|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۰
کد خبر: ۲۳۸۶۳۵
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۶
دو طرف درباره اتصال راه‌آهن در غرب و جنوب گفت‌وگو کردیم. مخصوصا درباره اتصال شلمچه به بصره که مقدمات آن آماده است و شرکت ایرانی می‌تواند کار را شروع کند. اتصال این راه آهن می‌تواند تبادل بار و مسافر را راحت‌تر و ارزان‌تر کند مخصوصا برای ایام اربعین.
رییس جمهور ایران اعلام کرد که می‌توانیم در آینده نزدیک حجم روابط اقتصادی ایران و عراق که اکنون به حدود 12 میلیارد دلار می‌رسد را به 20 میلیارد دلار برسانیم.

به‌ گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، حجت‌الاسلام حسن روحانی، در نشست خبری مشترک خود با برهم صالح، رییس جمهور عراق  اظهار کرد: لازم می دانم به ملت بزرگ عراق به خاطر انتخابات خوب در این کشور و تشکیل مجلس و دولت جدید و انتخاب رییس جمهور تبریک بگویم.

وی در ادامه‌ گفت‌: برای همه ما واضح است که روابط ایران و عراق از لحاظ تاریخی و فرهنگی و مصالح ملی و منطقه‌ای روابط مهم و بسیار ویژه‌ ای است . مسئولان فعلی عراق با مسئولان جمهوری اسلامی ایران یک همکاری بیش از 30 ساله هم در مبارزه با استبداد عراق و هم برای استقرار امنیت در عراق داشتند.

روحانی ادامه‌ داد: در جلسه امروز روابط دو کشور مورد بررسی قرار گرفت. دو طرف ضمن تاکید بر روابط سیاسی ــ فرهنگی و اقتصادی بر این نکته اعتراف داشتند که ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه روابط دو کشور وجود دارد. امروز روابط اقتصادی دو کشور به حدود 12 میلیارد دلار می‌رسد که می‌توانیم با تلاش دو جانبه این رقم را در آینده ای نزدیک به 20 میلیارد دلار برسانیم.

رییس جمهور همچنین با اشاره به این که درباره تبادل برق، گاز، فرآورده های نفتی و فعالیت‌های هر دو کشور در زمینه‌های کشف و استخراج نفت گفت‌وگو کردیم، بیان‌ کرد: دو طرف درباره اتصال راه‌آهن در غرب و جنوب گفت‌وگو کردیم.  مخصوصا درباره اتصال شلمچه به بصره که مقدمات آن آماده است و شرکت ایرانی می‌تواند کار را شروع کند. اتصال این راه آهن می‌تواند تبادل بار و مسافر را راحت‌تر و ارزان‌تر کند مخصوصا برای ایام اربعین.

روحانی همچنین خاطر نشان کرد: لایروبی اروند رود و شط العرب برای هر دو کشور حائز اهمیت است ، زیرا این مساله موجب آبادانی بیشتر آبادان، خرمشهر، بصره و فاو می‌شود. مسائل زیست محیطی برای هر دو کشور حائز اهمیت است. بخشی از مردم ما در مرزهای غربی و به ویژه‌ در مرزهای جنوبی دچار مشکل ریزگرد هستند که این مشکل باید با همکاری دو کشور حل و فصل شود. رییس جمهور عراق وعده داده‌اند که شخصا موضوع محیط زیست را دنبال می‌کنند. ما همان طور که ملت عراق را از رنج  داعش با کمک یکدیگر خلاص کردیم، مردم دو کشور را نیز از رنج ریزگرد خلاص کنیم.

روحانی با اشاره به این که ما توافق کرده‌ایم که منطقه آزاد تجاری بین دو کشور داشته باشیم، گفت‌: از کمیسیون مشترک دو کشور می‌خواهم هر چه‌ زودتر این مساله را دنبال کنند.

رییس جمهور با تاکید بر این که نظر هر دو هیات این است که ثبات  و امنیت در کل منطقه به نفع همه مردم است، خاطر نشان کرد: ما نیاز به مداخله خارجی نداریم و باید بتوانیم با همکاری یکدیگر برای امنیت و ثبات در منطقه تلاش کنیم.  کشورهای منطقه باید با هم روابط نزدیک‌تری داشته باشند. امیدوارم هر چه‌ زودتر شاهد پایان جنگ ظالمانه در یمن و استقرار ثبات و امنیت در سوریه و  کل منطقه باشیم. ما امنیت و توسعه عراق را ، امنیت  و توسعه ایران می دانیم.

روحانی در پایان گفت‌: دو دولت ایران و عراق باید روابط خود را با یکدیگر بیشتر کنند و روابط اقتصادی و سیاسی دو کشور نزدیک‌تر شود.

رئیس جمهور عراق با اشاره به اینکه زمان آن فرا رسیده است که نظام منطقه‌ای تازه‌ای شکل بگیرد، گفت: ایران در این نظام جدید منطقه‌ای اهمیت زیادی دارد. عراق هم باید نقش مهم و محوری در این نظام داشته باشد.

 برهم صالح در نشست خبری مشترک خود با حسن روحانی با بیان اینکه من پیام روشنی از بغداد آورده‌ام، اظهار کرد: ما در عراق اهمیت روابط با ایران را به خوبی درک می‌کنیم. روابط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی دو کشور ریشه در تاریخ دارد و دو ملت همسایه و مسلمان ایران و عراق پیوندهای عمیقی با یکدیگر دارند و شرایط جغرافیایی و مرز مشترک هم این پیوندها را تقویت کرده است.

وی ادامه داد: دو ملت ایران و عراق در بسیاری از حوادث منطقه نقش داشته‌اند. ما حمایت‌های ایران از مردم عراق را در دوران مبارزه با استبداد صدام  فراموش نمی‌کنیم. ما مواضع ایران در مبارزه اخیرمان با تروریسم را فراموش نمی‌کنیم. ایران با حمایت از ما، نقش بزرگی در شکست تروریسم داشت.

رئیس جمهور عراق با بیان اینکه ما اهمیت فراوانی برای پیوندهای مشترک بر روابط دو کشور داریم، تاکید کرد: ما خواستار این هستیم که روابط دو کشور به شرایط بهتری برسد. شرایط بهتر آن چیزی که دو ملت ایران و عراق و تمام ملت‌های منطقه شایسته آن هستند. بعد از شکست نظامی داعش، امروز عراق در پیش روی خود مسئله‌ بازسازی و تقویت ثبات سیاسی را دارد. تحقق این اهداف نیازمند برنامه‌های اصلاحی سیاسی و اقتصادی است.

صالح با تاکید بر اینکه منطقه به یک فضای باثبات نیاز دارد، گفت: زمان آن فرا رسیده است که نظام منطقه‌ای تازه‌ای شکل گرفته که مدافع مردم منطقه باشد. ما برای ایران در این نظام جدید منطقه‌ای اهمیت زیادی قائلیم. عراق هم در این نظام جدید باید نقش مهم و محوری داشته باشد. عراق باید به عرصه‌ای برای اشتراک منافع ملت‌های منطقه تبدیل شود، نه آنکه میدانی برای کشمکش‌های اراده‌های متناقض باشد. نظام جدید منطقه‌ای باید مبتنی بر همگرایی سیاسی و همکاری دولت‌ها و ملت‌های منطقه‌ای باشد. در نظام  جدید منطقه‌ای باید استقلال و حاکمیت کشورها محترم شمرده شود و منافع ملت‌ها و کشورها باید بر هر ملاحظه‌ای مقدم شمرده شود

وی خاطرنشان کرد: بر ضرورت تقویت روابط دوجانبه میان ایران و عراق تاکید داریم. از وزارت خارجه و کمیته‌های مرتبط با وزارت صنعت درخواست کرده‌ایم روابط خود را با ایران گسترش دهیم تا همکاری‌های تجاری مشترک میان دو کشور افزایش یابد. ایجاد مناطق تجاری آزاد مرزی برای ما اهمیت بسیاری دارد. گسترش راه‌آهن نیز علاوه بر اینکه کمک بزرگی برای جابه‌جایی زائران می‌کند، زیرساخت‌های لازم برای روابط اقتصادی و تجاری دو کشور را مهیا می‌سازد. امیدوارم از خلال اجرای پروژه‌های راه‌آهن در عراق، فضایی ایجاد شود تا عراق نقش فراتری در منطقه ایفا کرده و زمینه‌های ارتباط با کشورهای منطقه را فراهم کند.

صالح تاکید کرد: همکاری‌های زیست‌محیطی بسیار مهم است و در این زمینه دولت ایران و عراق با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

رئیس جمهور عراق با بیان اینکه ما اصول ثابت و امور متغیر داریم، تاکید کرد: اصول ثابت ما کاملا روشن است یعنی تقویت روابط دو ملت و دولت ایران و عراق.




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین