«توالت» یا به عبارت مصطلح در کشورمان «سرویس بهداشتی» درحالی سالها است به مهمترین چالش سفر در ایران بدل شده و گره کوری به همه راهحلهای آن زده شده که جهان آن را به یک دانش و حتی جاذبهای برای گردشگری تبدیل کرده است و برای ترقی آن، هر سال بهترین توالتها را معرفی میکند.
حمیرا محبعلی، پژوهشگر و کارشناس ارشد گردشگری در یادداشتی به بهانه روز جهانی توالت به اهمیت آن در نگاه جهانی پرداخته و به دیدگاهها، رویدادها و هویت جدیدی که در اینباره شکل گرفته، اشاره کرده و نوشته است: "توالت مهمتر از آن چیزی است که فکر میکنید. " این عبارت کلیدی را در سایت سازمان جهانی توالت میتوان مشاهده کرد. بله سازمان جهانی توالت. حالا چرا اینقدر توالت اهمیت دارد؟
۴.۵ میلیارد نفر در جهان از توالت مناسب استفاده نمیکنند.
۱.۸ میلیارد نفر در جهان از آبی استفاده میکنند که فاضلاب در آن نشت میکند.
۸۹۲ میلیون نفر از مردم جهان از فضای باز برای توالت استفاده میکنند.
سازمان ملل متحد در اهداف هزاره سوم (در تشریح بند ۶ اهداف ۱۷ گانه) میگوید که هر انسانی باید تا سال ۲۰۳۰ به توالت مناسب و بهداشتی دسترسی داشته باشد. این سازمان معتقد است که اگر در توالت به اهدافش نرسد، مجموعه اهداف توسعه پایدار شکست خواهد خورد!
علاوه بر آمار ذکر شده، سالانه هزاران کودک در اثر بیماریهای ناشی از نبود توالت بهداشتی فوت میکنند در حالی که این مرگ و میر قابل پیشگیری است. توالتهای پاک و ایمن هم برای دختران به خصوص در مدارس از اهمیت برخوردار است.
از طرفی سازمان جهانی توالت معتقد است که هر یک دلاری که صرف توالت بهداشتی میشود، ۴.۶ دلار هزینه مراقبتهای بهداشتی را کاهش میدهد.
چهره جهانی توالت
این کارشناس ارشد گردشگری در ادامه این یادداشت که در اختیار ایسنا قرار داده نوشته است: «سازمان جهانی توالت در ۱۹ نوامبر سال ۲۰۰۱ تاسیس شد و از آن پس این روز را روز جهانی توالت نامیدند. نخستین نشست جهانی توالت هم همان روز در سنگاپور برگزار شد و تا کنون ۱۵ اجلاس جهانی برای توالت در سراسر دنیا برگزار شده است.
تعجب نکنید اگر بگوییم به غیر از روز جهانی توالت، سازمان جهانی توالت و اجلاس جهانی توالت، یک کالج بینالمللی توالت هم وجود دارد که تا کنون ۵۰۰۰ نفر از آن فارغ التحصیل شدهاند. این کالج در سال ۲۰۰۵ در هند شکل گرفت و فارغ التحصیلان آن دورههای آموزشی آب، شستوشو، اکوسیستم، مدیریت سیستمهای فاضلاب و ... را گذراندهاند.
از اینها که بگذریم توالت بر اساس اطلاعات سازمان جهانی متبوع آن ۱۲ نوع دارد. از توالتهای سرپایی گرفته تا توالتهایی برای نشستن، برای چرت زدن و توالتهای هوشمند و فوق هوشمند که مجموعهای از امکانات ماساژ، شستوشو، گرمکننده محل نشستن، گرمکننده پا، فلاش اتوماتیک، کنترل از راه دور، قابلیت نظافت و ضدعفونی خودکار توالت، شستشوی اضطراری هنگام قطع برق، چراغ برای شب با قابلیت بلوتوث و استفاده از Mp۳ را دارد و قیمت آن بیش از ۱۰۰۰ دلار قیمت است.
به غیر از این ۱۲ مدل، رقابت در دنیای گردشگری بر سر توالتهایی است که نه یک سیستم رفاهی بلکه خود جاذبههایی هستند که سیستمهای رفاهی میتواند در کنارشان شکل بگیرد.
توالت و طبیعت
شعار سال ۲۰۱۸ روز جهانی توالت چنین است: «When Nature Calls» و موضوع آن ارتباط تنگاتنگ توالت و طبیعت را نشان میدهد. این یعنی اینکه طبیعت ما را فرا میخواند تا توالتهای بهداشتی بسازیم که نه تنها اکوسیستمهای طبیعی را تهدید نمیکنند بلکه بتوانند به احیای آن نیز کمک کنند.
مثلا توالتهای صحرایی میتوانند پسماندها را به کود تبدیل کنند و برای احیا کشاورزی کمک کنند. تالابهای ناشی از فاضلابها هم میتوانند آب را فیلتر کنند و از ورود مستقیم فاضلاب به آبهای جاری جلوگیری کنند. (نمونهای از این توالتها در کمپ ۴۳۵۰ متری مسیر جبهه شمال شرقی قله دماوند ایران نیز وجود دارد که توسط بخش خصوصی مستقر شده و وجود آن با توجه به اهداف زیستمحیطی تحسین گردشگران خارجی را برانگیخته است.)
سازمان جهانی توالت میگوید که "وقتی طبیعت شما را فرا میخواند، پاسخ دهید و امروز هر کجا هستید و هرکاری انجام میدهید به توالت فکر کنید. راههایی برای بهداشتی شدن توالتها پیدا کنید. پوسترهای ما را منتشر کنید و هر کجا که هستید، یک رویداد در زمینه توالت با شعار Think Natural, Act Global برگزار کنید و آن را به آدرس www.worldtoiletday.info/wtd2018/event بفرستید و بگویید که امروز چه کارهایی در زمینه توالت انجام دادهاید.
توالتهایی که جاذبهاند
توالت و گردشگری ارتباطی تنگاتنگ با یکدیگر دارند، گاهی توالت خودش جاذبه گردشگری است. از این رو چند سالی میشود که مسابقهای جهانی برای انتخاب بهترین توالت در جهان برگزار میشود. امسال این مسابقه ۶ برنده داشت که در زمینه طراحی، مزیت اقتصادی، بهترین موقعیت، بهترین تجربه، بهترین دسترسی و مهیجترین توالت با هم رقابت کردند.
موضوع توالت و بخصوص از نوع عمومی آن به ظاهر موضوعی سادهای محسوب میشود اما واقعیت آن است که برای خودش دارای دانش و تخصص، هنر و خلاقیت و مدیریت صحیح است. اینکه این موضوع صاحب انجمن و روز جهانی و کالج تخصصی و مجمع بینالمللی است نشان میدهد دنیا تا چه حد در تمام زمینهها در حال نوآوری و البته تخصصی شدن است و دیگر نمیتوان همه دانشها را در افرادی معدود، خلاصه کرد. اینکه همه چیز را همگان میدانند اصطلاحی قابل تعمیم به کل جهان است.
دنیا درحالی در مقوله توالت تا این حد پیشرفت داشته که حتی به دستمال توالت هوشمند هم فکر میکند، ولی ما هنوز بر در و دیوار توالتهای بین راهی برای یکدیگر شماره تلفن مینویسیم. »
را در کشاورزی نشان میدهد