|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۲
کد خبر: ۲۳۹۱۱۵
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳
پنس در انجمن همکاری آسیا و اقیانوسیه و انجمن ملل آسیای جنوب شرقی نقش خود را به خوبی ایفا کرد و سخنان ترامپ را انتقال داد. حال اینکه نتایج حاصل شده برای سرمایه گذاران آسیایی چه خواهد بود؟
 نشریه آسیا تایمز نوشت: آسیا یک ماه اخیر را با ترس از توئیت های خشمگینانه ترامپ گذرانده است؛ در واقع سخنان تهدیدآمیز رئیس جمهوری آمریکا بزرگترین خطر برای مناطق اقتصادی پویای آسیا به شمار می آید.

به نقل از نشریه آسیا تایمز، 'مایک پنس' معاون ریاست جمهوری ایالات متحده در دو سخنرانی جداگانه از طرح ها و برنامه های سیاسی آمریکا که برای آسیا در نظر گرفته است صحبت کرد؛ صحبت های اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز در سخنرانی های مختلف درباره چین مملو از خشونت، توهم و پارانویا بوده است. به گفته برخی پنس فقط نقش دستگاهی را ایفا می کند که به صورت دقیق سخنان ترامپ را پخش می کند. این موضوع برای سیاست مداران، سرمایه گذاران و بازارهای پویای آسیایی خوشایند نبوده است.

پنس در انجمن همکاری آسیا و اقیانوسیه و انجمن ملل آسیای جنوب شرقی نقش خود را به خوبی ایفا کرد و سخنان ترامپ را انتقال داد. حال اینکه نتایج حاصل شده برای سرمایه گذاران آسیایی چه خواهد بود؟

*تناقض گویی های ترامپ

به نوشته آسیا تایمز، ترامپ در تلاش برای دوبرابر کردن تعرفه کالاهای چینی است. البته ترامپ گاهی در مصاحبه هایش صحبت های خود را نیز نقض می کند؛ در یک لحظه می گوید توافق با 'شی جین پینگ' رئیس جمهوری چین ممکن است و لحظه ای دیگر از اعمال تعرفه های بیشتر بر کالاهای این کشور خبر می دهد.

سخنرانی 4 اکتبر پنس مبنی بر کوتا نیامدن آمریکا در برابر چین نشان می دهد که سال 2019 می تواند برای پکن به مراتب بدتر از پیش باشد. پنس می گوید تا زمانی که چین رفتار خود را تغییر ندهد آمریکا نیز تغییری نخواهد کرد و این هشداری در جهت افزایش تعرفه ها توسط این کشور می باشد.

*جنگ سرد

آسیا نیوز در ادامه نوشت، مسئله بعدی این است که چین به دنبال تلافی است. بنابراین تیم 'شی' به این روز 17 نوامبر با اعمال تعرفه مالیاتی بر کالاهای ایالات متحده اقدامات این کشور را تلافی کرد. اقدامات تلافی جویانه در جنگ سر، جنگ گرم یا جنگ تجاری هیچ پیروزی نخواهد داشت.

ترامپ هنوز هم به دنبال اقدامات تلافی جویانه شدیدتریست و شی نیز برای پاسخگویی تحت فشار است. ترامپ باید در نظر داشته باشد که پکن دارای مجموعه ای غنی از تسلیحات نظامی است.

دولت چین می تواند مالیات خروج کالاهای ایالات متحده در چین را تحمیل کند که می تواند بدترین موضوع برای شرکت اپل باشد. همچنین می تواند تحصیل دانش آموزان یا بازدید گردشگران چینی از آمریکا را سخت تر کرده و از صرف ده ها هزار دلار هزینه در آمریکا جلوگیری کند.

*سوال بزرگ
تحلیلگران آسیا تایمز می گویند، در نشست «آ سه آن» که هفته گذشته برگزار شد، رئیس جمهوری سنگاپور سوالی را که ذهن اغلب رهبران آسیایی را به خود مشغول کرده بود، پرسید: زمانی که مجبور به انتخاب میان 'ترامپ' آمریکا و 'شی' چین شوید چه خواهید کرد؟ بنابراین سال 2019 سال تصمیم گیری خواهد بود.

شینزو آبه نخسست وزیر ژاپن از مدت ها پیش ترامپ را انتخاب کرده است ولی رودریگو دوترته رئسی جمهوری فیلیپین طرف شی جین پینگ می باشد. اما دیگر رهبران بیشتر به دنبال این هستند که چگونه می توانند با هر دو رهبر هم زیستی داشته باشند.

اما در کل به دلیل تحت فشار قرار گرفتن کشورهای آسیایی، رهبران آسیا هر دو را خطرناک می دانند. افزایش تنش ها میان آمریکا و چین می تواند به بازار رخنه کرده و وضعیت اقتصادی منطقه را آشفته سازد.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین