|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۰
کد خبر: ۲۴۲۵۶۴
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۵
این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان این‌که «هیات اعزامی از ریاض آن‌چه را که در صحنه میدانی مبارزات یمنی کسب نکرده می‌خواهد در جریان این مذاکرات کسب کند و شرایط خود را به انصارالله تحمیل کند»، ادامه داد: اصرار نیروهای دولت مستعفی یمن برخواسته‌های غیرقانونی‌شان مانع از حصول توافق در جریان این مذاکرات شده است.
  یک کارشناس مسائل غرب آسیا، با اشاره به برگزاری اولین دور مذاکرات یمنی – یمنی در استکلهم سوئد و با اعتقاد بر این‌که «دور اول این مذاکرات با نتایج روشنی به پایان نرسید»، گفت: طبق اخبار منتشر شده در جریان این مذاکرات گروه انصارالله و گروه دولت مستعفی یمن به توافقاتی در مورد تبادل اسرا و بازداشتی‌ها دست پیدا کرده‌اند.

اصغر زارعی، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که «این دور از مذاکرات با نظارت ویژه نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور یمن و همچنین معاون کمک‌های  بشر دوستانه و انسان‌دوستانه دبیر کل سازمان ملل متحد برگزار شده بود»،  اظهار کرد: این مذاکرات از روز پنج‌شنبه هفته گذشته  آغاز شد و آن‌ها در جریان این مذاکرات سه دستور کار مشخص داشتند.

وی در توضیح این دستور کارها اظهار کرد: تبادل اسرا و بازداشت‌شدگان، تصمیم‌گیری در مورد وضعیت فرودگاه صنعا برای پرواز هواپیماها جهت ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم یمن و برقراری آتش بس در شهرهای تعز و الحدیده، سه دستور کار مهم این دور از مذاکرات بود.

وی با بیان این‌که «در طی مذاکرات صورت گرفته، این دو گروه در ارتباط با تبادل اسرا به نتایجی دست پیدا کرده‌اند»، اظهار کرد: نمایندگان دولت مستعفی یمن که مورد حمایت عربستان سعودی و ائتلاف سعودی هستند اصرار دارد که نیروهای مقاومت از منطقه الحدیده و تعز خارج شوند و این مناطق را به آن‌ها واگذار کنند، موضوعی که مورد قبول انصارالله نیست.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان این‌که «هیات اعزامی از ریاض آن‌چه را که در صحنه میدانی مبارزات یمنی کسب نکرده می‌خواهد در جریان این مذاکرات کسب کند و شرایط خود را به انصارالله تحمیل کند»، ادامه داد: اصرار نیروهای دولت مستعفی یمن برخواسته‌های غیرقانونی‌شان مانع از حصول توافق در جریان این مذاکرات شده است.

وی با بیان این‌که «نماینده سازمان ملل در امور بین‌الملل نیز پیش‌بینی کرده بود که شاید دور اول مذاکرات به نتیجه قابل قبولی دست پیدا نکند»، اظهار کرد: دور دوم مذاکرات در اوایل سال جاری 2019 برگزار می‌شود و این امید وجود دارد که این دوره از مذاکرات موفق‌تر از دور اول باشد.

وی با بیان این‌که «طبق اعلام مقامات سازمان ملل در حال حاضر 70 درصد مردم یمن در وضعیت خطرناکی قرار دارد»، ادامه داد: متاسفانه زیاده‌خواهی نیروهای دولت مستعفی یمن مانع از این شد که در این مذاکرات تصمیمی گرفته شود تا به مردم یمن برای حل مشکلات کنونی مقداری کمک شود.

زارعی با بیان این‌که «عدم احترام به حقوق ملت یمن و مداخلات خارجی باعث طولانی شدن بحران یمن و به نتیجه نرسیدن مذاکراتی که در این زمینه در جریان است، شده است»، گفت: با توجه به این وضعیت در حال حاضر چشم‌انداز روشنی برای رسیدن به تفاهم و ایجاد آتش‌بس در این منطقه وجود ندارد.

وی همچنین با بیان این‌که «در روزهایی که این مذاکرات در جریان بود نیروهای متجاوز سعودی اقدام به بمباران مجدد تعز و الحدیده کردند و در پاسخ این تجاوزات انصارالله محل تجمع نیروهای مزدور سعودی را مورد هجمه قرار داد»، خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط می‌بینیم که این مذاکرات باعث توقف حملات نشده و درگیری‌ها در این منطقه ادامه دارد.

وی همچنین در مورد این‌که «در طرح نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن  برای تحقق صلح در این کشور پیش‌بینی شده که نیروهای انصارالله از تعز و الحدیده خارج شوند و آیا انصارالله زیربار چنین موضوعی خواهد رفت؟» گفت: اگر آتش بس در این مناطق با نظارت سازمان ملل برقرار شود و این تضمین به انصارالله داده شود که نیروهای مستعفی یمن وارد این مناطق نخواهند شد، ممکن است که انصارالله در این مسیر حرکت کند ولی اگر چنین اتفاقی نیفتد نمی‌توان در این زمینه چشم‌انداز روشنی را متصور بود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین