|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۲۳۸۹۱۰
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۵:۰۰
دعوا و جر و بحث در زندگی میتواند روی فکر کودکان بسیار تاثیرگذار باشد در ادامه می‌توانید با 5 واکنش که کودک در هنگام دعوا در خود ضبط میکند همراه شوید .
 دعوا و جر و بحث در زندگی میتواند روی فکر کودکان بسیار تاثیرگذار باشد در ادامه می‌توانید با 5 واکنش که کودک در هنگام دعوا در خود ضبط میکند همراه شوید .

روش من، روش تو؛ پس بچه چی؟
آیا تابه‌حال پیش‌آمده که سر بچه با همسرتان بگومگو کنید؟ برای مثال شوهرتان بشما بگوید: «داری لوسش میکنی» و یا شما به خانمتان بگویید: «چرا این‌قدر بهش گیر می‌دی؟». با این که طبق معمول با بزرگ تر شدن بچه‌ها این قبیل کشمکش‌ها بین والدین بیشتر می شود، ولی این به معنای آن نیست که از این اختلاف‌نظرها فقط اعصاب پدر و مادر ها به هم می‌ریزد؛ بلکه حقیقت آن هست که اختلافات والدین سر تربیت بچه‌ها کل فضای منزل رابه سوی تنش پیش می برد و درنتیجه بچه‌ها هم از ترکش‌‌های این فضای متشنج بی‌نصیب نمی‌مثل. برای رفع این حالات بحرانی فقط یک‌راه حل وجوددارد: شما و همسرتان تیمی عمل کنید.

چگونه در تربیت فرزندتان تیمی عمل کنید؟
آرام‌ترین منزل‌ها، منزل‌هایی میباشند که زن و شوهر دریک تیم باشند. هم تیم ماندن پدر و مادر در قضایا تربیتی کار سهل و ممتنعی هست. چند راهکار پیشنهادی برای رسیدن به چنین فضایی حاوی موارد زیر میباشند:

1. درمورد اختلافتان صحبت کنید
در طی تاریخ بشر هیچ اختلافی با خودخوری کردن و یا بالعکس از کوره دررفتن حل‌وفصل نشده هست. بنابر این تصور نکنید که اگر مدام تسلیم سبک تربیتی همسرتان بشوید و یا بالعکس، همه ی وقت شما برای سبک تربیتی همسرتان تعیین تکلیف بکنید، اختلاف‌نظرتان فراموش خواهد شد!
بهمین علت باید به‌هنگام با همسرتان حرف بزنید. پیشنهاد می شود وقتی را برای مذاکره انتخاب کنید که ازیک‌طرف کوچولویتان خواب باشد و یا با دوستانش مشغول بازی باشد و از طرف دیگر خُلق شما و همسرتان هم به راه باشد. در مورد این که چطور این مسئله را برای همسرتان بازکنید، هنر مذاکره خودتان حرف اول را می زند ولی به‌طورکلی احترام، اعتراض نکردن، تمرکز روی اصل مسئله، و حرکت به سوی راه‌حل با عبارت «ما» می تواند کمک‌کننده باشد.

2. به هم دیگر گوش کنید
شرایطی را برای گفت و گو فراهم کنید که هم همسرتان مهلت اظهارنظر داشته باشد و هم مطمئن باشید که او واقعاً دارد به حرف‌های شما گوش میکند. برای شنیده شدن متقابل، دو مضمون ساده باید رعایت شود: اول این که قانون بگذارید که هیچ‌کدام وسط حرف هم دیگر نپرید. و دوم این که جلو جلو قضاوت نکنید و ذهنت ان را برای شنیدن نظرات طرف مقابل باز بگذارید.

3. به دنبال توافق باشید نه به کرسی نشاندن نظر خودتان
هر مشکلی بیش از یک‌راه حل دارد؛ بنابر این همه ی وقت به این مضمون فکر کنید که مقدور هست در برخی موارد سبک تربیتی همسرتان بهتر از سبک شما باشد. مخلص کلام این که سعی کنید همه ی وقت تساهل‌پذیر باشید و به این فکر کنید که دقیقاً به دنبال چه هستید: توافق و مصالحه یا …. ؟

4. دریک جبهه باشید
از تصمیمات مشترکی که باید برای تربیت فرزندتان بگیرید فهرستی تهیه کنید ودر مورد هرکدام ازآن‌ها یک موضع مشترک اتخاذ کنید. گمان نکنید که فسقلی‌تان متوجه اختلاف‌نظرهای شما نمیشود. به خاطر داشته باشید که این کوچولوهای باهوش غالباً مترصد فرصتی میباشند که یک اختلاف‌نظر تربیتی بین پدر و مادرشان پیدا کنند تا بلافاصله آنرا مصادره به محبوب کنند! اگر باور ندارید کافی هست یک‌شب شما به فرزندتان بگویید: «ساعت خوابته» ولی همسرتان بگوید: «هر وقت خوابش بیاد خودش می‌ره می‌خوابه». دقیقاً واضح هست که کودکتان کدام انتخاب را انتخاب خواهد کرد!

5. اثبات‌قدم باشید
اهداف و توافق‌هایتان رابه هم دیگر یادآوری کنید. همین‌طور درمورد پیشرفت‌هایی که در این اساس پیدا می‌‌کنید با همسرتان صحبت کنید. مقدور هست مواقعی پیش بیاید که نظر شما درمورد یک موضوع تربیتی مخالف نظر همسرتان بوده باشد ولی بعد متوجه بشوید که سبک تربیتی همسرتان نتیجه بهتری داشته هست. مهم هست در این موقعیت‌ها به این نتیجه‌گیری‌تان اذعان داشته باشید. اگرچه همسران ارجمند هم حواسشان باشد که از این مهلت برای تسویه کردن حساب‌های دیگر بهرهگیری نفرمایند!
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین