|
|
امروز: دوشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۱
کد خبر: ۲۴۲۷۸
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۲
خروج گدازه‌های آتشفشانی از بستر اقیانوس اطلس و تولد جزیره جدید «نیجیما» در سواحل ژاپن، کارشناسان را نسبت به خطر وقوع سونامی نگران کرده است.
جزیره کوچک اما در حال رشد «نیجیما» که تنها 9 ماه پیش متولد شده به سرعت گسترش یافته و با جزیره «نیشیمو-شیما» در 965 کیلومتری جنوب توکیو ادغام شده است. وسعت این جزیره نوظهور اکنون به 1.39 کیلومترمربع افزایش یافته که بواسطه روند رو به افزایش فوران گدازه‌ها، روزانه 200 هزار مترمکعب به حجم آن افزوده می‌شود و این حجم برای پر کردن 80 استخر شنای استاندارد المپیک کافی است. اگرچه تولد جزایر جدید می‌تواند اتفاق جذابی باشد اما کارشناسان زمین‌شناسی درباره ظهور جزایر در حال رشد ابراز نگرانی می‌کنند.

به نقل از نیچرورلد ریپورت، «فوکاشی مائنو»، محقق دانشگاه توکیو دراین‌باره می‌گوید: انباشته شدن گدازه‌ها در ناحیه شرقی سبب کاهش شیب جزیره می‌شود. این مساله می‌تواند سبب بی‌ثباتی شیب‌ها شده و ممکن است در بخش‌هایی از جزیره نشست‌های جزیی رخ دهد. بنابراین باید فرآیند شکل‌گیری این جزیره را به دقت زیر نظر گرفت.

مائنو افزود: در صورت نشست این جزیره، احتمال وقوع امواج سونامی تا مناطق مسکونی وجود خواهد داشت.

وی تخمین زد که فرو ریختن حدود 12 میلیون مترمکعب سنگ گدازه‌ها در آب می‌تواند منجر به وقوع سونامی شده و آب‌هایی به ارتفاع حدود یک متر را به سمت جزیره «چی‌چی‌جیما» روانه کند و جان 2000 سکنه آن را به خطر بیندازد.

یک کارشناس اداره هواشناسی ژاپن که علاوه بر وضعیت آب و هوا وظیفه کنترل زمین لرزه‌ها و سونامی را برعهده دارد، گفت: این اداره در حال حاضر وضعیت جزیره نوظهور نیجیما را نیز تحت نظر دارد.

وی افزود: با مطالعه الگوهای شبیه‌سازی شده به فکر مشاوره با کارشناسان زلزله افتادیم تا برآورد کنیم در صورت وقوع سونامی چه اقداماتی باید انجام دهیم. یک احتمال دیگر درباره این جزیره این است که این جزیره متلاشی شود.

بر اثر زلزله شدیدی که در مارس 2011 میلادی در اعماق اقیانوس رخ داد، امواج شدید سونامی شمال شرقی ژاپن را درنوردید و ضمن مرگ بیش از 18 هزار تن شهرهای بسیاری را نیز نابود کرد.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین