|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۰
کد خبر: ۲۳۹۰۳۶
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۶
دومین پیش رویداد استارت آپ ویکند دریاچه ارومیه به همت جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی برگزار شد.
 دومین پیش رویداد استارت آپ ویکند دریاچه ارومیه به همت جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، دکتر ولی عاقلی، رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در این پیش رویداد که در مجتمع علمی تحقیقاتی جهاد دانشگاهی استان برگزار شد بابیان اینکه جوامع بشری پس از گذر از جامعه کشاورزی وارد جامعه تجاری شده و از این جامعه تجاری به عصر صنعتی ورود پیدا کرد، تصریح کرد: با ورود به  عصر صنعتی که موضوع دانش محوری را ارزش گذاری کردند، فکر و ایده های انسان به ارزش تبدیل شد و افکار حقیقی جای خود را به افکار حقوقی داد و طوفان فکری در قالب تیم‌هایی ایجاد و این افکار به ایده و درنهایت به طرحی نو تبدیل شدند.

وی گفت: گستره‌ عصر فرا صنعتی، شش قاره را فراگرفت و در نهایت، نحوه‌ زندگی، کار و نگرش بشر به خویشتن و دنیایش را تغییر داد اما با ورود به عصر فراصنعتی مدیران با تکیه بر فناوری نوین دنیا را مدیریت خواهند کرد.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با بیان اینکه در عصر حاضر انسانهایی ارزشمندترند که ایده‌های جدید داشته و آنها را به کسب و کاری نو و تولید محصولی موثر تبدیل کنند، اظهار کرد: چنانچه امروز اینچنین نباشیم و سرفصل‌های آموزشی مدارس و دانشگاه‌های خود را تغییر نداده و مطابق سرفصل‌های بین رشته‌ای باتکیه بر زیست بوم ایرانی طراحی نکنیم بی شک با مشکلات عدیده ای مواجه خواهیم بود.

وی ادامه داد: باید به سمت تعریف سرفصل‌هایی که بتواند در عصر دانش محوری کاربرد داشته باشد حرکت کنیم و در قالب یک چرخه تسهیلگری با شناسایی فرصتها، تهدیدها و نقاط ضعف و قوت با توانمند سازی به سمت برند سازی حرکت کرده و به بازارهای جهانی متصل شویم.

رییس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه امروز در چرخه‌ای قرارداریم که مبدا حرکت آن تولید علم بوده و خروجی‌اش نیز باید تولید محصول مشتری مدار باشد یادآور شد: چرخه توسعه سازمانی در عصر فراصنعتی زمانی ارزشمند خواهد بود که با کارآفرینی شروع شده و نقطه افولی نداشته باشد.

عاقلی با بیان اینکه تولید محصولات در قالب استارت آپ و مراکز رشد می‌تواند در حل مشکلات موثر باشد، گفت: برگزاری استارت آپ ویکند در یاچه ارومیه با محوریت تولید محتوای دیجیتال می‌تواند گام موثری در احیای دریاچه ارومیه و حل این مشکل زیست محیطی همچنین ایجاد اشتغال جایگزین در حوضه آبریز دریاچه باشد.

فرهاد سرخوش، مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی نیز در این رویداد بابیان اینکه دریاچه ارومیه در حدود ۲۰سال پیش وسعتی در حدود ۵۰۰۰کیلومتر مربع و ۳۰ میلیارد مترمکعب آب  به عنوان بزرگترین دریاچه شور کشور و دومین دریاچه شور جهان مطرح بود گفت: متاسفانه طی سالهای متمادی به این نگین آبی در شمالغرب کشور توجهی نشد و با نرسیدن حقابه به این دریاچه، توسعه اراضی کشاورزی، مصرف نادرست  از منابع آبی و احداث بی رویه سدها به سوی خشک شدن پیش رفت.

وی با بیان اینکه اقدامات اساسی برای احیای این تالاب به کما رفته  با راه اندازی  ستاد احیای دریاچه ارومیه به همت دولت تدبیر و امید انجام شد و وضعیت دریاچه ارومیه تثبیت شد اظهار کرد:اگرچه  دستگاه‌های اجرایی مختلف باهمکاری هم در مسیر احیای دریاچه اقدامات اساسی انجام دادند اما چنانچه مردم‌منطقه همکاری نکنند اجرای پروژه‌ها به تنهایی جوابگو و موثر نخواهد بود.

سرخوش باتاکید بر اهمیت مسئله فرهنگسازی مصرف صحیح آب و کشت محصولات کم آب بر به کشاورزان منطقه افزود: با همکاری جهاد کشاورزی روش آبیاری تجمیع قطره‌ای ایجاد شده اما برخی کشاورزان بدلیل اینکه هنوز از کمبود آب آگاهی  ندارند از روش غرقابی در کشاورزی استفاده می کنند که این امر به ضرر منطقه و دریاچه ارومیه است، به‌همین دلیل لازم است در این راستا آگاهسازی و فرهنگسازی بیشتری انجام شود.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی امروزه در کشور با کمبود آب مواجهیم تصریح کرد: شاخص آب های زیر زمینی در کشور پایین آمده و ۸۰ درصد آبهای تجدیدپذیر استفاده شده است.

وی با اشاره به رویداد استارت آپ دریاچه ارومیه افزود: جهاد دانشگاهی استان با اجرای طرح‌هایی چون کشت گیاهان دارویی، معیشت جایگزین در حوضه آبریز و تولید محتوای دیجیتال در راستای احیای دریاچه ارومیه با ستاد همکاری موثری داشته و امید است با بهره گیری از این فرصت و توانمندی‌ها  بزودی شاهد احیای دریاچه ارومیه و رسیدن به تراز اکولوژیکی باشیم.

آرش سروری برنامه ساز فناورانه در این پیش رویداد استارت آپی با بیان تعریفی از استارت آپ به نقل از افراد فعال این حوزه، استارت آپ را  از منظر لغوی ایجاد کسب و کار جدید عنوان کرد و افزود: اگر چه  استارت آپ درفارسی به معنی  شرکت نوپاست اما  شکل گرفتن کسب و کار حول محور تکنولوژی با پتانسیل بالای رشد، سازمانی در جستجوی یک مدل کسب و کار با قابلیت تکرار و مقیاس پذیر و یا یک نهاد انسانی برای ارائه یک محصول یا خدمت جدید در شرایطی که ابهام بالایی وجود دارد بوجود آمده تعریف کرد.

وی بااشاره به ویژگی های یک استارت آپ اظهار کرد: استارت آپ باید راه حل فناورانه برای مشکلات موجود ارائه کند، ارزش آفرین، مقیاس پذیر، تکرارپذیر، مبتنی بر تکنولوژی نوین، فرصت جو بوده و علاوه بر اینکه دغدغه پایدار اعضا باشد باید به عنوان کسب و کاری که هنوز در شرایط ابهام است و دوران کودکی خود را طی میکند باشد.

این برنامه ریز حوزه فناوری بابیان اینکه استارت آپ ها می‌توانند در حل مشکلات موجود موثر باشند افزود: تاکنون در ایران نیز استارت آپ های موفق زیادی در حوزه های مختلف حمل و نقل، کالا و ... به عنوان برترین استارت آپ ها معرفی شدند.

دکتر ستاری رئیس کانون کارآفرینان آذربایجان شرقی نیز در این پیش رویداد با طرح سوالی که چرا با وجود ۱۲سال فرصت آموزشی در سیستم آموزشی، تعداد کمی از دانش آموزان و فارغ التحصیل های کارآفرین در کشور داریم تصریح کرد: متاسفانه آنگونه که باید سیستم آموزشی کشور نتوانسته مهارت را به محصلین القا کند، اما با رشد تکنولوژی روز باید خود را برای انقلاب کارآفرینی و خلاقیت  آماده کنیم.

ستاری با اشاره به اینکه معادلات دنیای بازاریابی و نو آورانه بشدت در حال تغییر است ولی متاسفانه اکثریت افراد با تفکرات قدیمی بسر می برند گفت: باید در تفکرات و روشهای کاری بازنگری کرده و برای نیل به توسعه پایدار از استارت آپ های نوپا حمایت و با ایجاد خانواده کارآفرین و میکرو اکوسیستم کارآفرینی مولد خلاق و ارزش آفرین باشیم.

دکتر قادری مدیر پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی نیز در این مراسم بابیان اینکه دریاچه ارومیه درد مزمنی است که دل همگان را بدرد آورده تصریح کرد: دریاچه ارومیه اولین دریاچه خشک شده نیست که می‌توان با مطالعات و بهره گیری از روشهای نوین برای احیای آن تلاش کرد.

وی با اشاره به اثرات مخرب زیست محیطی و پزشکی احتمالی خشک شدن دریاچه ارومیه افزود: پایگاه علمی تحقیقاتی با هزینه کرد ۲میلیارد تومان در ارومیه راه اندازی شده که به مدت ۵سال به مطالعه اثرات خشکی دریاچه ارومیه و تاثیر آن برمنطقه و ساکنین  میپردازد که تا دو سال دیگر شواهد علمی و نتایج مطالعات این مرکز  ارائه می شود.

قادری گفت: برخی محافل و افراد آماری ازتاثیرات خشکی دریاچه ارائه می‌دهند و بر افزایش تعداد مراجعان به بیمارستان‌ها استناد می‌کنند درصورتی که افزایش مراجعات بدلیل طرح تحول سلامت بوده و این ادعا سندیت علمی ندارد.

وی تغیرات اکوسیستم را  از معضلات زیست محیطی مهم دانست و خاطرنشان کرد:  اثرات تغیرات اکوسیستنی تنها بر انسانها تاثیر نمی‌گذارد بلکه همه چیز را در برخواهد گرفت که باید دراین راستا تمهیدات لازم اتخاذ شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین