|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۷
کد خبر: ۲۳۹۲۸۵
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۰
ترامپ همچنین با اشاره به تحریم‌های احتمالی علیه ریاض تصریح کرد که هرگز اقتصاد جهان یا اقتصاد آمریکا را با در نظر گرفتن تدابیر سخت علیه عربستان نابود نخواهد کرد.

 رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا به اظهارات رئیس جمهور آمریکا در ارتباط با قتل جمال خاشقجی که در آن، به تکرار ادعاهای واهی خود علیه کشورمان پرداخت و ایران را ملتی تروریست توصیف کرد، واکنش نشان داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، کارل بیلدت  رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا و نخست وزیر پیشین سوئد با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود به بیانیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در ارتباط با قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی واکنش نشان داد که روز دهم مهر (سوم اکتبر) برای یک سری کارهای قانونی به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد اما دیگر از آن خارج نشد.

بیلدت در پیام خود تصریح کرد که خلاصه بیانیه ترامپ این است: اگر شما از آمریکا سلاح بخرید و اگر علیه ایران باشید، سپس می‌توانید هر چقدر که می‌خواهید قتل و سرکوب کنید .

علی‌رغم اذعان یک مقام وزارت خارجه و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) مبنی بر اینکه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان آمر قتل جمال خاشقجی بوده اما رئیس‌جمهور آمریکا در این اظهارات خود از مطرح کردن این نتیجه‌گیری امتناع کرد، هرچند که از گزارش سازمان سیا در این باره مطلع است.

ترامپ اظهار داشت: سازمان سیا ۱۰۰ درصد نقش داشتن ولیعهد سعودی در ترور جمال خاشقجی را قطعی نگفته است.

وی در ادامه بار دیگر از ائتلاف کنونی با عربستان دفاع کرد و گفت این رابطه به نفع آمریکا است، چه به لحاظ اقتصادی و چه به لحاظ تقابل با نفوذ ایران در منطقه.

ترامپ همچنین با اشاره به تحریم‌های احتمالی علیه ریاض تصریح کرد که هرگز اقتصاد جهان یا اقتصاد آمریکا را با در نظر گرفتن تدابیر سخت علیه عربستان نابود نخواهد کرد.

رئیس جمهور آمریکا در ادعاهایی واهی علیه ایران مدعی شد: جهان مکانی بسیار خطرناک است به عنوان نمونه ایران مسئول جنگی خونین است که به صورت نیابتی علیه عربستان در یمن صورت می‌دهد، است. ایران تلاش می‌کند اقدام شکننده برای برقراری دموکراسی در عراق را نابود کند. ایران از حزب الله لبنان "تروریسم" حمایت و "دیکتاتوری" بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه را تایید می‌کند و امثال دیگری از این قبیل وجود دارند. تهران به طور علنی شعار مرگ بر آمریکا و اسرائیل را سر می‌دهد.

وی بدون اشاره به جنایت‌های عربستان در یمن گفت: اما آن طرف قضیه عربستان اگر ایران بگذارد از یمن عقب‌نشینی خواهد کرد! سعودی‌ها کمک‌های فوری انسانی که یمن نیاز دارد را به آن خواهند بخشید در ضمن عربستان موافقت کرده میلیاردها دلار برای رهبری جنگ علیه تروریسم افراطی اسلام‌گرا هزینه کند.

ترامپ پیشتر در بیانیه‌ای که از جانب کاخ سفید منتشر شد، گفت: جنایت ترور جمال خاشقجی موضوعی غیرقابل قبول و شنیع است. بسیار احتمال دارد که ولیعهد عربستان از این اتفاق فاجعه‌آمیز مطلع بوده باشد و شاید هم نبوده اما ملک سلمان پادشاه سعودی و ولیعهدش به شدت اطلاع‌شان از برنامه‌ریزی و اجرای این جنایت را تکذیب کرده‌اند.

وی در این بیانیه خاطرنشان کرد که واشنگتن بسیاری از جزئیات این جنایت شنیع را می‌داند و سازمان سیا به ارزیابی اطلاعات خود ادامه می‌دهد.

به گزارش ایسنا، محجمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، سه‌شنبه شب در توییتی، به بیانیه اخیر ترامپ واکنش نشان داد.

ظریف در توییتر خود نوشت: آقای ترامپ به شکل عجیب و غریبی بیانیه شرم‌آور خود در مورد جنایات سعودی‌ها را با متهم کردن ایران به انواع شرارت‌ها آغاز می‌کند. شاید ما مسئول آتش‌سوزی کالیفرنیا هم باشیم، چراکه ما در شن‌کِش کردن جنگل‌ها کمک نکردیم ـ دقیقا همان‌کاری که فنلاندی‌ها می‌کنند؟

صحبت ظریف در پایان توییتر خود، اشاره به گاف جدید ترامپ  است که گفته است، نخست‌وزیر فنلاند به من گفت، ما جنگل‌ها را شن‌کِش می‌کنیم و کالیفرنیا به این دلیل آتش گرفت که شن‌کِش نکرده بود.

این در حالی است که نخست‌وزیر فنلاند این ادعا را رد کرده است و فنلاندی‌ها در فضای مجازی ترامپ را به خاطر بیان چنین سخنی مسخره می‌کنند!


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین