکم جوانفکر هنوز در دادگاه تجدید نظر تائید نشده با این حال احتمالا او نیز همچون مشایی و بقایی باید به زندان برود.

حالا در این وضعیت با توجه به اینکه پیشتر دادگاه برای سعید مرتضوی رییس سازمان تامین اجتماعی در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد و محمد رضا رحیمی معاون اول نیز حکم حبس صادر کرده بود به این ترتیب ۵ تن از مقامات عالی رتبه دولت احمدی نژاد با محکومیت‌های سنگین زندان مواجه شده اند.

این در حالی است که رییس جمهور پیشین از سوی حامیان اصلی خود در دو دوره ریاست جمهوری نیز طرد شده است. حالا کمتر اصولگرایی پیدا می‌شود که از او دفاع کند و حتی قبول کند که زمانی از حامیان او بوده است. حمایت از احمدی نژاد که زمانی مایه افتخار اصولگرایان بود حالا به مایه ننگ آن‌ها بدل شده است.

به این ترتیب رییس جمهور پیشین با وجود اینکه امیدو آرزو زیادی به بهبود وضعیت برای خود و یارانش دارد، اما تنهاتر از همیشه به نظر می‌رسد.

حالا نزدیکان او از یاران درجه دو او به حساب می‌آیند. چهره‌هایی که احتمالا به اندازه مشایی، بقایی و جوانفکر به رییس جمهور پیشین نزدیک نیستند با این حال هنوز وفادار به اویند. این گروه را می‌توان با عنوان حلقه "محمودیه" نامگذاری کرد. آن‌ها در دفتر احمدی نژاد در محله محمودیه در ولنجک گردهم می‌آیند و جلسات و نشست‌های خود را برگزار می‌کنند.

این سیاستمداران عبارتند از:

۱- شاید مهمترین چهره اصولگرایی که در میان اطرافیان احمدی نژاد باقی مانده است، غلامحسین الهام عضو پیشین شورای نگهبان و از اعضای دولت‌های نهم دهم است. الهام که همسرش فاطمه رجبی کتاب معجزه هزاره سوم را در تمجید از محمود احمدی نژاد نوشته بود برخلاف دیگر اصولگرایان روابطش را با رییس جمهور سابق حفظ کرده است.

او در تیر ماه امسال در نشست حامیان احمدی نژاد در محمودیه حاضر شد و درباره روز قوه قضائیه سخنرانی کرد. او همچنین چندی پیش یادداشتی درباره "اعاده دادرسی" حمید بقایی نوشت و از دانشجویان خواست که برای پذیرش اعاده دادرسی او دعا کنند. او در این یادداشت از حمید بقایی تمجید کرد و از وی خواست که به اعتصاب غذای خود پایان دهد.

الهام همچنین چند ماه پیش از انسداد شبکه تلگرام انتقاد کرده بود. این چهره اصولگرا در دو سال اخیر نشان داده است که همچنان به محمود احمدی نژاد وفادار است و به عنوان یک یار قدیمی در کنارش او ایستاده است.

۲- چهره دیگری که همچنان به نظر می‌رسد وفاداریش را به احمدی نژاد حفظ کرده است، مجتبی هاشمی ثمره است. او یکی از مهره‌های کلیدی احمدی نژاد در دولت نهم بود، اما در دولت دهم با نفوذ بیشتر مشایی در دولت از قدرت او کاسته شد. با این حال هاشمی ثمره حداقل آشکارا علیه رییس جمور سابق موضعی نگرفته است. مدت هاست که هیچ خبری از او در دست نیست این احتمال وجود دارد که همچنان با احمدی نژاد مراودات نزدیکی داشته باشد. به نظر می رسد او همچنان می خواهد مرد پشت پرده باشد.

۳- چهره دیگری که این روز‌ها بیشتر از همه در کنار احمدی نژاد دیده می‌شود، عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر اسبق کارو رفاه اجتماعی است. وزیری که در غائله یکشنبه سیاه و ماجرای مرتضوی نقشی اساسی ایفا کرد. او حکم مرتضوی را برای ریاست تامین اجتماعی صادر کرد و از اقدام خود نیز عقب نشینی نکرد تا کارش به استیضاح کشیده شد. در روز استیضاح شیخ الاسلام بود که احمدی نژاد یکشنبه سیاه در مجلس را رقم زد. شیخ الاسلامی در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد از یاران نزدیکش بود و حالا هم همچنان حضور فعالی در کنار احمدی نژاد دارد او کمتر سخن می‌گوید، اما نشان داده است همچنان وفادار به رییس سابق خود است. او بهمن ماه سال گذشته به همراه شش مقام دیگر دولت احمدی نژاد از جمله مشایی و بقایی در نامه‌ای به وزیر کشور خواستار برگزاری تجمع اعتراضی نسبت به وضعیت اقتصادی کشور شد. شیخ الاسلامی گا‌ها در برخی مجامع و نشست‌ها در کنار احمدی نژاد حضور پیدا می‌کند.

۴- چهره دیگری که می‌توان گفت هنوز به محمود احمدی نژاد وفادار مانده، مرتضی تمدن است. استاندار تهران در دولت دهم و در روز‌های سخت پس از انتخابات سال ۸۸ همچنان در کنار احمدی نژاد قرار دارد. او در برخی سفر‌های و نشست‌ها احمدی نژاد را همراهی می‌کند با این حال حضور رسانه‌ای در حمایت از رییس جمهور سابق ندارد. او نیز بهمن ماه گذشته نامه برگزاری تجمع اعتراضی را امضا کرده بود.

۵- چهره دیگری که در کنار احمدی نژاد مانده است سید حسن موسوی است. رییس دفتر احمدی نژاد در ماه‌های آخر ریاست جمهوری او حضور فعالی در کنار رییس سابقش دارد. با این حال او نیز همچون دیگر افراد این لیست از حضور در رسانه‌های اجتناب می‌ورزد.

۶- تنها روحانی مهم در میان یاران وفادار به احمدی نژاد بهمن شریف زاده است. او از چهره‌های نزدیک به اسفندیار رحیم مشایی است که حضور فعال تری در رسانه‌ها دارد. شریف زاده هر چند وقت یک بار با رسانه‌ها گفت و می‌کند و گا‌ها اظهارات جنجالی مطرح می‌نماید. یکی از سخنان جنجالی شریف زاده این بوده که ممکن است مخالفان احمدی نژاد او را ترور کنند.

۷- در کنار این چهره ها، احمدی نژاد دسته دیگری از همراهان یاران فعال در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها دارد که به نوعی لیدر آن‌ها را می‌توان عبدالرضا داوری مشاور رسانه‌ای رییس جمهور سابق و از اعضای فعال تیم رسانه‌ای او در هشت سال ریاست جمهوری دانست. داوری برخلاف بسیاری از اعضای تیم رسانه‌ای دولت‌های نهم و دهم همچنان وفادارا به احمدی نژاد باقی مانده است. در کنار داوری تعدادی جوان نیز فعالیت می‌کنند. مهمترین آن‌ها محمد حسین حیدری مدیر مسئول سایت دولت بهار است که حالا در زندان است و گویا به سه سال حبس محکوم شده است. این دسته از همرهان احمدی نژاد بار رسانه‌ای جریان او یا جریان موسوم به "بهار" را بر دوش می‌کشند. البته حضور رسانه‌ای این جریان بیشتر به شبکه‌های اجتماعی محدود است. توئیتر و تلگرام دو پایگاه اصلی آنهاست. تمام سایت‌های وابسته به آن‌ها مسدود شده و هیچ رسانه کاغذی قابل ذکری هم ندارند.

با این اوصاف می‌توان گفت حامیان رییس جمهور سابق عملا به اندازه انگشتان دو دست هم نیست. البته احتمالا هنوز افراد و گروه‌های در جریان اصولگرایی هستند که دل در گرو او دارند، اما با عملکرد احمدی نژاد در جریان انتخابات ریاست جمهوری آن‌ها هم چاره‌ای ندارند جز این که خود را از قافله حمایت از او کنار بکشند. شاید اگر احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم نامزد نمی‌شد و از بقایی حمایت نمی‌کرد گروه‌هایی همچون پایداری همچنان گوشه چشمی به او داشتند./فرارو
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین