|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۱
کد خبر: ۲۴۲۶۷۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰
معاون امور برنامه ریزی و نظارت آمایش سرزمین سازمان برنامه و بودجه از تدوین سند آمایش سرزمین 26 استان کشور خبر داد و گفت: سند 5 استان دیگر تا پایان دی ماه امسال تکمیل می شود.
 معاون امور برنامه ریزی و نظارت آمایش سرزمین سازمان برنامه و بودجه از تدوین سند آمایش سرزمین 26 استان کشور خبر داد و گفت: سند 5 استان دیگر تا پایان دی ماه امسال تکمیل می شود.

به گزارش ایرنا، بهمن وکیلی روز پنجشنبه در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه چهارمحال و بختیاری افزود: سند آمایش سرزمین دارای سه برش ملی، منطقه ای و استانی در مرحله مطالعات و تدوین طرح است که پس از تکمیل در سطح منطقه ای و ملی به مرحله اجرا گذاشته می شود.
وی ادامه داد: تاکنون یکهزار و 89 جلد مطالعات سند آمایش سرزمین در کشور تهیه شده که به 2 دسته اسناد راهبردی و اسناد اجرایی تقسیم بندی می شود.

وکیلی با اشاره به اهمیت سند آمایش سرزمین در توسعه تصریح کرد: این سند پایه ای برای برنامه ها و طرح های مطالعاتی استان ها و در سطح کلان ملی قرار می گیرد.
معاون امور برنامه ریزی و نظارت آمایش سرزمین سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: به دنبال ایجاد مدلی هستیم که بر اساس آن بین سندهای آمایش سرزمین و طرح های عمرانی و توسعه ای ارتباط معناداری ایجاد کنیم.

وکیلی خاطرنشان کرد: سند آمایش سرزمین بستر مناسبی را برای تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت فراهم می کند.
به گزارش ایرنا، سند آمایش سرزمین بعنوان سند بالادستی، الگوی تهیه و تدوین برنامه های توسعه پنج ساله و سایر برنامه های توسعه ای کشور به شمار می رود.
آمایش سرزمین به معنای بهره برداری بهینه از امکانات در راستای بهبود وضعیت مادی و معنوی در قلمرو جغرافیایی خاص است. در این طرح مزیت های فضای طبیعی، اجتماعی و اقتصادی، سازماندهی و نظام بخشی می شود. این کار با هدف ایجاد رابطه منطقی بین توزیع جمعیت و انجام فعالیت ها در پهنه سرزمین با توجه به ویژگی های فضایی مناطق است.
ایران با سابقه نزدیک به 50 سال برنامه ریزی تاکنون 2 بار تهیه برنامه های بلندمدت آمایشی را تجربه کرده است. تجربه نخست مربوط به مطالعات دهه 50 است که با وقوع انقلاب اسلامی مسکوت ماند و تجربه دوم به سال 61 باز می گردد که به دلیل وقوع جنگ تحمیلی و افزایش مشکلات و مسائل اقتصادی ناشی از آن به مرحله اجرا نرسید.
اما مرحله جدید مطالعات آمایش سرزمین در کشور از سال 76 شروع شد و تاکنون و با گذشت 20 سال هنوز در مرحله مطالعات قرار دارد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین