|
|
امروز: شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۴
»
کد خبر: ۲۴۰۲
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۵
دکتر حسن روحاني، رئیس‌جمهور ایران و ولادمير پوتين، همتاي روس وي بر سر انجام اقداماتي براي پيشگيري از هرگونه حمله نظامي بر ضد سوريه توافق کرده‌اند.
تدبیر و امیداين دو رئيس‌جمهور، روز چهارشنبه (۶ شهريور) طي مکالمه تلفني تاکيد کردند که استفاده از هرگونه نيروي نظامي بر ضد یک کشور بدون مجوز سازمان ملل نقض آشکاراي حقوق بشر است.

پوتين و روحاني تاکيد کردند که بحران سوريه بايد به واسطه ابزارهاي ديپلماتيک حل و فصل شود.

اين اظهارات اندکي پس از آن بيان شد که پنج عضو ثابت شوراي امنيت سازمان ملل براي مذاکره درباره پيشنهاد انگليس در پشت درهاي بسته جلسه‌اي تشکيل دادند. لندن پيشنهاد پيش‌نويس قطعنامه‌اي براي پاسخ سريع به اتهامات مربوط به حمله شيميايي انجام شده در نزديکي دمشق در تاريخ ۲۱ اوت، که طي آن صدها تن کشته شدند را مطرح کرده است.

روحاني گفت که تهران قويا هرگونه استفاده از تسليحات شيميايي در هر کجاي جهان را محکوم مي‌کند، وي همچنين درباره قضاوت زودهنگام پيش از بررسي تمامي جوانب حمله شيميايي مذکور هشدار داد.

رئيس‌جمهور ايران ضمن ابراز نگراني درباره گزارش‌هاي مربوط به قصد غرب براي حمله به سوريه هشدار داد که هرگونه مداخله خارجي در اين کشور عربي مي‌تواند کل خاورميانه را بي‌ثبات کند.

پوتين نيز ادعاهاي امريکا و هم‌پيمانان آن در رابطه با استفاده دولت دمشق از سلاح شيميايي در تاريخ ۲۱ اوت را رد کرد. او گفت که مسکو بر اين باور است که ارتش سوريه، که در نبرد با شبه‌نظاميان تحت حمايت خارج دست برتر را داشته است هيچ‌گونه نيازي به استفاده از تسليحات شيميايي ندارد.

پوتين گفت که اگر امريکا شواهدي براي ادعاهاي خود درباره سوريه دارد بايد آن را با بازرسان سازمان ملل که درباره اين موضوع تحقيق مي‌کنند، مطرح نمايد.

در اين بين، محمدعلي جعفري، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران هشدار داد که امريکا در صورت حمله به سوريه با جنگي ديگر مانند ويتنام رو به رو خواهد شد.

وي تصريح کرد که جنگ‌طلبي جديد واشنگتن اين بار به بهاي نابودي رژيم اسرائيل تمام خواهد شد.

اظهارات جعفري از سوي سرلشگر حسن فيروزآبادي، رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران تکرار شد. وي گفت که هرگونه اقدام نظامي بر ضد سوريه صهيونيست‌ها را به کام آتش خواهد کشاند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین