|
|
امروز: چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۲
کد خبر: ۲۳۹۳۳۷
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۲
«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه، یک روز پس از وعده به اینکه واشنگتن به رغم قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد آل سعود از ریاض حمایت می کند، از عربستان بابت کاهش بهای نفت تشکر کرد.
 «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه، یک روز پس از وعده به اینکه واشنگتن به رغم قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد آل سعود از ریاض حمایت می کند، از عربستان بابت کاهش بهای نفت تشکر کرد.

به گزارش ایرنا، ترامپ در صفحه توییتر خود نوشت: بهای نفت کاهش می یابد. عالی است! به کاهش قابل توجه مالیات برای آمریکا و جهان می ماند. بهره مند شوید! نفت 82 دلاری، 54 دلار است. از عربستان ممنونم، اما بگذارید پایین تر رود.

این توییت پس از آن منتشر شد که ترامپ به رغم متهم شدن «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی به قتل خاشقچی، تصمیم خود برای تداوم حمایت از عربستان را به تمایلش برای پایین نگه داشتن بهای نفت پیوند داد.

برخی ناظران، حمایت ترامپ از ریاض را تمهیدی برای بازداشتن عربستان از کاهش تولید نفت در نشست ماه آتی کشورهای عضو و غیر عضو اوپک (سازمان کشورهای صادر کننده نفت) دانسته اند.

در همین حال، قتل هولناک خاشقچی که مقیم آمریکا و ستون نویس روزنامه واشنگتن پست بود، واشنگتن را شرمسار کرده است.
قتل خاشقچی، تلاش بن سلمان ولیعهد سعودی برای نشان دادن آغوش باز کشورش به روی مسیر جدید اصلاحات را تباه کرد.
سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده که قتل خاشقچی به دستور بن سلمان انجام شده است. این یافته، خسارت بارترین ضربه به رهبر بالفعل ریاض توصیف شده و وی را رسما در قلب یک رسوایی قرار داده است.
کشفیات سیا اولین ارزیابی آمریکا درخصوص ارتباط بن سلمان با قتل خاشقچی است. رئیس جمهوری آمریکا پیشتر گفته بود که قتل خاشقچی به دست عوامل خودسر روی داده است که پا را از حیطه اختیاراتشان فراتر گذاشته اند.
اما یافته های سیا نشان داد که تسلط بن سلمان بر روند تصمیم گیری در عربستان، این ادعا را تا حد زیادی غیرمحتمل می کند.
موضع ریاض در سراسر مراحل تحقیقات در مورد قتل خاشقچی متغیر بوده است. عربستان در ابتدا هر گونه دخالت در این قتل را رد کرد؛ اما 10 روز پس از این ادعا، اذعان کرد که خاشقچی در جریان درگیری در کنسولگری به قتل رسیده و سپس گفته شد که قتل عمدی بوده است.
در مرحله بعد، دادستان دولتی عربستان اعلام کرد که خاشقچی به دلیل اوردوز کردن دارویی که ماموران به وی تزریق کردند، جان باخته است.
در این میان، ترکیه فشار بر رقیب منطقه ای خود و به ویژه بن سلمان را با ادامه افشای جزئیاتی از تحقیقات در مورد قتل خاشقچی، حفظ کرده است.
خاشقچی ستون نویس روزنامه واشنگتن پست و منتقد بن سلمان ولیعهد سعودی بود. وی برای انجام امور اداری مربوط به ثبت ازدواج جدید خود به کنسولگری ریاض در استانبول مراجعه کرد، اما هیچ گاه از این ساختمان خارج نشد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین