|
|
امروز: جمعه ۰۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۴
کد خبر: ۲۴۲۲۷
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۸
کسی که به جز دوستان نزدیکش دیگر گروهی را برای خود نداشت. این یعنی، حذف تدریجی از فضای سیاسی ایران. احمدی نژاد نیز به خوبی پی به این معنا برده است و می داند تنها راه حفظش در فضای سیاسی حضور در جلسات مجمع تشخیص است.
مجمعی که آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس آن بود و محمود احمدی نژاد با شعار مخالفت با وی پا به عرصه کارزار انتخابات ریاست جمهوری گذاشته بود. او البته به غیبت در این مجمع بسنده نمی کرد و در برخی موارد، مجمع تشخیص مصلحت نظام و مدیریت آن را نیز متهم به دخالت در کار دولت می کرد.

 برخی از تحلیلگران با اشاره به غیبت های مکرر احمدی نژاد در این مجمع عالی مشورتی در هشت سال گذشته و مواضع تند وی در این باره انتظار داشتند که وی تمایلی برای حضور در این مجمع نشان ندهد. احمدی نژاد اما این روزها شاگرد اول کلاس مجمع تشخیص مصلحت نظام است. شاگرد خوبی که در تمام جلسات مجمع شرکت می کند، رای می دهد و احیانا در بعضی موارد اظهار نظر هم می کند. باورش سخت است اما اتفاق افتاده است، مخالف سرسخت مجمع، تبدیل به منظم ترین عضو این نهاد شده است.


احمدی نژاد به عنوان رئیس هیات دولت حتی به وزرای خود نیز دستور داده بود تا در جلسات مجمع شرکت نکنند. پرویز کاظمی وزیر رفاه دولت نهم صریحا به این دستور احمدی نژاد اشاره می کند و می گوید:« به ما گفته بود به هیچ وجه در جلسات مجمع شرکت نکنیم.«احمدی نژاد، هاشمی را دشمن شماره یک خود می دانست و به علت ویژگی های اخلاقی خاص خود دوست نداشت به محفلی برود که آیت الله ریاست آن را به عهده داشته باشد و رئیس جمهور ایران مجبور باشد این ریاست را تحمل کند. احمدی نژاد خود را قدرتمندترین مرد ایران بعد از رهبری می دانست و می خواست این قدرت در مجمع نیز تسری پیدا کند. پایان دوران ریاست جمهوری و واگذاری قدرت به حسن روحانی، پایانی بود بر این اندیشه و احمدی نژاد مجبور بود در روش های بازی خود در فضای سیاسی ایران تغییر ایجاد کند. انتصاب احمدی نژاد با حکم رهبری، بهترین فرصت برای اجرای این استراتژی بود. رفتار پرخاشگرایانه رئیس جمهور سابق ایران با رقبا و حتی نزدیکان خود، باعث شد تا احمدی نژاد تبدیل به یک سیاستمدار تنها شود. کسی که به جز دوستان نزدیکش دیگر گروهی را برای خود نداشت. این یعنی، حذف تدریجی از فضای سیاسی ایران. احمدی نژاد نیز به خوبی پی به این معنا برده است و می داند تنها راه حفظش در فضای سیاسی حضور در جلسات مجمع تشخیص است.
منبع: ابتکار
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین