|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۵
کد خبر: ۲۳۸۹۰۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۱:۴۰
یافته های سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در مورد قتل «جمال خاشقچی» به دستور «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان، خسارت بارترین ضربه به رهبر بالفعل ریاض توصیف شده و وی را رسما در قلب یک رسوایی قرار داده است. که منطقه را به لرزه در می آورد.
  یافته های سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در مورد قتل «جمال خاشقچی» به دستور «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان، خسارت بارترین ضربه به رهبر بالفعل ریاض توصیف شده و وی را رسما در قلب یک رسوایی قرار داده است. که منطقه را به لرزه در می آورد.

روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: یافته های سیا اولین ارزیابی آمریکا درخصوص ارتباط بن سلمان با قتل خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود در کنسولگری عربستان در استانبول بود.

این یافته ها پس از آن منتشر شد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و «جان بولتون» مشاور امنیت ملی وی سعی کردند سپر بلای بن سلمان در برابر تحقیقاتی جنایی شوند که 21 عامل سعودی را در این قتل هولناک متهم کرده است.
رئیس جمهوری آمریکا پیشتر گفته بود که قتل خاشقچی به دست عوامل خودسر روی داده است که پا را از حیطه اختیاراتشان فراتر گذاشته اند.
اما یافته های سیا نشان داد که تسلط بن سلمان بر روند تصمیم گیری در عربستان، این ادعا را تا حد زیادی غیرمحتمل می کند.
در همین حال، یک مقام اطلاعاتی اروپایی گفت که کشفیات سازمان سیا تا حد زیادی به روایت رسمی عربستان از قتل خاشقچی ضربه می زند.
ترامپ در تماس تلنفی با «جینا هاسپل» مدیر سیا و «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا، در مورد یافته های جدید در ارتباط با قتل خاشقچی گفت و گو کرد.
ترامپ، ارزیابی سیا را بسیار زودهنگام دانست، اما در عین حال گفت که ممکن است ولیعهد سعودی در این مساله مسئول باشد.
ترامپ که حامی سرسخت بن سلمان است، به نظر می رسد از ماجرای قتل خاشقچی درمانده شده است.
سناتورهای دمکرات و جمهوری خواه آمریکا روز شنبه از ترامپ خواستند در مورد ولیعهد عربستان موضع سختی اتخاذ کند.
ارزیابی سیا شش هفته پس از فشار بی امان بر عربستان و ولیعهد سعودی ارائه شد. بن سلمان هرگونه اطلاع از اعزام جوخه مرگ به ترکیه برای قتل خاشقچی یا ماموریت این جوخه را رد کرده است.
در این میان، روزنامه واشنگتن پست گزارش داد که سیا به نتیجه گیری خود پس از بازنگری دو مورد از مکالمات شنود شده قوت بخشید.
یکی از این مکالمات بین بن سلمان و «خالد بن سلمان» برادر وی و سفیر عربستان در واشنگتن در ارتباط با بازگرداندن خاشقچی به ریاض انجام شد. مورد دوم سخنان شاهزاده خالد بود که به خاشقچی اطمینان می داد به هنگام ورود به کنسولگری عربستان در استانبول، خطری وی را تهدید نمی کند.
خاشقچی دهم مهر ماه وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد، اما هرگز از آنجا بیرون نیامد. تحقیقات مستقل ترکیه نشان داده که وی ظرف هفت دقیقه از زمان ورود به کنسولگری، به قتل رسیده و مثله شده است.
از سویی، برادر بن سلمان هرگونه تماس تلفنی با خاشقچی در سال گذشته را قویا رد کرده و از مقام های آمریکایی خواسته است مدارک شان را در این زمینه ارائه دهند.
اما موضع ریاض در سراسر مراحل تحقیقات در مورد قتل خاشقچی متغیر بوده است. عربستان در ابتدا هر گونه دخالت در این قتل را رد کرد و شاهزاده خالد با اطمینان گفت که خاشقچی از کنسولگری خارج شده است.
10 روز پس از این ادعا، عربستان اذعان کرد که خاشقچی در جریان درگیری در کنسولگری به قتل رسیده و سپس گفته شد که قتل عمدی بوده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین