|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۹
کد خبر: ۲۳۹۸۹۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۸
بوریس جانسون وزیر امور خارجه اسبق انگلیس و از چهره‌های پرنفوذ حزب حاکم گفته است: 'انگلیس در مرز اشتباه بزرگی قرارگرفته و هنوز فرصت هست تا آن را اصلاح کند.' بااین‌حال نخست‌وزیر انگلیس قصد دارد تا ظرف چند هفته آینده توافقنامه به‌دست‌آمده را به رأی نمایندگان پارلمان بگذارد.
    پس از دو سال مذاکرات فشرده میان انگلیس و اتحادیه اروپا، سرانجام رهبران 27 کشور اروپایی روز یکشنبه درنشست فوق العاده در بروکسل توافقنامه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و بیانیه همکاری های آینده میان دو طرف را تائید کرده و یکی از گام های اصلی برگزیت را برداشتند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، شورای اروپا در بیانیه‌ای با اعلام این خبر تصریح کرد کمیسیون، پارلمان و شورای اروپا بایستی اقدامات لازم را برای اطمینان از اینکه توافق به‌دست‌آمده در تاریخ 30 مارچ 2019 (10 فروردین 1398) به اجرا گذاشته شود حاصل کنند.

در این سند همچنین به توافق به‌دست‌آمده درباره چارچوب آینده همکاری‌های دو طرف در دوره پسا برگزیت، موسوم به «بیانیه سیاسی» اشاره‌شده و آمده است: شورا مصمم است که اتحادیه اروپا رابطه نزدیکی را با انگلیس در چارچوب بیانیه سیاسی داشته باشد.

اتحادیه اروپا و دولت انگلیس کمتر از چهار ماه فرصت دارند تا پیش از مهلت خروج رسمی انگلیس از اتحادیه اروپا، توافق به‌دست‌آمده را به تائید نمایندگان پارلمان‌های دو طرف برساند.

احزاب سیاسی در انگلیس پیشتر مخالفت خود با پیش‌نویس توافق برگزیت را اعلام کرده‌اند. بوریس جانسون وزیر امور خارجه اسبق انگلیس و از چهره‌های پرنفوذ حزب حاکم گفته است: 'انگلیس در مرز اشتباه بزرگی قرارگرفته و هنوز فرصت هست تا آن را اصلاح کند.' بااین‌حال نخست‌وزیر انگلیس قصد دارد تا ظرف چند هفته آینده توافقنامه به‌دست‌آمده را به رأی نمایندگان پارلمان بگذارد.

او در همین راستا شب گذشته در نامه‌ای سرگشاده از تمام مردم کشورش خواست تا از توافقنامه موردنظر او برای خروج از اتحادیه اروپا حمایت کنند.

«می» در این نامه نوشته است: زمان برای دعوا بر سر ماندن یا خروج از اتحادیه اروپا سپری‌شده و بایستی به‌عنوان یک ملت در کنار یکدیگر متحد شویم.

نخست‌وزیر انگلیس افزود: اگر شما به برگزیت رأی داده یا نداده باشید، این توافقنامه به نفع منافع ملی و همه مردم ماست.

وی در این نامه اعلام کرده است که بادل و جان برای تصویب توافقنامه برگزیت در پارلمان مبارزه می‌کند.

او دو هفته پیش دو وزیر کابینه خود را در اعتراض به‌پیش نویس توافقنامه برگزیت از دست داد و رهبران احزاب کارگر، لیبرال دمکرات، حزب ملی اسکاتلند و حزب اتحادگرای ایرلند هشدار داده‌اند که به توافق به‌دست‌آمده رأی منفی خواهند داد.

«می» اینک دریکی از سخت‌ترین مبارزات سیاسی خود بایستی نمایندگان معترض در پارلمان را متقاعد کند که به توافقنامه به‌دست‌آمده رأی موافق دهند. در غیر این صورت او بایستی به پیشنهاد جرمی کوربین، رهبر حزب اپوزیسیون دولت کنار برود و راه را برای به سرانجام رساندن برگزیت باز بگذارد.

ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران نسبت به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ابراز ناخرسندی کرد. او بااین‌حال توافق به‌دست‌آمده را بهترین سند ممکن برای انگلیس توصیف کرد و به نمایندگان این کشور هشدار داد که اتحادیه اروپا مواضع خود را تغییر نخواهد داد.

یونکر با کنایه گفت: به نظر من پارلمان انگلیس – که پارلمان معقولی است – این سند را تصویب خواهد کرد.
بر اساس گزارش رسانه‌های انگلیس، قرار است توافقنامه برگزیت دو هفته دیگر در مجلس عوام به رأی نمایندگان گذاشته است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین