|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۱
کد خبر: ۲۳۹۷۰۱
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۹
تحریم‌های فعلی، همان تحریم‌هایی است که مجددا احیاء شده و آمریکا بعد از سال 1394 اجرای آن‌ها را به حالت تعلیق در آورده بود و در آن دوران تحریم‌ها اعمال نمی شد و کشورها به دیللی ارتباطی که با ما داشتند مشمول تحریم نمی‌شدند.
یک کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این‌که «تحریم‌ها و اقدامات آمریکا علیه ایران در تعارض آشکار با حقوق بشر است»،‌ گفت: هدف‌گیری این تحریم‌ها ایجاد نارضایتی در مردم و همچنین ایجاد شکاف بین مردم ونظام است؛ زیرا می‌دانند پشتیبانی اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران مردم هستند.

حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که «تحریم‌های اعمال شده علیه ایران از نظر کمی و کیفی همان تحریم‌های قبلی است»، اظهار کرد: در تحریم‌های فعلی محدودیت‌ها و کنترل‌های بیش‌تری اعمال می‌کنند، البته در گذشته افکار عمومی مردم جهان و برخی از کشورها مانند اتحادیه اروپا، روسیه و چین را با خودشان همراه کرده بودند اما اکنون نتوانستند این کشورها را با خود همراه کنند.

وی تصریح کرد: در واقع فقط شرکت‌های بزرگ و متوسط که با آمریکا کار می‌کردند، همراهی دارند آن هم از ترس این‌که مشمول تحریم قرار نگیرند با آمریکا همکاری می‌کنند، در غیر این صورت تحریم‌ها به هیچ وجه توجیه حقوقی یا مصوبه شورای امنیت و آنچه که بخواهند به آن استناد کنند، ندارند و رژیم حقوقی که در گذشته از تحریم‌ها پشتیبانی داشته اکنون فروپاشیده است.

وی همچنین بیان کرد: اکنون آمریکا به زور شرکت‌های بزرگ و متوسط را با خود همراه می کند تا عملا با ایران معامله‌ای نداشته و ایران را تحریم کنند، با توجه به این‌که بخش زیادی از منابع مالی این کشورها توسط شرکت‌های بزرگ و چند ملیتی تامین‌ می‌شود طبیعتا متاثر از تصمیم‌های آن‌ها هستند؛ بنابراین،‌اکنون از نظر حقوقی آن‌ها هیچ استناد حقوقی ندارند و زور آمریکا و هژمونی آن‌ها به زور شرکت‌ها را با خود همراه کرده است البته که منافع این شرکت‌ها نیز ایجاب می‌کند زیرا تبادلات اقتصادی بسیار زیادی با آمریکا دارند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل یادآور شد:‌ تحریم‌های فعلی، همان تحریم‌هایی است که مجددا احیاء شده و آمریکا بعد از سال 1394 اجرای آن‌ها را به حالت تعلیق در آورده بود و در آن دوران تحریم‌ها اعمال نمی شد و کشورها به دیللی ارتباطی که با ما داشتند مشمول تحریم نمی‌شدند. اما در حال حاضر به دلیل حکمی که ترامپ امضاء کرده اجرا می‌شود تا عملا جلوی همکاری‌های ایران را با بسیاری از کشورهایی که طرف تجاری ایران هستند بگیرد،‌ در این ارتباط تاکنون ژاپن، کره جنوبی،‌هند، چین و ... تلاش‌هایی را انجام داده‌اند، چین در حال مقاومت است تا ارتباط خود را با ایران حفظ کند،‌همچنین ترکیه نیز تلاش داشته تا ارتباطاتشس را حفظ کند.

وی خاطرنشان کرد: قطعا این تحریم‌ها ضد حقوق بشر است و اقداماتی که علیه ایران صورت گرفته در تعارض آشکار با حقوق بشر است،‌اما آمریکایی‌ها حقوق بشر را ابزار قرار داده و از آن استفاده می‌کنند، در حالی که تحریم شرکت‌های هواپیمایی جان میلیون‌ها مسافر را به خطر می‌اندازد و یا این که به دروغ می‌گویند دارو و غذا را تحریم نکرده‌اند اما زمانی که سفارش داده شود باید از طریق مبادلات بانکی بتوان پول را جا به جا کرد که با وجود تحریم‌ها این مساله، کار مشکلی است.

وی تاکید کرد: هدف گیری این تحریم‌ها ایجاد نارضایتی در مردم و ایجاد شکاف بین مردم ونظام است زیرا می‌دانند پشتیبانی اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران مردم هستند و بنابراین هدف آن‌ها ایجاد نارضایتی بین مردم است که طرح فروپاشی از درون را هم در دستور کار خود دارند. اما باید هوشمند باشیم و به خوبی سیاست‌ها را تشخیص داده و بشناسیم.

بهشتی‌پور در پایان با بیان این که قدرت خارجی به دنبال منافع خود در ایران می‌گردد، گفت: امروز وحدت، یکپارچگی و انسجام در برابر آمریکا دستور کار اصلی است و هر کسی ایران را دوست دارد باید با این سیاست‌ها آشنا باشد.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین