|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۲
کد خبر: ۲۳۸۹۴۹
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷
تعجب نکنید اگر بگوییم به غیر از روز جهانی توالت، سازمان جهانی توالت و اجلاس جهانی توالت، یک کالج بین‌المللی توالت هم وجود دارد که تا کنون ۵۰۰۰ نفر از آن فارغ التحصیل شده‌اند. این کالج در سال ۲۰۰۵ در هند شکل گرفت و فارغ التحصیلان آن دوره‌های آموزشی آب، شست‌وشو، اکوسیستم، مدیریت سیستم‌های فاضلاب و ... را گذرانده‌اند.

«توالت» یا به عبارت مصطلح در کشورمان «سرویس بهداشتی» درحالی سال‌ها است به مهم‌ترین چالش سفر در ایران بدل شده و گره کوری به همه راه‌حل‌های آن زده شده که جهان آن را به یک دانش و حتی جاذبه‌ای برای گردشگری تبدیل کرده است و برای ترقی آن، هر سال بهترین توالت‌ها را معرفی می‌کند.

 حمیرا محب‌علی، پژوهشگر و کارشناس ارشد گردشگری در یادداشتی به بهانه روز جهانی توالت به اهمیت آن در نگاه جهانی پرداخته و به دیدگاه‌ها، رویدادها و هویت جدیدی که در این‌باره شکل گرفته، اشاره کرده و نوشته است: "توالت مهمتر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. " این عبارت کلیدی را در سایت سازمان جهانی توالت می‌توان مشاهده کرد. بله سازمان جهانی توالت. حالا چرا این‌قدر توالت اهمیت دارد؟

۴.۵ میلیارد نفر در جهان از توالت مناسب استفاده نمی‌کنند.

۱.۸ میلیارد نفر در جهان از آبی استفاده می‌کنند که فاضلاب در آن نشت می‌کند.

 ۸۹۲ میلیون نفر از مردم جهان از فضای باز برای توالت استفاده می‌کنند.

سازمان ملل متحد در اهداف هزاره سوم (در تشریح بند ۶ اهداف ۱۷ گانه) می‌گوید که هر انسانی باید تا سال ۲۰۳۰ به توالت مناسب و بهداشتی دسترسی داشته باشد. این سازمان معتقد است که اگر در توالت به اهدافش نرسد، مجموعه اهداف توسعه پایدار شکست خواهد خورد!

علاوه بر آمار ذکر شده، سالانه هزاران کودک در اثر بیماری‌های ناشی از نبود توالت بهداشتی فوت می‌کنند در حالی که این مرگ و میر قابل پیشگیری است. توالت‌های پاک و ایمن هم برای دختران به خصوص در مدارس از اهمیت برخوردار است.

از طرفی سازمان جهانی توالت معتقد است که هر یک دلاری که صرف توالت بهداشتی می‌شود، ۴.۶ دلار هزینه مراقبت‌های بهداشتی را کاهش می‌دهد.

چهره جهانی توالت

این کارشناس ارشد گردشگری در ادامه این یادداشت که در اختیار ایسنا قرار داده نوشته است: «سازمان جهانی توالت در ۱۹ نوامبر سال ۲۰۰۱ تاسیس شد و از آن پس این روز را روز جهانی توالت نامیدند. نخستین نشست جهانی توالت هم همان روز در سنگاپور برگزار شد و تا کنون ۱۵ اجلاس جهانی برای توالت در سراسر دنیا برگزار شده است.

تعجب نکنید اگر بگوییم به غیر از روز جهانی توالت، سازمان جهانی توالت و اجلاس جهانی توالت، یک کالج بین‌المللی توالت هم وجود دارد که تا کنون ۵۰۰۰ نفر از آن فارغ التحصیل شده‌اند. این کالج در سال ۲۰۰۵ در هند شکل گرفت و فارغ التحصیلان آن دوره‌های آموزشی آب، شست‌وشو، اکوسیستم، مدیریت سیستم‌های فاضلاب و ... را گذرانده‌اند.

از این‌ها که بگذریم توالت بر اساس اطلاعات سازمان جهانی متبوع آن ۱۲ نوع دارد. از توالت‌های سرپایی گرفته تا توالت‌هایی برای نشستن، برای چرت زدن و توالت‌های هوشمند و فوق هوشمند که مجموعه‌ای از امکانات ماساژ، شست‌وشو، گرم‌کننده محل نشستن، گرم‌کننده پا، فلاش اتوماتیک، کنترل از راه دور، قابلیت نظافت و ضدعفونی خودکار توالت، شستشوی اضطراری هنگام قطع برق، چراغ برای شب با قابلیت بلوتوث و استفاده از Mp۳ را دارد و قیمت آن بیش از ۱۰۰۰ دلار قیمت است.

به غیر از این ۱۲ مدل، رقابت در دنیای گردشگری بر سر توالت‌هایی است که نه یک سیستم رفاهی بلکه خود جاذبه‌هایی هستند که سیستم‌های رفاهی می‌تواند در کنارشان شکل بگیرد.

توالت و طبیعت

شعار سال ۲۰۱۸ روز جهانی توالت چنین است:  «When Nature Calls» و موضوع آن ارتباط تنگاتنگ توالت و طبیعت را نشان می‌دهد. این یعنی این‌که طبیعت ما را فرا می‌خواند تا توالت‌های بهداشتی بسازیم که نه تنها اکوسیستم‌های طبیعی را تهدید نمی‌کنند بلکه بتوانند به احیای آن نیز کمک کنند.

مثلا توالت‌های صحرایی می‌توانند پسماندها را به کود تبدیل کنند و برای احیا کشاورزی کمک کنند. تالاب‌های ناشی از فاضلاب‌ها هم می‌توانند آب را فیلتر کنند و از ورود مستقیم فاضلاب به آب‌های جاری جلوگیری کنند. (نمونه‌ای از این توالت‌ها در کمپ ۴۳۵۰ متری مسیر جبهه شمال شرقی قله دماوند ایران نیز وجود دارد که توسط بخش خصوصی مستقر شده و وجود آن با توجه به اهداف زیست‌محیطی تحسین گردشگران خارجی را برانگیخته است.)

سازمان جهانی توالت می‌گوید که "وقتی طبیعت شما را فرا می‌خواند، پاسخ دهید و امروز هر کجا هستید و هرکاری انجام می‌دهید به توالت فکر کنید. راه‌هایی برای بهداشتی شدن توالت‌ها پیدا کنید. پوسترهای ما را منتشر کنید و هر کجا که هستید، یک رویداد در زمینه توالت با شعار Think Natural, Act Global برگزار کنید و آن را به آدرس www.worldtoiletday.info/wtd2018/event بفرستید و بگویید که امروز چه کارهایی در زمینه توالت انجام داده‌اید.

توالت‌هایی که جاذبه‌اند

توالت و گردشگری ارتباطی تنگاتنگ با یکدیگر دارند، گاهی توالت خودش جاذبه گردشگری است. از این رو چند سالی می‌شود که مسابقه‌ای جهانی برای انتخاب بهترین توالت در جهان برگزار می‌شود. امسال این مسابقه ۶ برنده داشت که در زمینه طراحی، مزیت اقتصادی، بهترین موقعیت، بهترین تجربه، بهترین دسترسی و مهیج‌ترین توالت با هم رقابت کردند.

موضوع توالت و بخصوص از نوع عمومی آن به ظاهر موضوعی ساده‌ای محسوب می‌شود اما واقعیت آن است که برای خودش دارای دانش و تخصص، هنر و خلاقیت و مدیریت صحیح است. این‌که این موضوع صاحب انجمن و روز جهانی و کالج تخصصی و مجمع بین‌المللی است نشان می‌دهد دنیا تا چه حد در تمام زمینه‌ها در حال نوآوری و البته تخصصی شدن است و دیگر نمی‌توان همه دانش‌ها را در افرادی معدود، خلاصه کرد. این‌که همه چیز را همگان می‌دانند اصطلاحی قابل تعمیم به کل جهان است.

دنیا درحالی در مقوله توالت تا این حد پیشرفت داشته که حتی به دستمال توالت هوشمند هم فکر می‌کند، ولی ما هنوز بر در و دیوار توالت‌های بین راهی برای یکدیگر شماره تلفن می‌نویسیم. »

 
توالت برتر سال ۲۰۱۸ که جایزه بهترین طراحی را دریافت کرده
 
این توالت در طبقه دوم مرکز علوم ساسکاچوان در کانادا قرار دارد. کف و دیواره‌های آن شیشه‌ای است

و همراه با صدای پرنده‌ها عمق جنگل را می توان در آن حس کرد. هرکجا لازم بوده دیوار پوشیده باشد

از تصاویر عکاس کانادایی معروف مناظر جنگل به نام  Todd Mintz استفاده شده تا فضای جنگل را تداعی کند.
 
توالت برتر سال ۲۰۱۸ که جایزه بهترین توالت اقتصادی را دریافت کرده
 
این توالت در استرالیا واقع شده که در اصل ایستگاه قطار قدیمی و متروکه‌ای بوده که توسط بومیان روستایی

در همان نزدیکی با کاشیکاری‌های قدیمی که نشان از هنر این منطقه است، احیا شده و گردشگران زیادی را تا

به حال جذب کرده است.
 
توالت برتر سال ۲۰۱۸ که جایزه بهترین موقعیت را گرفته
 
این توالت در هتل لاجولا در آمریکا و در طبقه یازدهم آن هتل قرار دارد

که چشم‌انداز رو به دهکده ساحلی و ساحل اقیانوس سن‌دیه‌گو از آن،

بینظیر و شگفت‌انگیز است.
 
نمای دیگری از توالت خوش منظره هتل لاجولا
 
توالت برتر سال ۲۰۱۸ که جایزه بهترین تجربه توالت برای گردشگر را دریافت کرده
 
این توالت در کانزاس آمریکا قرار دارد و استفاده از موزاییک‌های بسیار زیبا و هنرمندانه نشان‌دهنده هنر محلی

این منطقه است. درون آن اسباب‌بازی‌هایی برای کودکان و حتی بزرگسالان قرار داده شده و برخی کابین‌های آن

در فضای باز واقع شده است.
 
اسباب‌بازی‌های داخل این توالت کانزاسی
 
توالت برتر سال ۲۰۱۸ که جایزه توالت مهیج را گرفته است
 
این توالت در ارتفاع ۲۹۷۰ متری در بالای کوهی در کشور سوئیس قرار دارد. تصاویر آن به فیلمی از جیمز باند

مربوط می‌شود. در توالت آقایان ناگهان این صدا به گوش می‌رسد: «شبیه جمیز باند باش!»

و در توالت خانم‌ها این صدا شنیده می‌شود: «از ما دو نفر؛ امشب یکیمون زنده می‌مونه!»
 
توالت برتر سال ۲۰۱۸ به خاطر دسترسی آسان برای همه
 
در فرودگاه بریزبن استرالیا واقع شده و با سیستم پیشرفته دیجیتالی امکان استفادهبرای معلولان و افراد کم‌توان

را براحتی میسر کرده است.
 
این نقشه نشان می‌دهد اجلاس جهانی توالت در چه سال‌هایی و در چه کشورهایی برگزار شده است
 
لوگوی روز جهانی توالت
 
پوستر دیگری برای روز جهانی توالت که چرخه استفاده از فاضلاب
را در کشاورزی نشان می‌دهد
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین