|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۶
کد خبر: ۲۴۰۵۲۹
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰
بنیاد رودکی سال گذشته از حوزه تئاتر حدود یک میلیارد و هفتصد میلیون تومان درآمد داشت که از این میزان ۶۰ درصد آن از تئاتر «الیور توییست» آقای پارسایی بود آن هم در حالی که ما حتی تعرفه ۱۰ میلیون تومانی از این اجرا دریافت کردیم که تقریباً ۲ برابر تعرفه بنیاد بود.
ایران نوشت: در چند روز گذشته و درهشتمین نشست «شب تئاتر» با اجرای پیام دهکردی که به موضوع «بنیاد رودکی» اختصاص داشت ایوب آقاخانی، مدرس، نویسنده و کارگردان در مورد نوزده میلیارد و پانصد میلیون تومان کمکی که به بنیاد رودکی، برای توسعه هنر، شده است صحبت کرد.

آقاخانی با انتقاد از سوءمدیریت‌ها و خصوصی‌سازی بدون برنامه‌ریزی از دیگر میهمان این برنامه علی اکبر صفی‌پور مدیرعامل بنیاد رودکی سؤال کرد «چرا در این شرایط حساس حتی یک میلیارد، نباید دقیق مدیریت شود؟... می‌گویند این مبلغ را صرف اثر فاخر کنید، اما تعریف اثر فاخر چیست؟ این تعریف‌ها و مسیرها از نگاه هر کسی متفاوت است. باید این نگاه در چارچوب قوانین تعریف شده به یک اشتراک برسد.» صفی‌پور هم دراین برنامه توضیحات خود را بیان کرد اما او در نشست خبری روزگذشته که با عنوان «شفاف‌سازی در گزارش عملکرد مالی بنیاد رودکی»برگزار شد بیان داشت: خیلی خوشحالم که حدود سه سال است سازمان حسابرسی حسابرس قانونی بنیاد رودکی است که خوشبختانه ما در این مدت توانسته‌ایم از این سازمان گزارش حسابرسی مطلوب دریافت کنیم. او افزود: من بر این باورم بنیاد رودکی از روزمرگی درآمده و صاحب یک رویکرد استراتژیک مبتنی بر برنامه است. قطعاً ممکن است در این مسیر دچار آسیب‌هایی نیز شده باشیم یعنی ممکن است در این برنامه‌ها فضایی به وجود آمده باشد که قابل دفاع نباشد. البته که من به جهت همین مشکلات عذرخواهی کردم اما این درست نیست که ما نکات مثبت را نبینیم.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی در ادامه نشست رسانه‌ای خود ضمن ارائه گزارشی از عملکرد مالی بنیاد رودکی در حوزه تئاتر گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پولی با عنوان «توسعه تئاتر» به ما می‌دهد که در سال ۹۶ حدود ۵ میلیارد تومان بود در حالی که ما در برخی از موارد تسهیلات زیادی را به گروه‌های تئاتری اختصاص می‌دهیم که این تسهیلات حتی به‌صورت رایگان نیز هست. در حوزه تعرفه هم باید بگویم که برای هر شب اجرا در تالار وحدت 5 میلیون تومان تعرفه تعیین شده است که به این تعرفه ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده اضافه می‌شود این در حالی است که هزینه هر اجرای نمایش در تالار وحدت بر اساس برآوردی که انجام گرفته حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان است که این هزینه شامل نگهبان ورودی تالار تا راهنماها و عوامل فنی می‌شود. شما اگر مابه‌التفاوت این رقم را با تالارهای دیگر اجرای تئاتر و موسیقی مقایسه کنید می‌بینید که این اجاره بهای کمتر به‌دلیل کمک‌هایی است که ما از وزارت ارشاد می‌گیریم تا گروه‌ها کارهایشان را با هزینه کمتری اجرا کنند.

صفی‌پور به تعرفه‌های مالی برای کرایه سالن‌ها اشاره کرد و گفت: تعرفه‌های ما از سال ۱۳۹۳ تغییر نکرده بود، اما امسال تعرفه‌ها را بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش دادیم. او درباره حاشیه‌های اجرای نمایش «اولیور توییست» به‌کارگردانی حسین پارسایی و «می سی سی پی نشسته می‌میرد» به‌کارگردانی همایون غنی‌زاده در تالار وحدت نیز توضیح داد: بنیاد رودکی سال گذشته از حوزه تئاتر حدود یک میلیارد و هفتصد میلیون تومان درآمد داشت که از این میزان ۶۰ درصد آن از تئاتر «الیور توییست» آقای پارسایی بود آن هم در حالی که ما حتی تعرفه ۱۰ میلیون تومانی از این اجرا دریافت کردیم که تقریباً ۲ برابر تعرفه بنیاد بود. در مورد نمایش آقای غنی‌زاده هم باید بگویم که برخورد ما همان برخوردی بود که با نمایش آقای پارسایی داشتیم. همایون غنی‌زاده هم هیچ فضای تمرینی از ما نخواست. تعرفه امسال ما برای هر اجرای تئاتر ۶ میلیون تومان بود که از آقای غنی‌زاده برای هر اجرا ۹ میلیون تومان دریافت کردیم.

صفی‌پور در پایان به درآمدهای بنیاد رودکی از راه تئاتر و موسیقی در هشت ماه نخست سال‌جاری اشاره کرد و گفت: در هشت ماه نخست سال ۹۷ درآمد موسیقی بنیاد از تالار وحدت ۷۶۰ میلیون تومان بوده است. در حوزه تئاتر نیز درآمد بنیاد از تالار وحدت ۳۶۰ میلیون تومان بود. ما از تالار حافظ نیز ۹۷ میلیون تومان و از برج آزادی نیز فقط ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان درآمد داشتیم زیرا متأسفانه بخش عمده‌ای از گروه‌ها با مشکل مخاطب روبه‌رو بودند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین