|
|
امروز: پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
کد خبر: ۲۳۹۱۱۳
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹
محمد سالاری روز سه شنبه در یکصد و سومین جلسه علنی شورای پنجم شهر تهران در تذکری به اقدام سازمان اوقاف و امور خیریه در خصوص باغ اراج افزود: ما در کنار صیانت از باغات و اهمیت به حفظ و گسترش فضاهای سبز باید موضوع حق الناس را نیز درنظر بگیریم.
 رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه باغات در اختیار خود را در پایتخت حفظ کند و از واگذاری آن ها برای بارگذاری خودداری کرده تا افراد حقیقی و حقوقی درگیر مشکلات نشوند.

 محمد سالاری روز سه شنبه در یکصد و سومین جلسه علنی شورای پنجم شهر تهران در تذکری به اقدام سازمان اوقاف و امور خیریه در خصوص باغ اراج افزود: ما در کنار صیانت از باغات و اهمیت به حفظ و گسترش فضاهای سبز باید موضوع حق الناس را نیز درنظر بگیریم.

وی ادامه داد: در اینجا تذکر اصلی من به سازمان اوقاف و امور خیریه کشور است که باید باغات در اختیار خود را در راستای همان وقفی که انجام شده حفظ کند و از بارگذاری در آن ها خودداری کند اما متاسفانه این سازمان به منظور بارگذاری در باغ اراج با شهرداری منطقه در دوره های گذشته به توافق« 30- 70 »رسیده است یعنی 70 درصد باغ را در اختیار شهر قرار دهد برای تبدیل به پارک عمومی و 30 درصد را بارگذاری کند.

این عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: شورای چهارم شهر تهران مانع این اقدام شد و بابت درختان سوخته و قطع شده 85 میلیارد تومان جریمه تعیین کرد و تاکنون نیز از صدور مجوز ساخت و ساز در این باغ جلوگیری شده است اما آنها پرونده را به کارگروه فنی کمیسیون ماده 5 بردند و مصوبه« 30 -70» گرفتند در حالیکه ما در کمیسیون ماده 5 با بارگذاری در آنجا مخالفت کردیم.

وی خطاب به رئیس شورا و شهردار منتخب گفت: درخواست دارم جلسه ای با سازمان اوقاف تشکیل شود تا آن ها توضیح دهند که چرا این باغات را به اشخاص حقیقی و حقوقی می فروشند که آن ها درگیر مشکلات شوند و اکنون شخصی که این زمین را خریده براساس قاعده« 30 -70 »اقدام کرده است از این رو شهردار تهران باید نسبت به تعیین تکلیف این باغ اقدام کند تا از بارگذاری در این باغ جلوگیری شود‌.

*هشدار عضو شورای شهر تهران به تخریب باغ 29هزار متری اراج

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات نسبت به تخریب باغ 29 هزار متری اراج هشدار داد.

زهرا صدراعظم نوری روز سه شنبه در یکصد و سومین جلسه شورا با بیان تذکر درباره تخریب باغ اراج در شهرداری منطقه1تهران گفت: حفظ و صیانت از باغات و فضای سبز پایتخت به عنوان یکی از رویکرد های اساسی شورای اسلامی شهر تهران در دوره پنجم است، از همین رو شورای اسلامی شهر در اسفند سال 1396 توقف صدور پروانه ساخت و ساز در باغات را به تصویب رساند و همواره به دنبال تسری این نگاه به سطوح مختلف تصمیم گیری و اجرایی بوده است.

وی ادامه داد: علی رغم وجود این رویکرد صریح در شورای شهر تهران، بعضا شاهد رویه های گذشته در سطح مناطق هستیم، به عنوان نمونه یکی از لکه های بزرگ باغ شمال شرق پایتخت موسوم به باغ اراج است.

نوری با بیان اینکه باغ اراج با مساحت 29 هزار متر مربع در محله اراج وجود داشته که پهنه آن G111 بوستان عمومی است، اضافه کرد: در سال 1394 این باغ ابتدا توسط سوءاستفاده گران خشک گردیده و در یک حادثه مشکوک، آتش سوزی گسترده ای در این باغ رخ داد، این آتش سوزی که بیش از هزار اصله درخت از بین برده است به قدری گسترده بود که منطقه شمالی تهران را تحت الشعاع قرار داد و طبق برآورد اولیه 80 درصد باغ سوزانده شده است.

عضو کمیسیون ماده 7 قانون حفظ و‌ گسترش شهرداری تهران ادامه داد: بدلیل این آتش سوزی دادستان انقلاب تهران و شورای حفظ حقوق بیت المال به عنوان مدعی العموم به این پرونده ورود کرده و کمیسیون ماده هفت قانون حفظ و گسترش فضای سبز ضمن اعمال ماده 4 قانون (تعقیب قضایی مالکین) تبصره یک ماده ششم (تصرف ملک از طریق دادگاه) و 85 میلیارد تومان خسارت و جهت احیا باغ، غرس 5 هزار اصله درخت را برای این ملک رای صادر کرد.

نوری تاکید کرد: با وجود اینکه پرونده به دلیل مالکیت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و بهره برداری اوقاف در دادگاه ویژه روحانیت مفتوح بوده اما پیگیری موثری توسط شهرداری وقت منطقه صورت نگرفته است، حتی شهرداری منطقه طرح تغییر کاربری این باغ از بوستان عمومی به برج را تهیه و در سال جاری به کمیسیون ماده 5 ارسال می نماید.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه کمیسیون ماده 5 نیز با توجه به عدم تدوین ضوابط ساخت و ساز در باغات در جلسه 579 مرداد ماه سال جاری، رای به عدم موافقت با طرح پیشنهادی را صادر می نماید، اضافه کرد: با وجود عدم امکان صدور پروانه برای باغات، شهرداری منطقه در مهر ماه مجوز دیوار کشی برای این باغ صادر و در آبان ماه نیز مجوز گودبرداری 30 درصد را صادر می نماید.
او با طرح چند سوال به شهرداری تهران و سایر نهاد های ذی ربط جهت تذکر گفت: چرا تا کنون دادگاه عمومی و انقلاب تهران و شورای حفظ حقوق بیت المال وضعیت این ملک و املاک مشابه را مشخص نکرده و اداره کل حقوقی شهرداری تهران تاکنون چه اقداماتی انجام داده است.

وی ادامه داد: توافقات صورت گرفته به صورت مبهم و غیر شفاف مالکین و شهرداری سبب از بین رفتن پیگیری استیفای حقوق شهر گردیده و هیچ گونه برخوردی با متخلفین صورت نپذیرفته است.

نوری تاکید کرد: شهرداری تهران جهت حصول نتیجه اعمال تبصره یک در یک سال گذشته چه اقدام موثری انجام داده است؟ چرا با وجود مفتوح بودن پرونده این ملک در دادستانی تهران ، منطقه مربوطه طرح توجیهی صدور پروانه به کمیسیون ماده 5 ارسال نکرده و پیگیر ساخت و ساز در این باغ و تغییر کاربری آن است؟

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد:شهرداری منطقه به چه استنادی و چرا بدون صدور پروانه مجوز گودبرداری 30 درصد سطح اشغال را صادر کرده است؟ بازرسی شهرداری تهران چرا تاکنون در خصوص این ملک گزارشی ارایه نکرده و از این اقدامات جلوگیری نکرده است؟

وی ادامه داد: چرا در دوره جدید مدیریت شهری طرح های تغییر کاربری پهنه های فضای سبز به کمیسیون ماده 5 ارسال گردیده و با وجود کمبود فضای سبز شهر تهران همچنان میل به بارگذاری و تخریب فضای سبز در کمیسیون ماده 5 وجود دارد.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین