|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۵
کد خبر: ۲۴۱۱۶۱
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۵
اقدام قطر در خروج از اوپک، همبستگی این گروه را درست زمانی که تلاش می‌کند اتحادش را برای کنترل بازار نفت حفظ کند، دچار شکاف خواهد کرد. تولید قطر که یازدهمین تولیدکننده بزرگ اوپک است، کمتر از دو درصد از کل تولید این گروه را تشکیل می‌دهد.
 سفیر ایران در لندن در واکنش به خبر خروج قطر از اوپک گفت که اقدام خروج تحت تاثیر تحریم‌های همه‌ جانبه عربستان و همسایگان این کشور است که مدت‌هاست اجرا می‌شود.

 حمید بعیدی‌نژاد در صفحه توییتر خود با اشاره به اظهارات وزیر انرژی قطر مبنی بر این‌که "این کشور ماه آینده میلادی (از ابتدای 2019) از اوپک خارج می‌شود" نوشت: عربستان و همسایگان مدت‌هاست سیاست تحریم همه جانبه علیه قطر را ادامه داده‌اند. تلاش عربستان به تحمیل سیاست‌های خود علیه اوپک و افزایش نقش کشورهای غیر اوپک مانند روسیه نیز کارآمدی این سازمان را تضعیف کرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که چنین اقدامی را با وجود تحریم‌ها برای ایران مناسب می‌دانید گفته است: در این زمینه نظر وزارت نفت صائب است.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه به نقل سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد تصمیم برای خروج از اوپک پس از بازبینی راه‌های پررنگ شدن نقش بین‌المللی قطر و طرح ریزی استراتژی بلندمدت این کشور گرفته شد.

تولید نفت قطر حدود ۶۰۰ هزار بشکه در روز است با این حال این کشور بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی مایع جهان است. قطر همچنین با عربستان سعودی که همسایه این کشور و بزرگترین صادرکننده نفت اوپک است، اختلافات دیپلماتیک شدیدی دارد. قطر با این تصمیم به بیش از نیم قرن عضویت خود در اوپک پایان می‌دهد.

وزیر انرژی قطر روز دوشنبه گفت: این تصمیم به منزله یک تغییر فنی و استراتژیک بوده و تحت تاثیر انگیزه سیاسی نبوده است.

تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک قرار است روز پنج‌شنبه هفته جاری با هدف رسیدن به توافق درباره کاهش احتمالی تولید نفت، در وین اتریش دیدار کنند.

این نشست اکنون آخرین نشست قطر به عنوان عضو رسمی اوپک خواهد بود. این کشور از سال ۱۹۶۱ عضو اوپک بوده است.

اقدام قطر در خروج از اوپک، همبستگی این گروه را درست زمانی که تلاش می‌کند اتحادش را برای کنترل بازار نفت حفظ کند، دچار شکاف خواهد کرد. تولید قطر که یازدهمین تولیدکننده بزرگ اوپک است، کمتر از دو درصد از کل تولید این گروه را تشکیل می‌دهد.

وزیر انرژی قطر در کنفرانس مطبوعاتی روز دوشنبه گفت: قطر بنا دارد روی تولید گاز طبیعی متمرکز شود و به اوپک درباره تصمیم خود اطلاع داده است.

آرمیتا سن، تحلیلگر نفت در شرکت مشاوره "انرژی اسپکتس" در این باره به بلومبرگ گفت: خروج از اوپک تا حد زیادی برای قطر سمبولیک است. تولید نفت این کشور محدود است و چشم انداز محدودی برای افزایش آن وجود دارد.

پس از این که پنج کشور شامل ایران، عراق، کویت، عربستان سعودی و ونزوئلا در سال ۱۹۶۰ اوپک را تاسیس کردند، قطر نخستین کشوری بود که به این گروه پیوست. این گروه در سال ۱۹۷۳ پس از اینکه تولید نفت را کاهش داد و کشورهای متحد با رژیم صهیونیستی در جنگ با مصر را هدف تحریم قرار داد، شهرت جهانی پیدا کرد.

در تاریخ اوپک، سه کشور این سازمان را ترک کرده اند اما دوباره به اوپک پیوستند. اکوادور پس از بحران اقتصادی و سیاسی، در سال ۱۹۹۲ اوپک را ترک کرد و عضویتش تا سال ۲۰۰۷ معلق شد. گابن در سال ۱۹۹۵ از اوپک خارج شد اما در سال ۲۰۱۶ مجددا به این گروه پیوست. اندونزی پس از این که به مدت چند سال به واردکننده بزرگ نفت تبدیل شد، عضویتش در اوپک را در سال ۲۰۱۶ تعلیق کرد.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین