|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۲۴۲۸۲۲
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۱
اروپایی ها در سه سال اخیر به ما می گفتند شما که این همه بر سر برجام می زنید چطور انتظار دارید سرمایه گذاران و بانک های ما به شما اعتماد کنند و وقتی خودتان زودتر از دیگران به این توافق تیر خلاص می زنید چه انتظاری از دیگران دارید.
  کارشناس مسایل بین الملل گفت: شاهد مقابله جامعه جهانی با ترامپ و تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران به خاطر برجام هستیم و این توافق اروپا، چین و روسیه را موظف به حمایت از ایران کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛ سخنرانی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در چهارمین کنگره سراسری حزب ندای ایرانیان درباره لزوم وحدت و اجماع بر سر مسائل سیاست خارجی امروز در برخی رسانه ها دستمایه دیگری برای حمله به وی شد، آنها تلاش کردند با تخریب توافق هسته ای و طرح مسائلی مانند دیپلماسی التماسی به دستگاه دیپلماسی و متولیان آن بتازند.

«علی خرم» روز شنبه  درباره اهمیت توافق هسته ای گفت: اگر برجام بد بود یا بد هست چرا از زمانی که آمریکا از آن خارج شده ما پای آن ایستادیم و می‌خواهیم این توافق را حفظ کنیم. اگر از این توافق بیرون نیامده و آن را حفظ کرده ایم به این معناست که مسئولین عالی رتبه کشور تشخیص داده اند که برجام تامین کننده منافع و امنیت ملی کشور است.

نماینده پیشین ایران در دفتر اروپایی سازمان ملل اظهارداشت: قطعاً مسئولین عالی رتبه اگر فکر می کردند برجام به درد نمی خورد تاکنون از آن خارج شده بودند و هر موقع هم فکر کنند به درد نمی خورد و می توانند خارج شوند از آن خارج می شوند بنابراین چرا دائم خود را درگیر بحث هایی کنیم که به درد کار ما نمی خورد و صرفاً به وحدت خدشه وارد می کند.

خرم با بیان این که توافق هسته ای جایگاه خوبی در عرصه بین المللی دارد، افزود: طبعا هیچ توافق بین المللی ایده آل نیست بلکه نتیجه و برآیند منافع ملی و امنیت ملی همه اعضاست و اینطور نیست که فقط منافع ملی و امنیت ملی یک کشور در آن ملحوظ باشد و هم منافع ایران و هم منافع دیگران در آن لحاظ شده است.

وی ادامه داد: این که چرا برخی مجاز هستند و مرتب حمله می کنند را نمی‌دانم ولی این را می دانم که این بحث‌ها جز این که به وحدت ملی و وزیر امور خارجه ضربه بزند، نتیجه دیگری ندارد.

این دیپلمات پیشین خاطرنشان کرد: اروپایی ها در سه سال اخیر به ما می گفتند شما که این همه بر سر برجام می زنید چطور انتظار دارید سرمایه گذاران و بانک های ما به شما اعتماد کنند و وقتی خودتان زودتر از دیگران به این توافق تیر خلاص می زنید چه انتظاری از دیگران دارید.

وی همچنین گفت: اگر برجام را نداشتیم به شرایط سال 1391 برمی گشتیم که نه فقط تهدیدات تحریمی بلکه تهدیدات نظامی بالای سر ما بود؛ ماده 41 منشور ملل متحد می گوید اگر کشوری مخل امنیت بین المللی شناخته شد با محاصره اقتصادی و تحریم با آن مواجه شوید و در ماده 42 می گوید اگر این هم کارساز نشد و این کشور به رفتارهای خود ادامه داد، می توانید وارد فاز نظامی شوید.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: بنابراین اگر برجام و توافق هسته ای و تعهدات خود را نداشتیم دست آمریکا و هم‌پیمانان منطقه‌ای آن باز می‌شد و می توانستند ایران بدون حفاظ را مورد حمله قرار بدهند اما برجام برای ما چتر حفاظتی ایجاد کرده است و این چتر حفاظتی باعث می‌شود امنیت ملی خود را حفظ کنیم و اجازه ندهیم کشور ما را تهدید نظامی بکنند.

خرم خاطرنشان کرد: امروز به خاطر همین برجام است که شاهد مقابله جامعه جهانی به ترامپ و تحریم های آمریکا هستیم وهمین توافق است که اروپا، چین و روسیه را موظف به حمایت از ایران کرده است.

وی با بیان این که برخی نمی خواهند یا نمی‌توانند چهارچوب جهانی و جایگاه خود و کشور را درک کنند، گفت: اگر ما پیش خودمان حرف هایی بزنیم و به حرف هایی که خودمان می زنیم دلخوش باشیم یک نتیجه دارد. ولی اگر از بیرون به ایران نگاه کنیم، می‌بینیم که جایگاه هر کشوری مشخص است و از این جهت می بینیم که برجام خیلی خوب است.

وی بر لزوم اجماع بر سر مسائل سیاست خارجی تاکید کرد و یادآور شد: تمام کشورها سعی کردند اجماع ملی به وجود بیاورند و همه از سیاست خارجی واحد پیروی کنند.

نماینده پیشین ایران در سازمان ملل اضافه کرد: اگر فردی مثل ترامپ در آمریکا سرکار می آید و تمام دولتمردان بسیج می شوند که جلوی چنین فردی با این خصوصیات اخلاقی را بگیرند، این بحث دیگری است. همه کشورها از یک سیاست خارجی واحد پیروی می‌کنند و متولی سیاست خارجی هم وزارت امور خارجه کشورهاست که تجربه و تخصص دارد و می تواند تشخیص بدهد که منافع و امنیت ملی چیست و سعی می کند بهترین راه حل را برای کشور توصیه کند.

به نوشته ایرنا،خرم افزود: از طرفی بسیاری از پرونده ها دست وزارت امور خارجه نیست و از طرف دیگر همواره سیاست خارجی را همواره با نوشتن مقاله می‌کوبیم و هیچ کسی در کشور نیست که مرجع باشد و جلوی این مسائل را بگیرد.

وی با تاکید بر لزوم هم صدایی و وحدت در عرصه سیاست خارجی یادآور شد: نمونه بارز این مسئله کاری بود که اردوغان درباره قتل خاشقچی کرد و خیلی زیرکانه توانست قتل مرحوم خاشقچی را به جایی ببرد که عربستان و آمریکا دستهایشان را بالا بردند. در صورتی که اگر در ترکیه چند صدایی در ترکیه وجود داشت او هم نمی‌توانست این کار را بکند.

این کارشناس مسائل بین الملل به مذاکرات ایران با اتحادیه اروپا برای راه اندازی سازو کار مالی اشاره کرد و اظهار داشت: فردی مثل ترامپ با تیمش به ما حمله کرده و ما هم به جای این که بستر را برای بازیکنان خودمان آماده کنیم آنها را تخریب هم می‌کنیم و کاری کرده که بازیکنان ما زمین بخورند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین