کد خبر: ۲۴۲۹۰۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۱
در حال حاضر در زنجیره تامین، قطعه‌سازان با مشکل مواجه هستند. برخی قطعه‌سازان واحدهای خود را تعطیل کرده، تا ۵۰ درصد تعدیل نیرو داشته یا شیفت‌های کاری خود را کاهش داده‌اند که به تولید لطمه وارد می‌کند.
 عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: مدنظر قرار دادن نرخ ارز، توجه به امکان تامین مواد اولیه و قطعات و همچنین نگاه ویژه به فاصله بین قیمت خودرو در کارخانه و بازار آزاد، از مواردی است که باید در واقعی‌سازی قیمت خودرو مدنظر قرار بگیرد.

ابوالفضل خلخالی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از الزامات واقعی‌سازی قیمت خودرو بخشی مربوط به نرخ ارز است که باید در نظر بگیریم قیمت آن نسبت به سال‌ گذشته افزایش حداقل سه برابری داشته است؛  بنابراین قیمت‌گذاری‌ها باید مطابق نرخ ارز در بازار صورت پذیرد.

وی افزود: از موارد دیگر می‌توان گفت که مواد اولیه‌ای که در داخل کشور تولید می‌شوند در حال حاضر کم شده و همچنین افزایش قیمت شدیدی را تجربه کرده‌اند. در تامین قطعات خارجی که وارداتی هستند نیز برای واردات مشکلاتی وجود دارد؛  بنابراین دسترسی کم به قطعات و افزایش قیمت آن‌ها نیز باید در قیمت‌گذاری خودرو لحاظ شود.

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد: در کنار همه این‌ها بحث بازار آزاد نیز مطرح است. وجود فاصله زیاد بین قیمت خودرو در کارخانه و بازار آزاد دردسرساز شده است. در قیت‌گذاری‌ها باید قیمت بازار آزاد نیز در نظر گرفته شود و به این مهم توجه شود که پایین و واقعی نبودن قیمت‌ها در کارخانه، فرصت دلالی را پیش می‌آورد در صورتی که همیشه باید حمایت جدی از تولیدکننده وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: سیاست‌ها باید به سمت‌و سویی برود که تولید خودرو افزایش پیدا کند. برای افزایش میزان تولید نیز باید جذابیت ایجاد شود و سرمایه‌گذاران جذب شوند تا به جای آن‌که کشش به سمت واردات داشته باشند، به تولید جذب شوند. این‌ها مواردی است که باید در نظر گرفته شود تا قیمت‌ها واقعی شوند و جذابیت تولید داخلی برای سرمایه‌گذاران افزایش پیدا کند.

خلخالی خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمتی که خودروسازان برای قطعه‌سازان تعیین می‌کنند، در برخی موارد یک دوم هزینه‌ تمام شده‌ آن‌ها است، ضمن این‌که بسیاری از خودروسازان به تامین‌کنندگان قطعات خود قول داده‌اند که قیمت‌ها اصلاح و واقعی خواهد شد؛  بنابراین باید منافع یک زنجیره تامین بزرگ را نیز در نظر داشت. در حال حاضر برای این‌که یک خودرو وارد بازار شود حدود ۲۰۰۰ شرکت بایستی به‌صورت دقیق و مرتب با یکدیگر کار کنند.

وی افزود: هر چه فضا به لحاظ منطق اقتصادی جذابیت بیشتری داشته باشد، رشد، توسعه و افزایش کیفیت در مجموعه خودروسازی و قطعه‌سازی ایجاد می‌شود. در حال حاضر در زنجیره تامین، قطعه‌سازان با مشکل مواجه هستند. برخی قطعه‌سازان واحدهای خود را تعطیل کرده، تا ۵۰ درصد تعدیل نیرو داشته یا شیفت‌های کاری خود را کاهش داده‌اند که به تولید لطمه وارد می‌کند.

به عقیده خلخالی، باید این فرهنگ جا بیفتد که اگر کالایی را با قیمت گران نه، اما به قیمت واقعی خریداری کنیم کمک‌کننده به اقتصاد داخل است و لزوما بد نیست. در تمام دنیا مردم با خرید کالاهای داخلی با قیمت واقعی، به اقتصاد کشور خود کمک می‌کنند. از طرف دیگر باید قیمت را کنترل کرد به نوعی که مطابق قدرت خرید مردم باشد و مردم داخل کشور از این موضوع دچار آسیب نشوند.

این کارشناس صنعت خودرو اظهار کرد: از طرف دیگر ضروری است که دست دلالان در این حوزه کوتاه شود. در حال حاضر فضایی وجود دارد که سرمایه‌گذاری جذابی برای خرید خودرو ایجاد شده که با قیمت پایین از کارخانه خرید صورت می‌گیرد و در فضای بازار آزاد به فروش می‌رسد.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین