|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۵۶
کد خبر: ۲۴۱۹۵۱
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۶
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این دوره از اعتراض‌ها این است که این اعتراض‌ها توسط شبکه‌های اجتماعی هدایت می‌شوند و اتحادیه‌های کارگری و سندیکاها سازمان‌دهنده این اعتراض‌ها نیستند. از دیگر سو از اقشار مختلف مردم در این اعتراض‌ها حضور دارند.
یک کارشناس مسائل فرانسه اظهار کرد: این احتمال وجود دارد که در پی ادامه اعتراض‌ها در فرانسه، امانوئل مکرون مجبورشود که برای راضی‌کردن جلیقه زردها نخست وزیر خود را قربانی کند و اقدام به تغییر کابینه کند.

پیروز ایزدی با بیان این که اعتراضات اخیر در فرانسه که از آن به عنوان جلیقه زردها یاد می‌شود ناشی از یکسری نارضایتی‌هایی است که در طول سال‌های گذشته میان مردم انباشته شده است، گفت: مردم در فرانسه به خصوص اقشار پایین می‌بینند که هر روز وضعیت زندگی و معیشت آنها وخیم‌تر می‌شود و از قدرت خریدشان کاسته می‌شود. در طی این سال‌ها رهبران این کشور از جناح‌های مختلف وعده‌هایی برای کنترل این وضعیت داده‌اند، ولی این وعده‌ها عملی نشده است. امانوئل مکرون نیز در انتخابات 2017 به عنوان نامزد مستقل از گروه های چپ و راست در این عرصه حضور پیدا کرد و وعده داد که از میزان بیکاری و مشکلات در فرانسه می‌کاهد،  ولی او علی‌رغم این وعده‌ها در عرصه اقتصاد سیاستی لیبرال در پیش گرفت و اقدام به اخذ تصمیم‌هایی کرد که بیشتر به نفع جامعه ثروتمند فرانسه بود.

این کارشناس مسائل فرانسه با اشاره به افزایش مالیات‌ها از جمله مالیات سوخت و کاهش هزینه‌های رفاهی در فرانسه و با بیان این‌که این تصمیمات فشار بر روی طبقه متوسط و پایین را افزایش داد، اظهار کرد: عدم اعتماد به ساختارهای دولتی از سال‌های قبل در این طبقات اقتصادی به وجود آمده بود که نتایج انتخابات ریاست جمهوری  2017 نیز منعکس‌کننده آن بود و اکنون با اجرای سیاست‌های لیبرالی از سوی مکرون این بی‌اعتمادی عمق بیشتری گرفته و تبدیل به رفتارهای خشونت‌آمیز شده است.

وی با مقایسه‌ این دوره از اعتراض‌ها در فرانسه با اعتراض‌های پیشین در این کشور اروپایی، گفت: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این دوره از اعتراض‌ها این است که این اعتراض‌ها توسط شبکه‌های اجتماعی هدایت می‌شوند و اتحادیه‌های کارگری و سندیکاها سازمان‌دهنده این اعتراض‌ها نیستند. از دیگر سو از اقشار مختلف مردم در این اعتراض‌ها حضور دارند. از جمله از طبقات پایین و متوسط که می‌بینند از سطح رفاه زندگی‌شان هر روز کاسته می‌شود؛ این در حالی است که در اعتراضات قبلی بیشتر طبقات حاشیه‌ای حضور داشتند.

ایزدی با بیان این که در پی گسترش اعتراض‌ها ، دولت فرانسه مجبور شد که از تصمیم خود در ارتباط با افزایش مالیات بر سوخت عقب‌نشینی کند و اجرای آن را به تعویق بیندازد و اعلام کند که نرخ برق نیز فعلا افزایش پیدا نمی‌کند، ادامه داد: با توجه به این که انتخابات پارلمانی اروپا در مارس آینده برگزار می‌شود و پیروزی در این انتخابات برای آقای مکرون مهم است این احتمال وجود دارد که مکرون برای توقف این اعتراض‌ها و حفظ موقعیت خودش نخست وزیر فرانسه را قربانی کند و اقدام به تغییر کابینه کند.

این کارشناس مسائل فرانسه در پاسخ به این سوال که آیا این احتمال وجود دارد که در پی این اعتراض‌ها، احزاب راست‌گرای افراطی در فرانسه تقویت شوند چنانکه در انتخابات 2017 نیز رهبر آنها خانم ماری لوپن توانست آرای خوبی را کسب کند، گفت: ممکن است احزاب راست‌گرای افراطی در پی این باشند که از  این اعتراضات بهره‌برداری کنند و برخی از معترضین نیز به راست افراطی یا چپ افراطی تمایل پیدا کنند، ولی این گروه‌ها نمی‌توانند آلترناتیوی در برابر دولت مکرون باشند، چرا که عده زیادی در فرانسه معتقد هستند که نگاه این گروه‌ها فاشیستی است و از دیدگاه جمهوری به دور هستند.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین