|
|
امروز: شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۲
کد خبر: ۲۴۲۴۰۱
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰
اگر می خواهید سالم باشید این اشتباهات را انجام ندهید، 5 اشتباه خطرناک در مورد روده ی خود که ممکن است ندانسته به انجام آن دست زده باشید. یک رژیم غذایی سالم و متعادل که سرشار از پروبیوتیک ها و پربیوتیک ها است کلید توسعه کلونی روده می باشد. اما نمی توانید انتظار داشته باشید که میکروبیوم های سالم شما در برابر بمب های روده ای که بسیاری از ما هر روز بر سر راه آنها قرار می دهیم مقاومت کند.
اگر می خواهید سالم باشید این اشتباهات را انجام ندهید، 5 اشتباه خطرناک در مورد روده ی خود که ممکن است ندانسته به انجام آن دست زده باشید. یک رژیم غذایی سالم و متعادل که سرشار از پروبیوتیک ها و پربیوتیک ها است کلید توسعه کلونی روده می باشد. اما نمی توانید انتظار داشته باشید که میکروبیوم های سالم شما در برابر بمب های روده ای که بسیاری از ما هر روز بر سر راه آنها قرار می دهیم مقاومت کند.

در اینجا برخی از دشمنان شایع باکتری های مفید و اینکه چگونه از میکروبیوم ها در برابر آسیب ها پیشگیری کنیم را خواهید شناخت.

مصرف آنتی بیوتیک ها

الحق که اسم خوبی دارد- پادزی. تردیدی نیست که آنتی بیوتیک ها، بخش مهمی از داروهای مدرن امروزی را تشکیل می دهند که موجب بهبود شرایط زندگی در سرتا سر جهان می شوند. اگرچه در مصرف این داروها زیاده روی شده است.

مراکز کنترل و پیشگیری بیماری پیش بینی کرده که حدود نیمی از آنتی بیوتیک ها ی تجویز شده، غیر ضروری هستند چرا که بسیاری از بیماری ها ویروسی هستند و با آنتی بیوتیک ها درمان نمی شوند. اگر دچار سرما خوردگی، گلودرد یا عفونت تنفسی هستید، سوپ جوجه با مقدار سیر فراوان، بسیار کارساز است. حالا به میکروب های دستگاه گوارش اجازه دهید تا به وسیله ی آنتی بیوتیک ها نابود شوند.

اگر بخواهید، می توانید در دراز مدت ایمنی بیشتری داشته باشید. در منزل، تنها آب و صابون برای شستن و تمیز کردن دست ها کافیست و لازم نیست از محصولات آنتی باکتریال استفاده کنید.

مصرف ضد التهاب ها

این دسته از داروها از درجه اهمیت کمتری برخوردارند. زنان اغلب در دوران قاعدگی داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مثل ایبروفن (آسپرین) و ناپروکسین مصرف می کنند. این داروها تولید مواد هورمون مانند که پروستاگلاندین نامیده می شوند و عامل درد قاعدگی هستند را کاهش می دهد. البته پروستاگلاندین هایی نیز وجود دارند که از پوشش داخلی روده و معده حفاظت می کنند. داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی تولید آن ها را نیز کاهش می دهد. این عمل موجب فرسایش مخاط محافظ روده و سپس موجب زخم روده می شوند. در این بیماری دیواره ی روده بسیار نفوذ پذیر می شود و ممکن است سم موجود در روده وارد جریان خون شده و موجب التهاب، اختلالات روده ای، اختلالات خود ایمنی و عملکرد ورزشی ضعیف شود.

اگر شما فرد فعالی هستید، این مسئله اهمیت بیشتری پیدا می کند چرا که روده ی شما در معرض آسیب استرس نقص هیپوکسی (اشکال در اکسیژن رسانی به بافت ها) ناشی از ورزش قرار می گیرد یعنی خون اکسیژن دار به ماهیچه های در حال حرکت پمپاژ شده و روده به تنهایی باید از خود دفاع کند. پروبیوتیک ها سد حفاظتی روده ی شما را حتی در این شرایط قوی تر می کنند. داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، این سدهای حفاظتی را از بین می برند و دیواره ی روده ی شما را به خطر می اندازند.

شیرین کننده های مصنوعی

مطالعات اخیر نشان می دهد که شیرین کننده های مصنوعی، موجب عدم تحمل حجم گلوکز دریافتی می شود و جایگزین باکتری های روده ی شما می شوند. این اتفاق اغلب وقتی رخ می دهد که بدن شما نمی تواند خود را با حجم زیاد شکر دریافتی وفق دهد و راه را برای افزایش وزن و بیماری های متابولیک مثل دیابت هموار می کند. عدم تحمل گلوکز تا حدی نشان می دهد چرا افرادی که در رژیم غذایی خود از نوشابه استفاده می کنند دارای اضافه وزن هستند گرچه شکر یا کالری زیادی مصرف نمی کنند.

غذاهای فرآوری شده

غذاهای شیرین تصفیه شده و فرآوری شده موجب انفجار دیواره ی سلولی در روده می شوند. وقتی این نوع باکتری روده ی شما را فرا می گیرد، به دنبال آن دچار اضافه وزن می شوید. پس سعی کنید از شر غذاهای فرآوری شده ی موجود در سوپر مارکت ها بپرهیزید.

قرص های ضد بارداری

در خصوص قرص های ضد بارداری زیاد صحبت نشده، گرچه به عنوان یک موضوع مهم درآسیب رساندن به سلامتی افراد نقش ایفا می کنند. قرص های ضد بارداری و داروهای هورمونی ممکن است روده تان را تحت تاثیر قرار داده و شما را دچار اختلالات خود ایمنی کند در این اختلال سیستم ایمنی بدن به اشتباه سلول های سالم را مورد حمله قرار می دهد و این یعنی اینکه تنها سیستم تناسلی شما را تحت تاثیر قرار نمی دهد

همانطور که می دانید، استروژن و پروژسترون روی هیپوتالاموس، سیستم عصبی مرکزی، کلیه ها و در نهایت روده تاثیر می گذارد ومی تواند با ایجاد تغییر در پاسخ های ایمنی، اختلالات خود ایمنی ایجاد کند. زنانی که از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند 50 درصد بیشتر از دیگر زنان احتمال دارد دچار لوپوس شوند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین