|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۳
کد خبر: ۲۴۱۰۴۶
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۴
مجله لوفیگارو به یک بام و دو هوای غرب در تعامل با نظام‌های دیکتاتوری در خاورمیانه پرداخته و می‌نویسد: تلاش‌های غرب برای تفاوت قائل شدن میان ساختارهای حاکم بر برخی کشورهای خاورمیانه هیچ معنایی ندارد چرا که "همه آنها چه عربستان، چه مصر، عراق یا سوریه همه از یک دست هستند."
  مجله لوفیگارو به یک بام و دو هوای غرب در تعامل با نظام‌های دیکتاتوری در خاورمیانه پرداخته و می‌نویسد: تلاش‌های غرب برای تفاوت قائل شدن میان ساختارهای حاکم بر برخی کشورهای خاورمیانه هیچ معنایی ندارد چرا که "همه آنها چه عربستان، چه مصر، عراق یا سوریه همه از یک دست هستند."

 ران هلفی، مورخ و مدیر بخش تحقیقات موسسه فرانسوی پژوهش‌های علمی در مقاله‌ای در روزنامه لوفیگارو نوشت: "هیچ مستبد میانه‌رویی در شرق وجود ندارد". دولت‌های دموکرات غربی ماهیت حاکمیت‌های دیکتاتور را نادیده می‌گیرند و تصور می‌کنند که می‌توان این حاکمیت‌ها را به سمت اعتدال پیش برد و آنها را به انجام اصلاحات از راه گفت‌وگو یا دستاوردهای اقتصادی و یا حتی قدرت نظامی مجاب کرد.

هلفی در ادامه مقاله خود به آنچه در عربستان رخ داده، استشهاد کرده و می‌نویسد، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان پس از آنکه با برچیدن پلیس مذهبی، صدور مجوز رانندگی برای زنان و افتتاح سالن‌های سینما، برگزاری نمایشگاه‌ها و جشن‌های عمومی به عنوان چهره‌ای اصلاح‌گرا در عربستان شناخته شد، برای اینکه اعتبار خود را از دست بدهد، زمان زیادی صرف نکرد. در سطح خارجی نیز بن سلمان تصمیم به مقابله با ایران در منطقه، تقویت روابط ریاض با واشنگتن، آغاز روابطی نزدیک‌تر با اسرائیل گرفت اما این طرح‌ها را با وحشیگری تکان‌دهنده‌ای که انجام داده و فجایع متعددی را در سطح بین‌المللی از جمله بازداشت نخست وزیر لبنان با هدف تضعیف حزب‌الله، نابود کردن یمن با هدف از بین بردن نیروهای وابسته به انصارالله که در آن شکست خورد و نیز تحریم قطر رقم زد.

این مورخ فرانسوی در ادامه مقاله خود در لوفیگارو نوشت، بن سلمان "جدید" به صدور و اجرای حکم‌های اعدام و بازداشت مخالفان در عربستان و نیز شکنجه زندانیان ادامه داد و نتوانست نقش کشورش در صدور وهابیت و حمایت مالی سلفی‌ها در جهان را کمرنگ کند. جنایت قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد این کشور در استانبول که خطری برای حاکمیت عربستان ایجاد نمی‌کرد و مثله کردن و از بین بردن جسد او در اسید به مجموعه اقدامات رعب انگیز بن سلمان افزوده شد. جنایت قتل خاشقجی نباید بدون محاکمه بماند و این نه فقط به دلیل انگیزه‌های اخلاقی است بلکه به این خاطر است که ساختارهایی که به اقدامات این کشور مستبد پر و بال می‌دهند، منافع همپیمانان آنها را نیز تهدید می‌کنند.

هلفی درباره مصر نیز به اوضاعی اشاره کرد که در پی آن دولت حسنی مبارک سرنگون شده و عبدالفتاح سیسی با کودتایی نظامی به قدرت رسید و در ادامه نیز دولت باراک اوباما، رئیس جمهور وقت آمریکا از این کودتا حمایت کرده و جان کری، وزیر خارجه دولت اوباما این کودتا را پیروزی برای دموکراسی توصیف کرد. اما سیسی این روزها دموکراسی را مانعی بر سر راه بلندپروازی‌های خود در مورد توسعه مصر، تضمین برقراری صلح اجتماعی و حفظ ثبات منطقه می‌بیند.

وی در ادامه به تجربه دولت جرج بوش، رئیس جمهور پیشین آمریکا در عراق اشاره کرد و نوشت، با وجود حمایت مالی چند میلیارد دلاری و پشتیبانی لجستیک و نظامی آمریکایی‌ها از دولتی که میانه‌رو شناخته می‌شد، بوش در ایجاد ساختاری دموکراتیک در این کشور شکست خورد و استبداد این دولت و ماهیت "طایفه‌ای" آن در نهایت موجب شکل‌گیری درگیری‌های داخلی و در ادامه گسترش گروه‌های تکفیری شد.

هلفی نوشت، در سوریه نیز وضعیت تفاوت چندانی ندارد و گروه‌های شبه‌نظامی که با دولت بشار اسد برای امتیازات دموکراتیک و میانه‌روی مقابله می‌کنند و مخالفان میانه‌رو مدت‌هاست میدان را ترک کرده‌اند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین