|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰
کد خبر: ۲۴۲۵۵۳
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۶:۰۰
سرطان سینه یکی از کشنده‌ترین سرطان‌ها در خانم‌ها محسوب می‌شود و سن شیوع این سرطان مرگبار در خانم‌ها حدود 50 سالگی است.
سرطان سینه یکی از کشنده‌ترین سرطان‌ها در خانم‌ها محسوب می‌شود و سن شیوع این سرطان مرگبار در خانم‌ها حدود 50 سالگی است.

نکته مهم در سرطان سینه این است که با تشخیص زودرس درمان قطعی این سرطان ممکن می‌شود و به همین دلیل خانم‌ها باید به توده‌هایی که در پستان حس می‌شوند توجه نشان دهند تا از خطر بروز سرطان و تشخیص آن در مراحل پیشرفته جلوگیری کنند، البته خانم‌ها باید بدانند که درباره ارتباط توده پستان با سرطان سینه باورهای نادرستی وجود دارد که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

باورهای نادرست درباره ارتباط توده‌ها و سرطان سینه

همه توده‌های سینه سرطانی هستند
بسیاری از خانم‌ها به محض اینکه توده‌ای را در سینه‌های خود حس می‌کنند اولین فکری که به ذهنشان خطور می‌کند این است که سرطان سینه گرفته‌اند اما باید دانست که سرطان سینه در سنین بالاتر بیشتر اتفاق می‌افتد و ممکن است توده یک کیست خوش خیم یا توده غیر سرطانی مانند فیبروآدنوم یا حتی یک لخته خون باشد.

در برخی از موارد تغییرات هورمونی در خانم‌ها منجر به بروز توده کاذب در سینه‌ها می‌شود که این توده‌ها موجب نگرانی و استرس در خانم‌ها است.

بهترین راهکار برای تشخیص نوع توده مراجعه به پزشک و معاینه فیزیکی و پس از آن ماموگرافی و سونوگرافی است البته در برخی موارد نیاز به نمونه‌برداری از توده نیز وجود دارد.

سرطان سینه همیشه با حس توده در پستان همراه است
بر خلاف باور بسیاری از خانم‌ها همیشه سرطان سینه با حس کردن یک توده در پستان تشخیص داده نمی‌شود بلکه گاهی سرطان پس از ماموگرافی‌های سالانه تشخیص داده می‌شود به همین دلیل است که به خانم‌ها بالای 50 سال توصیه می‌شود تا به متخصص زنان مراجعه کنند و ماموگرافی‌های سالانه را برای تشخیص زودرس انجام دهند.

توده‌های کوچک نگران‌کننده نیستند
بر خلاف باور نادرست خانم‌ها سرطان سینه ممکن است در ابتدا خود را با یک توده کوچک نشان دهد در مواردی توده سرطانی ممکن است به اندازه یک نخود باشد و این توده‌ها به دلیل سایز کوچکشان فقط در ماموگرافی تشخیص داده می‌شوند.

توده‌هایی که قابل لمس شدن باشند اندازه آن‌ها حداقل دو و نیم سانتی‌متر یا یک گیلاس کوچک است به همین دلیل انجام ماموگرافی‌های سالانه در خانم‌های بالای 50 سال ضروری است.

پس از حس کردن توده می‌توان مراقب بود و به پزشک مراجعه نکرد بسیاری از خانم‌ها پس از اینکه توده‌ای را در سینه خود حس می‌کنند به دلیل ترس از سرطانی بودن آن‌ را به انواع کیست یا تغییرات سایز پستان ناشی از قاعدگی یا تغییرات هورمونی مرتبط می‌کنند و از مراجعه به پزشک خودداری می‌شود اما بر اساس نظر متخصصان پس از اینکه توده‌ای در سینه حس شد خانم‌ها در عرض نهایت یک تا دو روز باید به پزشک مراجعه کنند.

خانم‌ها باید بدانند که هیچ توده‌ای در سینه خود به خود بهبود پیدا نمی‌کند و یک تأخیر دو تا سه ماهه در درمان به ویژه در خانم‌ها جوان در سرنوشت آینده او تأثیرگذار است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین