|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۰
کد خبر: ۲۴۱۹۰۳
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۱:۴۰
خط خوردن نام علیرضا بیرانوند از جمع سه کاندیدای نهایی کسب جایزه توپ طلای آسیا و رسیدن این جایزه به اکرم حسن قطری، چیزی نبود که رسانه‌ها به سادگی از آن بگذرند.
 خط خوردن نام علیرضا بیرانوند از جمع سه کاندیدای نهایی کسب جایزه توپ طلای آسیا و رسیدن این جایزه به اکرم حسن قطری، چیزی نبود که رسانه‌ها به سادگی از آن بگذرند.

حتی یک قیاس ساده بین علیرضا بیرانوند و اکرم حسن به راحتی می‌توانست به ادعای سرقت این جایزه از بیرانوند صحه بگذارد. به خاطر همین بود که خیلی از کارشناسان داخلی و خارجی به اتفاق معتقد بودند که این جایزه از بیرانوند به سرقت رفته است و جایزه توپ طلا بی‌چون و چرا باید به او می‌رسید.

پذیرفتن اینکه «مجموع امتیاز» بازیکنان به قرار گرفتن آنها در فهرست بهترین بازیکن ایونت‌های قاره‌ای زیر نظر فیفا و ای‌اف‌سی می‌انجامد، تا حدودی از شدت این ادعا که جایزه توپ طلا از بیرانوند به سرقت رفته، می‌کاهد اما بدون شک قرار گرفتن اکرم حسن را در میان سه نفر نهایی توجیه نمی‌کند. به همین خاطر نگاه به چند نکته اصلی در مسیر انتخاب کاندیداهای نهایی می‌تواند تا حدودی قضاوت بهتری درباره ناکام ماندن و تضییع حق بیرانوند در مسیر کسب این جایزه داشته باشد.

بیرانوند در بازی‌های جام جهانی خوش درخشید اما مثلا در بازی با پرتغال عنوان ستاره زمین به جای او به کوارشما رسید. عنوانی که اگر خودش برده بود با اختلاف می‌شد ستاره امسال آسیا. او در حقیقت از جام جهانی دقیقا به اندازه سایر رقبایش امتیاز گرفته بود یعنی هیچ!
او در آسیا دو بار ستاره میدان شد و امتیازش برابر بود با سوزوکی و یوما. البته سوزوکی به دلیل درخشش در بازی فینال، امتیازی بالاتر از رقبا داشت اما قطعا امتیاز بازیکنی مثل اکرم حسن از آنها کمتر بوده است.
در واقع همه اینها تأثیر لابی فدراسیون فوتبال قطر در گنجاندن نام اکرم حسن در میان سه گزینه نهایی برای کسب جایزه توپ طلا را کمرنگ نمی‌کند. همه می‌دانند این یک عرف است که جوایز را در آسیا تقسیم می‌کنند. معمولا فدراسیون‌هایی که لابی قوی‌تری هم دارند جوایز مهم‌تر را می‌برند. این هیات رییسه فعلی فوتبال ما کل زورش در همه این سال‌ها این بوده که جایزه فرعی اصغر حسن‌زاده را برای فوتسال بگیرد.
اصلا قرار نبود اسم حسن در میان سه نامزد نهایی باشد و حتی خود رسانه‌های قطری نامش را در این فهرست قرار نمی‌دادند. از طرفی کنفدراسیون فوتبال آسیا هم طی نامه‌ای به باشگاه پرسپولیس اعلام کرده بود که نام بیرانوند بین سه بازیکن برتر فوتبال آسیا خواهد بود. ناگهان اما همه معادله‌ها بر هم خورد و گفته شد پرسپولیس از سوی فیفا دارای محرومیتی است و بازیکنش نمی‌تواند جزو سه بازیکن برتر جای بگیرد.
کنفدراسیون فوتبال آسیا اما در فینال لیگ قهرمانان آسیا جایزه اخلاق را به باشگاه پرسپولیس و سیدجلال حسینی اختصاص داده بود که با توجیه فعلی‌شان برای حذف نام بیرانوند در تناقض بود اما به هر حال این اتفاق افتاد تا دو بازیکن ژاپنی و یک قطری به جمع سه کاندیدای نهایی راه یابند و غیبت کاندیداهای ژاپنی در مراسم، اکرم حسن را برنده نهایی کند، چرا که از سال 2007 قانونی برای بردن جایزه وضع شده که براساس آن این جایزه تنها به بازیکنی می‌رسد که از میان سه نامزد نهایی، خود را به مراسم برساند و هر بازیکنی که از سفر به محل مراسم اهدای جوایز خودداری کند یعنی در عمل از پذیرش توپ طلا انصراف داده است.
واقعیت این است که بیرانوند جایزه را در حالی نبرد که نسبت به اکرم حسن شایسته‌تر بود نه دو کاندیدای دیگر ژاپنی. هرچند که بیرانوند عملکرد قابل قبولی داشت اما مجموع امتیازات او از دو کاندیدای دیگر بالاتر نبود اما اگر ضعف فدراسیون در لابی با ای‌اف‌سی نبود و به جای اکرم حسن به جمع سه کاندیدا می‌رسید، حتماً امروز توپ طلا را با خود به ایران آورده بود.
منبع: ایلنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین