|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۹
کد خبر: ۲۴۰۱۳۳
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۰
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که طرح "معامله قرن" طرحی اسرائیلی و آمریکایی است، گفت: ما مقابل رژیم اسرائیل می‌ایستیم و نمی‌گذاریم این معامله در منطقه شکل بگیرد. اگر امروز آمریکایی‌ها ایران را تحریم می‌کنند و فشار می‌آورند، دلیلش آن است که ایران مقابل اسرائیل ایستاده است.
 رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که طرح "معامله قرن" طرحی اسرائیلی و آمریکایی است، گفت: ما مقابل رژیم اسرائیل می‌ایستیم و نمی‌گذاریم این معامله در منطقه شکل بگیرد. اگر امروز آمریکایی‌ها ایران را تحریم می‌کنند و فشار می‌آورند، دلیلش آن است که ایران مقابل اسرائیل ایستاده است.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در اختتامیه کنفرانس وحدت اسلامی اظهار کرد: تحرکاتی در منطقه بین کشورهای اسلامی وجود دارد که باید ماهیت آن را شناخت. اگر این معرکه به‌طور دقیق باز نشود و شناخت درستی از آن نداشته باشیم ممکن است به بیراهه رویم و انرژی ما در جاهای دیگری صرف شود.

وی با بیان این‌که در طول چند سال اخیر به‌هم ریختگی امنیتی در منطقه ایجاد کرده‌اند، گفت: در طول هشت سال اخیر دائماً ناامنی در مناطق اسلامی را دامن زدند که این دامن زدن ریشه در اختلاف شیعه و سنی ندارد چون شیعه و سنی سال‌هاست در کشورهایی همچون سوریه، عراق و افغانستان با یکدیگر زندگی می‌کردند و بحران ناامنی هم وجود نداشت. آن‌ها گاهی در کشورهای اسلامی جنگ، بمباران و گاهی تحرکات برخی جریانات را راه می‌اندازند که هدفشان ایجاد ناامنی و به‌هم‌ریختگی امنیتی در منطقه است.

لاریجانی با بیان این‌که آن‌ها به دنبال خلق جریانات تندرو و تروریستی هستند، افزود: معلوم است این جریانات را کجاها درست می‌کنند که داعیه خلافت و جریان‌های اصیل اسلامی را دارند. آن‌ها می‌خواهند انرژی کشورهای اسلامی را مستهلک کنند به‌طوری که در طول چند سال گذشته اقداماتشان، سلاح‌ها را از بین برده و نظامی‌ها را دچار فرسودگی کرده‌اند و همچنان همین وضعیت ادامه دارد و علی‌رغم این‌که شدت آن در عراق، سوریه و افغانستان کاهش پیدا کرده ولی همچنان باقی است. در سوریه به لحاظ سرزمینی و بُعد میدانی مقداری از سرزمین گرفته شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: موضوع دیگر، سابقه تسلیحاتی‌ای است که در منطقه راه انداخته‌اند و حجم زیادی سلاح وارد منطقه کرده‌اند که این طبیعی نیست. قطعا حفظ امنیت و اقتدار منطقه به این حجم از سلاح احتیاجی ندارد. تدارک این اندازه سلاح آن‌هم برای کشورهای کوچک منطقه چه معنایی دارد؟ البته از یک بُعد در جهت منافع آمریکاست که از محل فروش سلاح پول به دست می‌آورد که این سرقت و یا پوشش محسوب می‌شود. آقای ترامپ در این باره صریح می‌گوید که نمی‌توانند در موضوع جنایات یمن دخالت کنند چون به آن‌ها پول می‌رسد. این یعنی منافع مالی زیادی از محل فروش سلاح به آمریکا می‌رسد.

لاریجانی با طرح این پرسش که "منطقه چقدر ظرفیت استفاده از سلاح را دارد؟"، افزود: این وضعیت غیر از آشفتگی در شرایط امنیتی منطقه فایده دیگری ندارد. از طرف دیگر باید به صف‌کشی‌های جدید در منطقه پرداخت. نمی‌گویم همیشه صف‌ها در منطقه یکسان بوده اما اکنون شرایط در منطقه تغییر کرده و گاهی هم از لحاظ صف‌کشی شدت می‌گیرد. اکنون آرایش جدیدی در منطقه شکل گرفته که طبیعی نیست.

وی توضیح داد: کشورهایی که می‌دانند دشمن جدی همچون اسرائیل در منطقه دارند، چه می‌شود که به‌طور طبیعی خودشان را از آن موضوع رها کرده و دنبال چیز دیگری می‌روند؟! این یعنی طراحی‌ای پشت این تحولات است. سئوال این است که ماهیت تحولات چیست؟ آیا موضوع و اختلافات بین دو کشور همچون ایران و عربستان است که به خاطر آن، آرایش تغییر کرده و می‌خواهند سلاح بفروشند و ناامنی ایجاد کنند؟ ایران با عربستان یا امارات چه اختلافی دارد؟ مساله ما این‌ها نیست ما با آن‌ها کاری نداریم. اگر با سعودی‌ها مخالفیم به‌خاطر رفتارهای عجیب و غریب و جناتکارانه‌شان در یمن است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عربستان و امارات، کشورهای اسلامی هستند. اگر خرده‌گیری می‌کنیم به‌خاطر رفتارشان در یمن و دخالت‌های آن‌ها در این کشور است وگرنه ما با عربستان و امارات و یا کشورهای دیگر مشکلی نداریم. سعودی‌ها و برخی کشورهای منطقه بعد از پیروزی انقلاب به‌جای آن‌که خوشحال باشند حکومتی سر کار آمده که دیگر پشت آمریکا و اسرائیل نباشد، به‌جای آن مقابل مردم ایران ایستاده، به صدام کمک کردند. این اشتباه بزرگی بود که خودشان هم قبول دارند. در آن زمان مرحوم هاشمی رفسنجانی با ملک عبدالله گفت‌وگوهایی داشت که رابطه ایران و عربستان بعد از جنگ خوب شد و روابط در سطوح مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی وجود داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: زمانی نشستی با مسئول امنیتی عربستان داشتم، او دو اشتباه عربستان درباره ایران را مطرح کرد؛ اول درباره کمک به صدام بود. او گفت که ۴۰ میلیارد دلار به صدام کمک شده است آن‌هم در شرایطی که در ایران انقلاب شده و پایگاه آمریکا متلاشی شده بود و کشورِ کنار اسرائیل، مقابل اسرائیل ایستاد. اشتباه دوم که اعتراف شد این بود که جریان تروریستی طالبان را علیه ایران به وجود آوردند. خودشان به این اشتباه پی بردند البته که اکنون اشتباهات‌شان مضاعف شده است.

لاریجانی افزود: ما مشکلی با آن‌ها نداریم چون عربستان را کشور اسلامی می‌دانیم اما نباید از ایران توقع داشته باشند که راه غلط‌شان را تایید کنیم. می‌گویند ایران حوثی‌ها را حمایت می‌کند و به همین دلیل با ایران درگیرند. حوثی‌ها بخشی از مردم یمن هستند و این شما هستید که دخالت کردید و نگذاشتید علی عبدالله صالح در آنجا حکومت کند. زمانی به یمن سفر داشتم، علی عبدالله صالح به بنده گفت که مشکل دارند و دلشان می‌خواهد با حوثی‌ها کار کنند، لذا ایران وساطت کند. ما وساطت کردیم ولی ایشان جور دیگری عمل کرد. بعدها فهمیدیم کدام کشور در این قضیه دخالت کرد.

وی افزود: چندی پیش هم یکی از مسئولان مهم یکی از کشورهای منطقه به بنده گفت، زمان علی عبدالله صالح از آن کشور برای وساطت با حوثی‌ها درخواست شده بود که اقدامات انجام شد و حتی بیانیه همکاری تهیه شد. قرار بود علی عبدالله صالح پای آن را امضاء کند و بیانیه خوانده شود. اما به یک‌مرتبه او زیر همه چیز زد. امیر آن کشور که عصبانی شده بود، در پاسخ با این جمله مواجه شده بود که سعودی‌ها اجازه این توافق را نداده‌اند. ما از اول هم به علی عبدالله صالح گفتیم راه‌حل یمن استقرار دولت وحدت ملی و وفاق است. این همان حرفی است که به سوریه هم زدیم. علی‌الظاهر علی عبدالله صالح به ما قول داد اما در باطن اجازه ندادند.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با این وجود، این‌ها و حتی موضوع تروریسم هم، مساله اصلی نیست کما این‌که تروریست‌ها به منطقه خسارت زده و در سوریه و عراق بحران ایجاد کردند. گاهی می‌گویند ایران به دنبال هلال شیعی است اما ما نه نیازی به این کار داریم و نه اهل آن هستیم. چون امام(ره) فرمود، وحدت بین فِرَقِ مسلمین مساله استراتژیک برای جمهوری اسلامی ایران است. لذا ما این را، هم از لحاظ دینی و هم از نظر ضرورت عقلی و منطقی و منفعت مسلمانان دنبال می‌کنیم و در هیچ شرایطی رها نمی‌کنیم.

لاریجانی افزود: اگر به حزب‌الله کمک می‌کنیم به همان نحو هم به حماس و جهاد اسلامی کمک می‌کنیم. مردم فلسطین اهل سنت هستند. اما اکنون کشورهایی میزبان نتانیاهو شده‌اند و او دوره‌گردی را در منطقه راه انداخته است. این دولت‌ها بدانند که راه‌دادن نتانیاهو به کشورشان هیچ فایده‌ای برای آنها ندارد.

وی با تاکید مجدد بر این‌که ایران نیازی به هلال شیعی ندارد و آن را هم قبول ندارد، گفت: آن آقایی که این حرف را زده هم، سخن خودش نبوده است چون به خوبی شرایط ایران را می‌شناسند. بر این اساس باید به این سئوال پاسخ داد که موضوع و ماهیت مساله چیست؟

رئیس مجلس شورای اسلامی توضیح داد: ارزیابی آن است که این طرح کاملا آمریکایی و اسرائیلی است که نباید در خط آنها حرکت کرد. اسم این طرح را معامله بزرگ گذاشته‌اند که چند هدف اساسی را دنبال می‌کند. اولین هدف آن است که قدرت اسرائیل را در منطقه افزایش دهند. تصور می‌کنم که چون سایش‌ها در کشورهای اسلامی زیاد شده است، آنها هر کاری می‌خواهند را می‌توانند انجام دهند لذا زمان برای اسرائیل مناسب است.

وی ادامه داد: موضوع دیگر آن است که می‌خواهند قضیه فلسطین را خاتمه دهند. یعنی بگویند مهاجران فلسطین در کشورهای دیگر بمانند و به سرزمین‌شان برنگردند برای بازسازی غزه و سایر شهرها هم کمک‌هایی را ارائه دهند تا ماجرای فلسطین خاتمه پیدا کند.

به گفته لاریجانی، چپاول منطقه هدف اساسی دیگر آن‌هاست. آن‌ها برای چپاول سناریو درست کرده‌اند که نمونه بارز آن قراردادهای عظیم آمریکا ظرف یکی دو سال اخیر با سعودی‌ها، اماراتی‌ها و برخی کشورهای کوچک منطقه است. آن‌ها برای رسیدن به هدف‌شان به دنبال ایجاد آرایش سیاسی در منطقه هستند. برای این کار ایران را سیبل کرده‌اند. چون ایران تنها کشوری است که مقابل اسرائیل و آمریکا ایستاده است و ۴۰ سال است که روی حرفش ایستادگی کرده است. به همین دلیل موضوع شیعه و سنی را راه انداخته، هر از گاهی مطالبی علیه ایران مطرح می‌کنند.

وی یادآور شد: علی‌رغم این‌که ایران در طول چند سال اخیر با تروریست‌ها درگیر بوده و کمر تروریست‌ها را در عراق و سوریه شکسته است، اما باز ترامپ می‌گوید ایران از تروریست‌ها حمایت می‌کند. این حرف را می‌زند تا کشورها را از ایران بترساند و از قِبَلَش اسلحه بفروشد و همچنین شرایط را برای اسرائیل آماده کند. این‌ها نشان می‌دهد ماهیت طرح بسیار پلید است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که "آیا آمریکا و اسرائیل در اجرای طرح معامله بزرگ قرن موفق می‌شوند؟"، گفت: از نظر آرایش سیاسی تعزیه‌گردانی در منطقه راه انداخته است که برخی کشورها هم میزبانی می‌کنند. برخی از کشورهای بزرگ‌تر هم این خطا را مرتکب شدند. حال این‌که اگر پرده‌ها کنار رود شرایط تغییر می‌کند. تحت هیچ شرایطی مردم، فلسطین را فراموش نمی‌کنند. ممکن است دولت‌های‌شان برای منافع خود و خوشایند آمریکا چیزی بگویند و یا سکوت کرده و با اسرائیل ارتباط برقرار کنند. اما مردمان‌شان از این کار نفرت دارند. مردم منطقه در هر کشوری اسرائیل را غده سرطانی دانسته و از آن نفرت دارند.

وی افزود: بر این اساس دولتمردان کشورهایی که از نخست‌وزیر دوره‌گرد اسرائیل میزبانی می‌کنند فقط خودشان را از بین می‌برند و ضعیف می‌کنند. چون بیداری در کشورها به‌خصوص نسل جوان زیاد شده و شرایط همچون گذشته نیست که امراء و حکمرانان یک چیزی بگویند و بقیه عمل کنند. نمونه را می‌توان در جنایت سعودی‌ها در ترکیه دید که همه از آن مطلع شدند. پس این‌طور نیست که چهار دولت یک کاری با اسرائیل کنند و بقیه هم از آن تبعیت نمایند چون روشن‌بینی در بین مردم به‌خصوص در جوانان ایجاد شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مسأله دیگر آن است که جریان‌های مقاومت در منطقه متوجه شدند که برخی تحریم‌ها درست نبوده است. مشخصا دوستان ما در اخوان‌المسلمین به این نتیجه رسیده‌اند که برخی حرف‌ها که پشت سر ایران می‌زدند، صحیح نبوده و کشورهای گردن‌کلفت، موذی و ماجراجو در بین اخوان و بقیه مسلمانان چنین حرف‌هایی را مطرح کرده‌اند که صحت نداشته است. برخی نیروهای مقاومت هم تحلیل‌های دقیقی درباره سوریه نداشته‌اند. ما همان زمان گفتیم که موضوع سوریه مساله حکومت نیست بلکه می‌خواهند یک ستون مقابل اسرائیل را از بین ببرند. در همان زمان برخی کشورها به ما اعتراض می‌کردند که چرا از سوریه حمایت می‌کنید. ما به آن‌ها استدلالمان را می‌گفتیم مبنی بر این‌که این یک توطئه است اما برخی دوستان چنین تحلیلی را قبول نداشتند و حتی آن زمان بیان می‌کردند ظرف دو هفته در مسجد اموی نماز می‌خوانند. ما به آن‌ها می‌گفتیم مطمئن باشید که این اتفاق نمی‌افتد. الان چند سال گذشته و این همه خونریزی صورت گرفته است. ما همان زمان می‌گفتیم مشکل، با توافق سیاسی و نه نظامی حل می‌شود. سعودی‌ها و برخی کشورهای منطقه فکر می‌کردند می‌توانند با رفتار نظامی موضوع سوریه را حل کنند که این یک اشتباه بود.

وی افزود: سعودی‌ها، امارات و برخی کشورها می‌گویند که در اول انقلاب در برابر ایران اشتباه کردند این‌که مقابل ایران ایستادند و صدام را تحریک کرده و هشت جنگ راه انداختند. ما از آن اشتباه چشم‌پوشی کردیم و تلافی نکردیم اما اشتباه دوم‌شان بدون تلافی باقی نخواهد ماند. نمی‌گذاریم از کشورهایی که خطای قبلی را مرتکب شدند و امروز کنار آمریکا و به سود اسرائیل توطئه بزرگ را رقم می‌زنند، سودی حاصل شود. شما بزرگان کشورهای اسلامی هستید اما بدانید ما در مقابل اسرائیل می‌ایستیم و نمی‌گذاریم معامله قرن در منطقه شکل بگیرد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: اگر امروز آمریکا، ایران را تحریم می‌کند و فشار می‌آورد به این دلیل است که ما دست‌شان را خوانده‌ایم مبنی بر این‌که آن‌ها می‌خواهند اسرائیل را در منطقه حاکم کنند و این ایران است که ایستاده و مقاومت می‌کند. شما بزرگان کشورهای اسلامی می‌توانید شرایط را عوض کنید.

وی افزود: به ما می‌گویند که چرا حزب‌الله قدرت بزرگ منطقه شده است. این حقش است چون اگر حزب‌الله نبود شما لبنان را یک لقمه می‌کردید. حزب‌الله وجود دارد که می‌ترسید به سمت لبنان بروید. از طرف دیگر اگر حماس و جهاد قوی نبودند شما ظرف دو روز از آن معرکه‌ای که راه انداختید، فرار نمی‌کردید.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که توطئه فعلی، توطئه بزرگ آمریکایی ـ اسرائیلی است، خاطرنشان کرد: کشورهایی که در زمین آمریکا بازی می‌کنند بدانند که این شرایط هم می‌گذرد. آنها در این شرایط نخست‌وزیر بدبخت رژیم صهیونیستی را به کشورشان دعوت کردند. این برای آنها ننگ‌آور است. نباید کشورهای اسلامی خودشان را ارزان عرضه کنند که آینده‌ای ندارد. بدانید که از طرح معامله بزرگ قرن سودی نخواهید برد.

لاریجانی افزود: در این بین برخی کشورهای منطقه دست از بازی دوگانه بردارند. آن‌ها بیرون کارهای دیگری می‌کنند و بعد به ما پیغام‌های دیگری می‌دهند. رو راست باشید! این رفتارها را نمی‌پذیریم. نمی‌شود پشت‌سر، یک عهده را علیه ایران تحریک کنید و بعد پیغام بفرستید که با ما مشکل ندارید و می‌خواهید کار کنید. فکر می‌کنم شرایط در آینده علی‌رغم تمامی تبلیغات سوء و تصورات، تغییر خواهد کرد. همان‌طور که دو صاحب‌نظر آمریکایی هم در مقاله‌ای بیان کردند که ترامپ فکر نکند فشار اقتصادی به ایران دستاورد بزرگی دارد. این همچون قضیه سعودی‌هاست که فکر می‌کردند با فشار و بمباران می‌توانند مشکل یمن را حل کنند. حال این‌که مردم یمن ریشه‌دار هستند و هر کسی وارد یمن شده، نتوانسته به راحتی خارج شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: خودتان را مسخره نکنید. گاهی فشار زیاد جواب عکس می‌دهد. این موضوع درباره یمن هم صدق می‌کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین