|
|
امروز: جمعه ۱۵ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۳
کد خبر: ۲۳۹۸۸
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۳
مدرس و کارشناس امداد و نجات هلال احمر استان کرمانشاه عنوان کرد: "تریاژ" روشی برای انتخاب مصدومین و تقسیم بندی آنها بر اساس فوریت درمان است.

شهریار نوری الاصل منطقه کرمانشاه، مسئول اصلی اجرای تریاژ را مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی عنوان کرد و افزود: علاوه بر این مرکز، افراد محلی تحت نظر یک کارشناس بهداشت، امدادگران و پرسنل اورژانس نیز می‌توانند روش تریاژ را انجام دهند.

به گفته نوری الاصل، بر اساس روش تریاژ، مصدومین با استفاده از برچسب یا نوارهای رنگی بر اساس اولویت نیاز به درمان تقسیم بندی شده و به مراکز درمانی فرستاده می‌شوند.

وی با بیان اینکه فراگیری دانش تریاژ برای تمامی افراد لازم و ضروری است، عنوان کرد: اولویت‌ها در سوانح با چهار رنگ قرمز، زرد، سبز و سیاه مشخص می‌شوند.

نوری الاصل تصریح کرد: اولین اولویت رنگ قرمز است که برای مصدومین اورژانسی که ضایعات مخاطره آمیز داشته و بدون اقدام درمانی سریع در کمتر از یک تا دو ساعت آینده جان خود را از دست می‌دهند، استفاده می‌شود.

وی اظهار کرد: از جمله این مصدومین می‌توان به مصدومین با خونریزی‌های شدید خارجی قابل کنترل، جراحات شدید ناشی از آوار، مشکلات تنفسی قابل اصلاح، پارگی های شدید، نشانه‌های بروز ایست قلبی و مصدومین با تشنج پایدار اشاره کرد.

این کارشناس و مدرس امداد و نجات هلال احمر استان کرمانشاه رنگ زرد را اولویت دوم در انتقال مصدومین عنوان کرد و افزود: این رنگ در مشخص کردن مصدومینی که دچار شکستگی‌های ساده بدون جراحت و خونریزی شده‌اند، مصدومین با صدمات چشمی و جراحات ستون فقرات بدون آسیب نخاعی و زنان باردار استفاده می شود.

نوری الاصل اولویت سوم در اعزام مصدومین را داشتن رنگ سبز عنوان کرد و افزود: این رنگ در جهت تشخیص مصدومینی که جانشان در خطر نبوده و نیاز به درمان اورژانسی ندارند، مانند مصدومین با ضایعات خفیفی از جمله خراش‌های سطحی، شکستگی‌های کوچک و بسته، سوختگی‌های خفیف و اختلالات عصبی بکار می‌رود.

به گفته این کارشناس و مدرس امداد و نجات هلال احمر استان کرمانشاه رنگ سیاه نیز برای مشخص کردن فوتی های حوادث که مرگ آنها مشخص و واضح است از جمله افرادی که ایست کامل قلبی کرده و یا سر آنها جدا شده است، استفاده می‌شود.

این کارشناس هلال احمر اظهار کرد: برای انجام روش تریاژ بهتر است از همان محلی که فرد ایستاده کار آغاز شود و باید در مرحله نخست تمامی مصدومین سرپایی از بقیه جدا شوند.

نوری الاصل با تاکید بر لزوم بررسی و ارزیابی تمامی مصدومین حاضر در محل گفت: ارزیابی، دسته بندی و نصب نوار تریاژ بر روی هر مصدوم باید حداکثر 30 ثانیه زمان ببرد.

وی خاطر‌نشان کرد: در صورتی که مصدومی نیاز به عملیات سریع بازکردن راه هوایی و کنترل خونریزی داشت باید اقدامات درمانی برای او انجام شده و سپس به سراغ مصدوم بعدی رفت.

وی کارت تریاژ، ماژیک ضد آب، نوار تریاژ، زیرانداز تریاژ، نوار محدوده تریاژ، کیسه زیپ دار به منظور جمع آوری وسایل مصدوم و یا مواد خطرناک موجود در محیط و لوازم کمک‌های اولیه در حد باند، گاز و تورنیکت را از جمله لوازم مورد نیاز در انجام روش تریاژ عنوان کرد.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین