|
|
امروز: پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۴
کد خبر: ۲۳۸۴۴۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۷
صمد پاشاپور در حاشیه بازدید خبرنگاران از پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی ماکو اظهار داشت: نیروگاه ۱۶۰۰ مگاواتی ماکو براساس تفاهم‌نامه همکاری با منطقه آزاد احداث شده که طی مدت ۱۰ سال آینده تکمیل خواهد شد.
مدیرعامل نیروگاه سیکل ترکیبی ماکو از افتتاح نیروگاه طی هفته آینده با حضور رئیس‌جمهور و وزیر نیرو خبر داد.

 صمد پاشاپور در حاشیه بازدید خبرنگاران از پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی ماکو اظهار داشت: نیروگاه ۱۶۰۰ مگاواتی ماکو براساس تفاهم‌نامه همکاری با منطقه آزاد احداث شده که طی مدت ۱۰ سال آینده تکمیل خواهد شد.

وی افزود: قرارداد ساخت این نیروگاه سال ۹۳ منعقد شد. مجوزهای قانونی اخذ شده و از دستگاه‌های مربوطه استعلام گرفته شد تا نسبت به احداث آن اقدام شود.

مدیرعامل نیروگاه سیکل ترکیبی ماکو با بیان اینکه ساخت توربین گازی و تجهیزات توسط سرمایه‌گذار خارجی انجام شده است، یادآور شد: براساس تفاهم‌نامه ۱۲۰ تا ۱۵۰ مگاوات در فاز اول باید احداث می‌شد.

پاشاپور ادامه داد: فاز اول گازی با توجه به ظرفیت شبکه و تایید فنی ۸۰ مگاواتی پیشنهاد شد و براساس آن شرکت نسبت به تهیه تجهیزات اقدام کرد که اواخر سال ۹۵ تمام لوازم مورد نیاز وارد کشور شد اما به خاطر برف سنگین در منطقه پروژه با هفت ماه تاخیر آغاز شد.

وی گفت: اکنون با همکاری دستگاه‌های دولتی توانستیم واحدهای گازی را با شبکه فنک رون و تست‌ها را انجام دهیم و ما در حال حاضر آماده تولید برق هستیم که هفته آینده با حضور رئیس‌جمهور و وزیر نیرو افتتاح خواهد شد.

وی با اشاره به نوع کلاس توربین‌های نیروگاه تصریح کرد: در زمان قرارداد آخرین نوع کلاس توربین ها E بود بنابراین ما از همان استفاده کردیم اما بنا داریم که برای فازهای بعدی توربین‌های کلاس F با راندمان بالای ۵۵ درصد استفاده کنیم.

مدیرعامل نیروگاه سیکل ترکیبی ماکو خاطرنشان کرد: براساس قرارداد ۱۰ پروژه در ۱۰ فاز اجرایی خواهد شد که هر سال یک واحد گازی ۱۱۰ مگاواتی وارد مدار می‌شود و جمعاً با واحد بخار ۵۰۰ مگاواتی ۱۶۰۰ مگاوات تولید برق از این نیروگاه خواهیم داشت.

پاشاپور درباره تامین مالی پروژه بیان کرد: شرکای خارجی ۷۰ درصد تامین مالی و ۳۰ درصد نیز از داخلی اعتبار کسر شد که به صورت قراردادهای B.O.O بوده است.

وی کل سرمایه‌گذاری انجام شده برای فاز اول را ۴۰ میلیون یورو و برای فاز دوم ۳۰ میلیون یورو عنوان کرد.

مدیرعامل نیروگاه سیکل ترکیبی ماکو خاطرنشان کرد: برای احداث بخش بخار قرارداد منعقد شده و به زودی فرآیندهای مالی آن انجام می‌شود. فاز دوم گازی نیز آماده است امیدواریم بتوانیم مجوزها را اخذ کرده و کوتاه‌ترین زمان برق را وارد شبکه کنیم.

مدیرعامل نیروگاه سیکل ترکیبی ماکو درباره بازگشت سرمایه پروژه اظهار داشت: با توجه به اینکه محل ساخت نیروگاه در منطقه آزاد است پرداخت گمرکی، ارزش افزوده و معافیت‌های مالیاتی بر آن حاکم است و به طور کلی طبق آنچه در قرارداد‌ آمده بازگشت سرمایه پنج سال برآورد شده است. البته نوسانات ارزی ممکن است پروژه را تا حدی به تاخیر بیندازد اما با توجه به سیاست‌های ارزی دولت مطمئنیم که متضرر نخواهیم شد.

پاشاپور میزان اشتغال‌زایی پروژه را در زمان ساخت برای ۲۰۰ نفر ایرانی و ۲۰ نفر خارجی عنوان کرد.

وی همچنین به نحوه تامین گاز نیروگاه اشاره و اظهار داشت: تامین گاز از خط صادراتی خواهد بود که میزان آن ۲۱هزار متر مکعب است.

پاشاپور مهم‌ترین دلیل احداث نیروگاه در منطقه آزاد ماکو را تامین برق صنایع از جمله پتروشیمی، پالایشگاه، فولاد و صنایع سنگین در حال احداث دانست.

مدیرعامل نیروگاه سیکل ترکیبی ماکو در ادامه با اشاره به اینکه منطقه آزاد ماکو با توجه به جوان بودن و اشتیاق صنایع برای حضور در این منطقه مساعدت‌های لازم را برای سرمایه‌گذاری انجام داده است افزود: منطقه آزاد به ما کمک کرد که روال کار اداری تسریع شده، ثبت شرکت و استعلامات و همچنین تشریفات گمرکی در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شد.

وی یادآور شد: در بخش تجهیزات نیز نهایت سعی ما این بوده است که از ساخت داخل استفاده شود.

پاشاپور درباره استاندارد تجهیزاتی که شرکت خارجی وارد می‌کند نیز بیان کرد: ما کلیه استانداردها  را برای واردات تجهیزات رعایت کردیم و تمامی مدارک استاندارد و قوانین شرکت سازنده را به شرکت مادر تخصصی ارائه کردیم و مطمئناً تمام استانداردها رعایت خواهد شد.

منبع: ایلنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین