|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۵
کد خبر: ۲۴۱۷۹۲
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۲
پیرو سیاست‌های ساماندهی سایت‌های تکثیر و پروش گورخر، سایت دره‌باغ فارس یاید تعطیل شود و گورهای موجود در این مرکز به پاک ملی منتقل می‌شوند.
 مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به جزئیات انتقال گورخرها از یزد به سمنان، گفت: در این عملیات از تله انتظاری استفاده کردیم و به احتمال قوی در عملیات بعدی انتقال گورخرها که از فارس به سمنان است،از همین روش استفاده بهره می‌بریم.

به دنبال انتقال چهار رأس گورخر از استان یزد به سمنان، مجید خرازیان مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، این عملیات را موفقیت‌آمیز خواند و گفت: طبق اطلاع‌رسانی‌های قبلی مبنی بر انتقال گورخر از سایت تکثیر و پرورش گوراب یزد به پارک ملی کویر در استان سمنان، این عملیات روز چهارشنبه (۱۴ آذرماه) آغاز شد و ۱۱ صبح روز پنجشنبه (۱۵ آذرماه) چهار رأس گور شامل سه رأس ماده و یک رأس نر بالغ به قرنطینه پارک ملی کویر تحویل داده شد.

وی در پاسخ به این پرسش که از چه روشی برای انتقال گورخرها از یزد به سمنان استفاده شد؟ اظهارکرد: محیط زیست استان یزد پیش از این با استفاده از تله انتظاری انتقال گور در درون استان و خارج استان را تجربه کرده بود بنابراین در عملیات انتقال گورخرها از یزد به سمنان با استفاده از این روش و البته توجه به برخی نکات ایمنی که از سوی معاونت محیط زیست طبیعی به استان یزد ابلاغ شده بود، انتقال گورخرها با موفقیت کامل انجام شد.

مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: از هیچ دارویی برای انتقال گورخرها استفاده نشد و هیچ هزینه‌ای هم برای سازمان حفاظت محیط زیست نداشت. در انتقال‌های بعدی نیز در صورت فراهم‌بودن شرایط، از این روش استفاده خواهیم کرد.

خرازیان مقدم با بیان اینکه عملیات انتقال گورخر از یزد به سمنان، تحت نظر مستقیم دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست و با تلاش کارشناسان یزد و سمنان بهتر از از حد انتظار انجام شد، گفت: در حال حاضر گورهای منتقل‌شده از سایت گوراب در صحت و سلامت هستند. ما هم از این بابت بسیار خوشحال هستیم چون با وجود اینکه یک مسیر ۸۰۰ کیلومتری را در حدود ۱۲ ساعت پیمودیم و ۶۰ کیلومتر آن هم جاده خاکی و ناهموار بود، گورها در بهترین شرایط به مقصد رسیدند.  
عملیات بعدی؛ انتقال چهار گورخر از فارس به سمنان

مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در مورد عملیات بعدی انتقال گورخرها با بیان اینکه در صورت فراهم بودن شرایط از سایت تکثیر و پرورش دره‌باغ استان فارس هم چهار رأس گورخر به قرنطینه پارک ملی کویر منتقل خواهد شد، تصریج کرد: پیرو سیاست‌های ساماندهی سایت‌های تکثیر و پروش گورخر، سایت دره‌باغ فارس یاید تعطیل شود و گورهای موجود در این مرکز به پاک ملی منتقل می‌شوند.

خرازیان مقدم با اشاره به اینکه شرایط جوی در اجرای عملیات انتقال گورخر از فارس به سمنان تاثیرگذار است و در حال حاضر نمی‌توانیم زمان دقیق انتقال را اعلام کنیم، گفت: با توجه به اینکه ممکن است دوره بارداری گورها را داشته باشیم، اولویت ما این است که انتقال گورهای فارس به سمنان هر چه زودتر انجام شود.

وی با اشاره به احتمال استفاده از روش تله انتظاری برای انتقال گورها از فارس به سمنان اظهار کرد: گورهای فارس برخلاف گورهای یزد به روش تله انتظاری عادت ندارند و حداقل به دو هفته زمان نیاز است تا به این روش عادت کنند بنابراین کار انتقال گور از فارس دشوارتر است و به زمان بیشتری نیاز دارد.

مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان حفاطت محیط زیست در پایان در مورد دلیل انتقال گورخرها به پارک ملی کویر این طور توضیح داد: هدف، راه‌اندازی اولین مرکز ملی تکثیر و پرورش گورخر ایرانی در پارک ملی کویر به عنوان زیستگاه مستعد گورخر است که دراین مسیر از کلیه ظرفیت‌های داخلی و خارجی استفاده خواهیم کرد.  

به گزارش ایسنا، اولین عملیات انتقال گورخر به پارک ملی کویر در مهرماه سال جاری انجام شد که طی این عملیات به دلیل بی‌توجهی به مسائل ایمنی در حمل و نقل گورها، از بین ۱۰ رأس گورخر منتقل‌شده تنها پنج رأس به سلامت به مقصد رسیدند. تلفات این پنج رأس گورخر انتقادات بسیاری را متوجه سازمان حفاظت محیط زیست کرد.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین