|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۱
کد خبر: ۲۴۱۴۰۸
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۸
به علاوه، این تکنولوژی گام بلندی در مسیر هوشمندسازی دنیای ما خواهد بود. خصوصا که با افزایش سرعت و پهنای باند امکان برقراری ارتباط میان خودروهای هوشمند خودران (بدون راننده) با یکدیگر، چراغ های راهنمایی و رانندگی و نقشه های ترافیکی به صورت هوشمند را فراهم خواهد کرد.
  دو نمونه دیگر از نخستین طرح های آماده شده برای تلفن های همراه نسل بعدی شبکه های تلفن همراه در کنفرانس تکنولوژی اسنپدراگون 2018 (Snapdragon Tech Summit 2018) رونمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری سی نت، کنفرانس تکنولوژی اسنپدراگون 2018 دیروز - سه شنبه- با تمرکز روی فناوری در دست توسعه 5جی (یا همان نسل پنجم شبکه تلفن همراه) در جزیره مائوئی هاوایی، با حضور بیش از 350 روزنامه نگار از سراسر دنیا برگزار شد.

کریستیانو آمون (Cristiano Amon)، مدیر عامل شرکت کوال کام در جریان این کنفرانس پیش نمونه تلفنی را در دست گرفت که می توانست به شبکه آزمایشی 5 جی که در هتل محل برگزاری همایش برقرار شده بود، متصل شود. با این وجود به هیچکدام از خبرنگاران حاضر در مراسم اجازه داده نشد که از نزدیک نمونه های آزمایشی رونمایی شده یا حتی شبکه 5 جی را آزمایش کنند.

5 جی به عنوان نسل بعدی شبکه تلفن همراه قرار است از سال آینده عملیاتی شود. این تکنولوژی از دید نظری نوید دهنده تغییرات بزرگی در سرعت ارتباط، پوشش و پاسخگویی شبکه وایرلس شمرده می شود. به لحاظ تئوری، این شبکه قرار است بتواند بین 10 تا 100 برابر از شبکه های 4 جی و 4 جی پلاس امروزی سریعتر باشد. چنین سرعتی طبیعتا توانایی بالقوه ای را برای بسیاری از سرویس های آنلاین که نیازمند سرعت و پهنای باند بالایی هستند، فراهم خواهد کرد.

به علاوه، این تکنولوژی گام بلندی در مسیر هوشمندسازی دنیای ما خواهد بود. خصوصا که با افزایش سرعت و پهنای باند امکان برقراری ارتباط میان خودروهای هوشمند خودران (بدون راننده) با یکدیگر، چراغ های راهنمایی و رانندگی و نقشه های ترافیکی به صورت هوشمند را فراهم خواهد کرد.

با این حال، با وجودی که شبکه 5 جی افق بسیار وسیعی را پیش روی سرعت و کیفیت دسترسی به اینترنت قرار می دهد، مشکلات متعددی سر راه توسعه و فراگیری آن وجود دارد. مهمترین این مشکلات جا انداختن شبکه جدید خواهد بود. شبکه ای که نیازمند توسعه نسل جدیدی از سخت افزارهای قوی تر و زیرساخت پیچیده تر است. به علاوه مسئله توسعه نسل جدید تلفن های همراه نیز مطرح است.

پیش از آغاز کنفرانس اسنپدراگون، سامسونگ نیز خبر داد که ظرف چند ماه آینده اولین تلفن 5 جی خود را روانه بازار خواهد کرد. موتورلا نیز چندی پیش اولین پیش نمونه تلفن 5 جی خود را به نمایش گذاشت. با این حال هیچکدام از این تلفن های همراه تا زمان رونمایی از یک شبکه 5 جی عملیاتی عملا کاربرد خاصی نخواهند داشت.

اگرچه در نهایت در طی یک یا دو سال آینده شبکه 5 جی قاعدتا باید جایگزین 4 جی ال تی ئی امروزی شود، اما دوران انتقال می تواند با مشکلات فراوانی همراه شود. اولا به این خاطر که تمام اپراتورهای تلفن همراه در سراسر جان باید شبکه های خود را برای پشتیبانی از تکنولوژی 5 جی به روزرسانی و اصلاح کنند، تکنولوژی که از جهات بسیاری با 4 جی تفاوت های زیادی دارد.

افزون بر این، سازندگان تلفن همراه نیز باید طراحی گوشی های خود را تا حدودی اصلاح کنند. برای دسترسی به نسل پنجم شبکه تلفن همراه، این تلفن ها نیازمند تراشه های مخصوص و مدرنی هستند که از 5 جی پشتیبانی می کند. این یعنی به وجود آمدن بازار کاملا جدیدی برای تلفن های همراه که می تواند چالش های خاص خود را داشته باشد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین