|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۶
کد خبر: ۲۴۰۳۱۷
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۰
رییس انجمن علمی جراحان گوش، گلو، بینی و سروگردن ایران با اشاره به این که یکی از شایع ترین نشانه های سرطان حنجره،گرفتگی صدا است، گفت: به افرادی با سن بالا که دخانیات مصرف می کنند، توصیه می شود که گرفتگی صدا را جدی بگیرند.
 رییس انجمن علمی جراحان گوش، گلو، بینی و سروگردن ایران با اشاره به این که یکی از شایع ترین نشانه های سرطان حنجره،گرفتگی صدا است، گفت: به افرادی با سن بالا که دخانیات مصرف می کنند، توصیه می شود که گرفتگی صدا را جدی بگیرند.

دکتر «مهدی خواجوی» رییس انجمن گوش، حلق و بینی امروز سه شنبه در حاشیه شانزدهمین کنگره بین المللی انجمن علمی جراحان گوش، گلو، بینی، سر و گردن به خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: اندام تولید صدا حنجره است. در آناتومی حنجره انسان، دو پرده صوتی وجود دارد که مانند یک ساز بادی و یک ساز زهی تولید صدا می کنند. به این معنا که ارتعاش در این پرده ها مانند ساز زهی و عبور هوا از فضای تنگ پرده های صوتی مانند ساز بادی تولید صدا می کند.

وی ادامه داد: برای تولید صدا، این دو لبه پرده های صوتی باید کاملا آزاد و بافت نرم و ارتعاش پذیری داشته باشد. بر همین اساس، هرگونه تغییر در این پرده ها به دلیل عفونت، التهاب، آسیب هایی که در اثر ضربه های خارجی یا ضربه های صوتی وارد می شود، تحریک مداوم مانند استعمال دخانیات یا آلودگی های هوا، تحریک شدن توسط اسید معده یا وجود ضایعاتی مانند تومورها باعث ایجاد اختلال در صدا می شود.

به گفته وی، دو مفصل بسیار ظریف هم در حنجره وجود دارد که برای صحبت کردن و نفس کشیدن وارد عمل می شوند. اگر عضلات یا اعصابی که به این مفصل ها عصب می دهند و آنها را به حرکت در می آورند خوب عمل نکنند، صدا تغییر می کند.
رییس انجمن علمی جراحان گوش، گلو، بینی در ادامه اظهار داشت: این تغییر صدا، یکی از شایع ترین نشانه های سرطان حنجره است به ویژه زمانی که سرطان روی تارهای صوتی باشد بنابراین افرادی که سن بالا داشته و استعمال دخانیات دارند باید حتما گرفتگی صدا را جدی بگیرند.
خواجوی، توجه به گرفتگی صدا و تشخیص به موقع علت آن را عامل پیشگیری از بین رفتن صدا عنوان کرد و افزود: اگر سرطان حنجره در همان مراحل اولیه تشخیص داده شود می توان به خوبی آن را درمان کرد بدون این که حنجره به طور کامل برداشته شود.

**ایران همپای سایر کشورهای جهان در روش های نوین درمانی
وی درباره روش های درمانی نوین در جراحی سروگردن گفت: در گذشته زمانی که بیماری مبتلا به سرطان حنجره می شد جهت درمان و پیشگیری از پیشرفت بیماری، حنجره به طور کامل برداشته می شد و فرد صدای خود را از دست می داد. در حالی که امروزه از روش های محافظه کارانه استفاده می شود و از طریق کاشت پروتز، درمان صورت می گیرد.
وی یادآور شد: ایران همپای کشورهای جهان در تمامی جراحی های گوش، حلق و بینی و سروگردن پیشرفت داشته است به طوری که امروزه جراحی وجود ندارد که بتوان گفت در فلان کشور انجام می شود و در ایران نه.

خواجوی افزود: یکسری جراحی های خاص هم در جهان انجام می شود که به دلیل عدم دسترسی دست به آن نقطه، نیاز به ابزار های خاصی مانند ربات داردکه خوشبختانه با ورود ربات ابن سینا به عرصه پزشکی، پرونده جراحی های باز بسته شده است. امیدواریم در آینده نزدیک و با گسترده شدن این نوع درمان در بیمارستان ها، جراحی هایی بدون استرس و نوین داشته باشیم.
شانزدهمین کنگره بین المللی انجمن علمی جراحان گوش، حلق و بینی امروز سه شنبه ( ششم آذر ) در مرکز همایش های رازی آغاز و تا نهم آذرماه ادامه دارد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین