|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۷
کد خبر: ۲۴۱۵۱۳
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۰
مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی گفت: مس سومین ماده معدنی بدن است که برای سلامتی مفید بوده و عنصری ضروری است که در فرآیندهای گوناگون بدن نظیر خون‌سازی و عملکرد سیستم ایمنی، فرآیند متابولیک طبیعی در ارتباط با اسیدهای آمینه و ویتامین‌ها نقش دارد.
 مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی گفت: مس سومین ماده معدنی بدن است که برای سلامتی مفید بوده و عنصری ضروری است که در فرآیندهای گوناگون بدن نظیر خون‌سازی و عملکرد سیستم ایمنی، فرآیند متابولیک طبیعی در ارتباط با اسیدهای آمینه و ویتامین‌ها نقش دارد.

«نسرین علیزاده» با اشاره به این‌که مس داخل بدن تولید نمی‌شود، در ادامه اظهار کرد: مس باید از طریق منابع خارجی وارد بدن شود، رعایت تنوع و تعادل در مصرف منابع غذایی حاوی مس از جمله غذاهای دریایی، جگر، غلات کامل، مغزها، حبوبات، سیب‌زمینی، نخود، گوشت قرمز، قارچ ، نارگیل و سیب برای دریافت کافی آن توصیه می‌شود.

وی افزود: علاوه‌بر آن غذاهای حاوی فیبر زیاد و مصرف زیاد روی و آهن نیز می‌تواند جذب مس را کاهش داده و موجب کمبود مس شود.

این مسئول تصریح کرد: مس از یک طرف فلزی پر واکنش است و در مقابل حرارت به راحتی با مواد غذایی واکنش نشان می‌دهد و در طولانی مدت بدن را دچار مسمومیت(باحالت تهوع و استفراغ، اسهال و سردرد) می‌کند و با اختلالاتی در عملکرد کبد، تشکیل گلبول‌های قرمز و عملکرد سیستم ایمنی بدن همراه است.
وی با بیان این‌که یکی از مضرات ظروف مسی اکسید شدن آن‌هاست که بسیار خطرناک است و ظروف مسی قدیمی که لعاب ندارد پخت غذا در آن صحیح نیست، اظهار کرد: مس قرمز به مرور زمان در مجاورت هوا اکسید می‌شود و به سبز خاکستری تغییر رنگ می‌دهد که برای سلامت بسیار مضر است

علیزاده خاطرنشان کرد: استفاده از ظروف مسی در صورتی مجاز است که توسط لایه‌ای از یک فلز دیگر مثل قلع، استیل یا نیکل پوشانده شده باشند و به اصطلاح باید سفید شده باشند تا از ورود مس به غذا جلوگیری کنند، در صورتی که ظروف مسی قلع اندود نشده باشد ورود مس به غذا در طولانی مدت سبب تأثیر نامطلوبی بر احشا و اندام داخلی بدن شده و ذخیره شدن آن در کبد به مرور به از کار افتادن این عضو کمک می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: قلع اندود شدن این ظروف باید به‌صورت اصولی و بدون سرب انجام شده باشد در غیر این صورت اگر قلع همراه با سرب باشد آسیب‌های جبران‌ناپذیری به بدن وارد خواهد کرد.
این مقام مسئول تصریح کرد: سرب واردشده در بدن در کبد تجمع کرده و مسمومیت با سرب به مراتب از مسمومیت با مس برای انسان خطرناک‌تر است و در طول زمان موجب آسیب به سیستم عصبی مغز و استخوان‌ها می‌شود و قطعاً کبد قدرت مبارزه با چنین چیزی را نداشته و شخص دچار مرگ تدریجی می‌شود.

این مسئول با بیان این‌که مس بهترین رسانای حرارت و سیار بوده و سریع و یکنواخت داغ می‌شود، گفت: ظروف مسی هنگام استفاده از حرارت کم یا متوسط استفاده شود و برای پخت و پز غذاهایی که ماهیت اسیدی و ترش دارند به‌علت این‌که لایه داخلی ظرف را از میان می‌برند و سبب ورود بیش از اندازه مس به غذا و بدن می‌شود تأکید می‌شود از این ظروف استفاده نشود.

به گفته وی، برای حفظ لایه قلع اندود، در هنگام طبخ غذا از قاشق‌های چوبی استفاه شود و ظروف داغ بلافاصله داخل آب سرد یا فریزر قرار نگیرد و سپس به آهستگی شسته شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین