|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۲۴۳۰۲۲
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۰
محققان مرکز Northwestern Medicine می‌گویند مردان مبتلابه بیماری «التهابی روده» 5 برابر بیشتر از سایر افراد به سرطان پروستات مبتلا می‌شوند.
 محققان مرکز Northwestern Medicine می‌گویند مردان مبتلابه بیماری «التهابی روده» 5 برابر بیشتر از سایر افراد به سرطان پروستات مبتلا می‌شوند.

به گزارش خبرآنلاین، بیماری التهابی روده / IBD با طیف وسیعی از علائم گوارشی ازجمله اسهال، نفخ و انقباض ماهیچه مشخص‌شده و به‌طور ویژه دو بیماری «کرون» و «کولیت زخمی» را در خود جای‌داده است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها / CDC می‌گوید 3 میلیون نفر در آمریکا با بیماری التهابی روده دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

پیش‌تر گفته‌شده مبتلایان به IBD سرطان دستگاه گوارش می‌گیرند اما رابطه بین این بیماری و پروستات ناشناخته بوده و به همین دلیل محققان مرکز پزشکی در ایلینوی شیکاگو دنبال یافتن چنین رابطه‌ای بودند.

معمولاً پزشکان با آزمایش خون PSA متوجه می‌شوند فرد موردنظر به سرطان پروستات مبتلا شده است یا نه.

معمولاً سطح PSA در خون پایین بوده و اگر حالت جهشی به خود بگیرد، فرد مبتلا شده است. از سوی دیگر مردان مبتلابه IBD سطح بالایی از PSA را دارند که دلیل آن رابطه التهاب مزمن با بیماری گوارشی است. به گفته محققان بعضی مواقع وجود پروتئین C-reactive ممکن است سطح PSA را بدون وجود سرطان پروستات بالا ببرد.

محققان مذکور پرونده پزشکی 1033 نفر مبتلابه بیماری التهابی روده را در کنار پرونده 9306 نفر بدون IBD در یک دوره 18 ساله با متوسط سن 53 سال را بررسی کردند.

نتایج این تحقیق در European Urology منتشرشده و نشان می‌دهد مردان مبتلابه IBD 5 برابر نسبت به سایر افراد به سرطان پروستات مبتلا شده‌اند.

اغلب پزشکان برای مبتلایان به بیماری التهابی روده داروهایی تجویز می‌کنند که این داروها سیستم مراقبت ایمنی بدن را کاهش می‌دهد و البته در هر دو مورد از این بیماری‌ها دلایل ژنتیک نیز می‌تواند مؤثر باشد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین