|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۶:۱۸
کد خبر: ۲۴۱۲۸
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۶
معاون عملیات شرکت ملی گاز گفت: ترکمنستان براساس قرارداد باید روزانه 40 میلیون مترمکعب گاز به ایران صادر کند اما معمولا بیش از 23 میلیون مترمکعب صادر نکرده که این مساله قابل پیگیری است.
عبدالحسین ثمری روز دوشنبه در حاشیه مراسم بهره برداری از مخزن ذخیره سازی شوریجه اظهار داشت: این موضوع حتما قابل پیگیری است و آن را بررسی خواهیم کرد.

وی افزود: به دلیل اینکه بخش عمده تولید گاز کشور در جنوب است، برای تامین گاز مناطق شمال و شمال شرق کشور از ترکمنستان گاز وارد که بدین طریق موازنه مصرف را در این مناطق برقرار می کردیم.

وی افزود: با بهره برداری از مخزن ذخیره سازی شوریجه وابستگی ایران به گاز ترکمنستان کاهش می یابد.

وی خاطرنشان کرد: با افتتاح مخزن ذخیره سازی شوریجه واردات گاز از ترکمنستان قطع نمی شود اما نیاز ما به گاز ترکمنستان کاسته شده و از حالت بحران خارج می شود.

گفتنی است، بزرگترین مخزن ذخیره سازی گاز طبیعی در ایران و خاورمیانه روز گذشته(یکشنبه)با حضور وزیر نفت در استان خراسان رضوی به طور رسمی راه اندازی شد و مورد بهره برداری قرار گرفت.

با بهره برداری از مخزن ذخیره سازی شوریجه در شهرستان سرخس استان خراسان رضوی ایران از نظر توان ذخیره سازی گاز در رتبه اول خاورمیانه و رتبه پنجم جهان قرار می گیرد.

‏این مخزن دارای ظرفیت ۴٫۸ میلیارد مترمکعب است که با راه اندازی آن وابستگی کشورمان به واردات گاز از ترکمنستان کاهش می یابد. ‏

در فصل تابستان روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب گاز توسط سه کمپرسور به مخزن شوریجه تزریق و در روزهای سرد فصل پاییز و زمستان روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب گاز برداشت و به شبکه گازرسانی کشور تزریق می شود.

‏تاکنون حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب گاز به مخزن شوریجه تزریق شده است.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین