|
|
امروز: پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۸
کد خبر: ۲۴۰۰۶۰
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۱
بنابراین بسیج نه تنها شما نمایشی وارد کار نشده، بلکه در تعامل کامل با دولت و به دور از ایجاد هرگونه تنش و حاشیه با هدف ارتقاء کیفیت خدمت رسانی به ملت شریف ایران، دوشادوش دولت و همراه با سایر قوا وارد میدان خطیر خدمت رسانی در راستای شکست کامل دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی شده است.
«مملکت اسلامی باید همه‌‏اش نظامی باشد؛ تعلیمات نظامی داشته باشد؛ یکی از ابواب فقه، باب «رمی» است که تیراندازی است؛ یک مملکت بعد از چند سالی بشود کشوری با ۲۰ میلیون جوان، باید بیست میلیون تفنگدار داشته باشد؛ بیست میلیون ارتش داشته باشد و چنین مملکتی آسیب‌بردار نیست...»؛

این جملات بخش‌هایی از بیانات بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی(ره) است که در تاریخ ۵ آذر سال ۱۳۵۸ در جمع اعضای سپاه پاسداران مرکز تهران به زبان آوردند و نتیجه آن شد تصویب لایحه قانونی تشکیل سازمان بسیج ملی در در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۵۹ توسط شورای انقلاب و در نهایت تصویب قانون ادغام سازمان بسیج ملی (مستضعفین) در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دربیست و هشتم دی ماه ۱۳۵۹ توسط مجلس شورای اسلامی و تشکیل ارتش ۲۰ میلیونی یا همان سازمان بسیج مستضعفین.

ایسنا به مناسبت فرا رسیدن سی و نهمین سالگرد تاسیس سازمان بسیج مستضعفین، گفت‌و گویی با سردار پاسدار محمدحسین سپهر جانشین رئیس این سازمان پرداخته است.

متن کامل این گفت‌و گو را در زیر می‌خوانید:

اقداماتی که بسیج انجام می‌دهد به نوعی باعث ایجاد دوگانگی در میان اذهان بخشی از جامعه شده که بسیج برای برجسته کردن عدم ورود دولت به برخی موضوعات، دست به انجام اقداماتی در حوزه فرهنگی و سازندگی می‌زند؛ آیا چنین ادعایی را تایید می‌کنید؟ چقدر به دنبال این هستید که به کمک دولت بروید؟

- منظور شما از ایجاد ذهنیت در بخشی از جامعه صحیح نیست؛ اگر افکار مخالفین و معاندین و ضد انقلاب‌ها که در تمام چهل سال از تشکیل انقلاب اسلامی به دشمنی با نظام برآمده از رای اکثریت قاطع ملت پرداخته‌اند و نه تنها مخالف بسیج که معاند کل نظام حتی دولت فعلی هستند را جزء بخشی از افکار عمومی تلقی می‌کنید که حتما ناثواب است؛ چراکه بسیج برآمده از توده‌های مردم ایران است و توسط خود آنها نیز مدیریت شده و اداره می‌شود ولی برای رفع هر گونه شبهه عرض می کنم که بسیج یک نهاد کاملا مردمی است و بنابراین خدمت رسانی بسیج نیز شامل حال تمامی مردم ایران می‌شود؛ بنابراین باید با همکاری، حمایت و نظارت دستگاه‌های مسئول در نظام، اقدامات خود را به محرومین و نیازمندان ارائه کند.

ما در سطوح بالا و محلی کاملا با مسئولان هماهنگ هستیم و هیچ گونه موازی کاری نداریم. ما تفاهم‌نامه‌های مختلفی با سازمان‌ها و ادارات مختلف برای تسهیل در خدمت‌رسانی به مردم منعقد کرده‌ایم؛ به طور مثال، سازمان بسیج با سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی و سازمان مدیریت صنعتی تفاهم‌نامه‌ای برای عارضه‌یابی صنایع و کارخانجات و کارگاه‌هایی که یا تعطیل هستند، یا آسیب دیده‌اند یا نیازمند کمک علمی هستند، منعقد کرده‌ است. در یک کار شبانه روزی با حدود ۸۰ هزار مهندس، استاد دانشگاه و افراد مجرب و متخصص چنین توافقی را عملیاتی کردیم.

تفاهم‌نامه دیگری نیز با سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان داریم. بر اساس این تفاهم‌نامه، سازمان بسیج مامور به ایفای نقش در زمینه حمایت از تولید کنندگان داخلی و مصرف کنندگان این محصولات شده است. درخصوص طرح جهاد روشنایی و تولید برق و انرژی ما می‌خواهیم به دولت کمک کنیم و اعلام آمادگی می‌کنیم که در بخش نقطه‌یابی، نصب و راه‌اندازی و آموزش نیروی انسانی برای نیروگاه‌هایی با ظرفیت ۵ کیلووات تا ۱۲۰ کیلو وات روستایی خدمات‌رسانی کنیم و قراردادها و تفاهم‌نامه‌های مربوطه نیز به امضا رسیده است.

در بخش سلامت محلات هم در حال انعقاد توافق با وزارت بهداشت هستیم تا با اجرای این طرح پایگاه‌های مقاومت مردمی بسیج در سطح محلات سراسر کشور در کاهش آسیب‌های مورد نظر وزارت بهداشت و انجام درمان‌های مورد نیاز در این زمینه همکاری کنند؛ بنابراین بسیج نه تنها شما نمایشی وارد کار نشده، بلکه در تعامل کامل با دولت و به دور از ایجاد هرگونه تنش و حاشیه با هدف ارتقاء کیفیت خدمت رسانی به ملت شریف ایران، دوشادوش دولت و همراه با سایر قوا وارد میدان خطیر خدمت رسانی در راستای شکست کامل دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی شده است.

آیا تعداد ۸۰ هزار نفری که بنا به گفته شما با سازمان بسیج همکاری می‌کنند، فاقد شغل هستند؟

- برخی از این‌ افراد شاغلان و مهندسان دستگاه‌های دولتی هستند که برای همکاری با بسیج یا مرخصی می‌گیرند یا در ایام تعطیل، خود را در اختیار ما قرار می‌دهند. بسیاری دیگر نیز مهندسان فاقد شغل هستند که همکاری آنان با بسیج فرصت‌های بی نظیر شغلی را به جهت شناخت مدیران صنایع از قابلیت‌های بالای استعدادی‌شان فراهم می‌کند، اما عموماً این افراد از کارکنان نهادها و ادارت مختلف هستند که برای همکاری با ما در ایام مرخصی یا ایام تعطیل اعلام آمادگی می‌کنند. همچنین در مواردی نیز با همکاری دستگاه‌ها، بسیجیان از این نهادها برای همیاری و همکاری با سازمان بسیج به این سازمان مامور می‌شوند که این دستگاه‌ها شایسته قدردانی هستند.
سردار محمدحسین سپهر از تاریخ ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین است

آماری از میزان اشتغال‌زایی سازمان بسیج وجود دارد؟

- از سال ۹۲ تا امروز ۱۴۵ هزار واحد کوچک اقتصاد مقاومتی در کشور راه‌اندازی کرده‌ایم و همه این‌ها برای یک نفر و حداکثر برای ده نفر اشتغال ایجاد کرده‌اند. سالانه یک میلیون نفر نیز در اردوهای جهادی مشارکت می‌کنند و عموماً این اردوها موجب فعال شدن پروژه‌های کوچک و محرومیت‌زدایی می‌شود؛ از سال ۷۹ تاکنون تعداد ۸۰ هزار پروژه‌ی محرومیت‌زدایی را فعال کرده‌ایم که اشتغال بسیاری در این پروژه‌ها فراهم شده است.

پروژه‌های محرومیت زدایی شامل چه اقداماتی می شود؟

- اقداماتی نظیر مدرسه سازی، ساخت مسجد یا ساخت منازل در مناطق محروم و اقداماتی از این دست به عنوان پروژه‌های محرومیت‌زدایی در سازمان بسیج تعریف شده است. هر کدام از این پروژه‌ها نظیر ساخت مدرسه علاوه بر مراحل ساخت، بعد از بهره‌برداری باعث ایجاد فرصت‌های اشتغال برای جوانان می‌شود. در حال حاضر ۱۰  هزار واحد مسکونی افراد تحت پوشش کمیته امداد توسط سازمان بسیج در دست ساخت است. با توجه به این‌که ۳۰ درصد اشتغال کشور در بخش مسکن است، با فعال شدن ۱۰ هزار پروژه ساخت مسکن در سازمان بسیج نیز شاهد اشتغال‌زایی بالایی خواهیم بود. همچنین درخصوص ارتقای راندمان تولید زراعی، باغی و دامی مهندسان سازمان بسیج بدون منت به عنوان مربی به روستاها می‌روند. اهالی روستا را جمع می‌کنند و با همکاری دهدار و بخشدار جلساتی علمی برگزار می‌کنند. با انجام این اقدامات در چندین روستا شاهد ارتقای راندمان تولید شدیم که به تبع این اقدام علاوه بر جلوگیری از واردات بی‌رویه، مشاغلی نیز ایجاد شده است.

امسال برای ساخت ۳۰۰۰ واحد نیروگاهی با دولت توافق کرده‌ایم و این به معنای ایجاد حداقل ۳ هزار اشتغال است. سازمان بسیج آماده است تا برای ایجاد تعداد یک میلیون واحد نیروگاهی با دولت تفاهم‌نامه امضا کند. بسیج همچنین در شاخه‌های دیگر در زمینه اشتغال‌زایی، با جدیت طرح اشتغال خانگی را پیگیری می‌کند. امیدواریم در اجرای طرح‌های مختلف در زمینه اشتغال‌زایی با مشارکت و کمک گروه‌های جهادی شاهد ارتقای کمی و کیفی باشیم. از سوی دیگر با توجه به فعالیت سازمان بسیج اساتید و وجود ۷۴۰ پایگاه دانشی و علمی در سراسر کشور، آمادگی داریم که راه حل تمام موضوعات و معضلات سطح ملی، منطقه‌ای و محلی کشور را با راه و کار تولید و به دستگاه‌ها ارائه نماییم.

دلیل مقاومت و عدم توجهی که نسبت به طرح‌ها و اعلام آمادگی‌هایی که بسیج می‌کند را در چه می‌دانید؟

- بخشی از این موضوع مربوط به عدم اطلاع کافی و مناسب مسئولان دستگاه‌ها از ظرفیت بسیج است؛ بعضی‌ها واقعا از ظرفیت‌های بسیج اطلاع دقیق ندارند و ما سعی می‌کنیم با برگزاری رزمایش‌های خدمت رسانی یا به کمک اصحاب رسانه ظرفیت‌هایمان را به دستگاه‌ها ارائه کنیم. بخش دیگر مقاومت‌هایی است که متاسفانه در لایه‌هایی از دستگاه‌ها مشاهده می‌کنیم؛ به اینصورت که یا آمادگی ندارند یا نمی‌خواهند که گروه‌های سازندگی و اقشار تخصصی ما به موضوعات ورود کنند. البته ما امیدواریم با دستورات رئیس‌ محترم جمهور و مسئولان متولی در وزارتخانه‌ها، ان شاءالله این مساله حل شود و بسیج بتواند در صحنه حضور پیدا کند.
«سپهر» یش از حضور در سازمان بسیج، معاون هماهنگ کننده نماینده ولی فقیه در سپاه بود

با توجه به اینکه امروز در کشور با شرایط خطیری مواجه هستیم و دولت خبیث آمریکا با شکستن عهد و پیمانش روی به وضع تحریم های ناجوانمردانه آورده و باید از چنین وضعیتی با کمترین هزینه عبور کنیم، پس تنها راه موجود مردمی کردن اقتصاد است. مقام معظم رهبری در این رابطه تاکید دارند که بسیج به عنوان یک سازمان مردم سالار دینی در همه عرصه‌ها به ویژه عرصه اقتصاد مقاومتی به صورت عالمانه ورود و دولت را یاری کند. ما نیز توقع داریم که مسئولین امر در دستگاه‌های دولتی این زمینه را برای ما فراهم، تسهیل و از ظرفیت‌های ما استفاده کنند. دستگاه‌هایی که برای همکاری با بسیج هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهند، از خدمات این نهاد مردمی بهره‌مند می‌شوند و امیدواریم که همه این روحیه را داشته باشند.

ظرفیت‌های بسیج، ظرفیت‌هایی برای کمک به دولت است؛ به عنوان مثال ما در رزمایش خدمت، با مسئولان دستگاه‌ها توافق کردیم که در ایام برگزاری رزمایش برای خدمت‌رسانی به ارباب رجوع با همکاری ۴۰۰ هزار کارمند بسیجی ادارات ۵۰۰ میز خدمت در کشور آغاز به کار کردند. اجرای این طرح یک رضایت‌مندی از دولت، نظام، بسیج و حاکمیت در ذهن و روح مردم فراهم کرده و یکی از تجربه‌های خوب ما است. مثالی دیگر آن است که ما با هماهنگی کارگاه‌ها و کارخانجات دولتی و خصوصی شیفت ایثار راه‌اندازی کردیم؛ شیفت ایثار به این صورت است که یک شیفت کارگران ما بدون دستمزد برای افزایش تولید و کیفیت، کار می‌کنند. این اقدامات همگی با هماهنگی مسئولان مربوطه انجام می‌شود.

در ماه‌های اخیر در کنار بحث تحولات نرخ ارز، موضوع احتکار کالاها نیز مطرح گردید که مردم را در مضیقه قرار داد و حتی باعث شد که بسیاری این رفتار را تکرار کنند؛ آیا در این بخش بسیج ورود پیدا خواهد کرد؟ با توجه به اینکه با اجرایی شدن بخش دوم تحریم‌ها شرایط سخت‌تر می‌شود، آیا بسیج باز هم کنار می‌ایستد تا ببیند دولت‌ چه زمانی اجازه ورود می‌دهد؟ یا اینکه خودش جدی‌تر وارد عمل می‌شود؟

- سازمان بسیج تاکنون برای مدیریت فضای بازار و جلوگیری از قاچاق کالا دو پیشنهاد به دولت مطرح کرده است؛ پیشنهاد اول، همکاری با سازمان تعزیرات حکومتی بود که بحمدالله منجر به نوشتن تفاهم نامه میان دو سازمان بسیج و تعزیرات حکومتی و در سراسر کشورابلاغ شد و بر اساس آن بسیج برای مبارزه با گران فروشی، احتکار و هر گونه خدماتی که سازمان تعزیرات حکومتی برای خدمت به مردم در بخش تنظیم بازار دارد، اعلام آمادگی کرده است. این تفاهم‌نامه منعقد شده و هم اکنون در سراسر کشور قابلیت اجرا دارد. حجم کشویات بسیج در این زمینه مقدار بسیار قابل اعتنایی است که مسئولان محلی نیز به این موضوع اذعان دارند.

پیشنهاد دوم ما این بوده که از ابتدای امسال به صورت کتبی و شفاهی به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرده‌ایم که بسیج آمادگی دارد در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز به شما کمک کند، اما تاکنون موفق به امضای تفاهم‌نامه نشده‌ایم. بسیج این آمادگی دارد در صورتی که دولت اعلام آمادگی کند، به کمک دولت بشتابد و در بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز با دولت همکاری کند.

اگر دولت موفق شود، ما نظام را موفق می‌بینم و امیدوایم همیشه شاهد موفقیت‌های دولت باشیم

جنابعالی در این مصاحبه چندین مرتبه از آمادگی خود برای همکاری با دولت صحبت کردید؛ از سوی دیگر نیز رئیس‌جمهوری و معاون اول او بارها در سخنرانی‌های خود از همه دستگاه‌ها و مجموعه‌های داخل نظام خواسته‌اند تا برای عبور کشور از شرایط فعلی به کمک دولت بروند؛ آیا آمادگی خود برای حل مشکلات و معضلات کشور را به دولت نیز اعلام کرده‌اید؟

- بله. هم از طریق دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و هم در جلسه حضوری و حتی مکاتبات به ریاست محترم جمهور و معاون اول، اعلام کرده‌ایم که ما آمادگی داریم در بحث مبارزه با قاچاق ارز و کالا به شما کمک کنیم. ولی به هرحال تصمیم گیر اصلی در این خصوص دولت است؛ چراکه مطابق قانون اساسی قوه مجریه باید به رتق و فتق امور اجرایی کشور بپردازد.

آیا سازمان بسیج خود را از دولت جدا می‌داند؟

-خیر. ما نه تنها خودمان از دولت جدا نمی‌دانیم، بلکه همواره یاور، پشتیبان و حامی تمام دولت‌ها بودیم، هستیم و خواهیم بود. از آنجایی که منویات، اشاره‌ها و فرامین مقام معظم رهبری بر این اراده است که بسیج به دولت کمک و از او حمایت کند، بسیج اقشار و متخصصین در همه عرصه‌ها آمادگی دارد تا به دولت کمک کند. شما می‌توانید مستندات کتبی و مکاتبات ما را هم دریافت کنید، اما تا زمانی که دولت اراده نکند و نخواهد، ما بدون هماهنگی دولت وارد هیچ عرصه‌ای نخواهیم شد.

رهبری درباره رویکرد بسیج فرموده اند که"ما نمی‌خواهیم بسیج را به عنوان یک رقیب برای قوه مجریه قرار دهیم، بلکه بسیج به عنوان یک مکمل و امید بخش می‌تواند برای جهت‌دهی صحیح برای قوه مجریه و همچنین کمک در عرصه‌های عملی حضور داشته باشد"؛ ما منطبق بر این فرمایش آمادگی هرگونه همکاری را با دولت داریم. بسیج حامی و یاور دولت است و اگر دولت موفق شود، ما نظام را موفق می‌بینم و امیدوایم همیشه شاهد موفقیت‌های دولت باشیم.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین