|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۶
کد خبر: ۲۳۸۰۸۵
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳
پس از زلزله کرمانشاه در کل حدود ۱۴۰ هزار واحد مسکونی آسیب دیدند که حدود ۶۰ هزار خانه نیاز به تعمیر داشت که اقدامات لازم برای آنها انجام شد. بار مالی این اقدامات برای دولت ۱۰ هزار و۸۸۵ میلیارد تومان بود

درنشست خبری تشریح خدمات دولت در مناطق زلزله زده طی یک سال گذشته بیان شدکه سلیبریتی هایی که نمی‌توانند شخصا اقدام به هزینه کردن کمک های مردمی جمع آوری شده بکنند،آن را به هلال احمر تحویل دهند.

 صبح امروز نشست خبری تشریح خدمات دولت به مناسبت سالگرد زلزله کرمانشاه با حضور علیرضا معزی دبیر شورای اطلاع رسانی دولت، هوشنگ بازوند استاندارکرمانشاه، ایرج حریرچی قائم مقام وزیر و معاون کل وزارت بهداشت، مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر، اسماعیل محمدنجار و علیرضاتابش رئیس سازمان مسکن و شهرسازی برگزار شد.

معزی مدیریت بحران در ابتدای نشست گفت: یک سال از حادثه زلزله کرمانشاه می‌گذرد. آنچه بیش از هر چیزی جلب توجه کرد این بود که همه اتفاقات و اقدامات به اطلاع مردم رسید. برای نخستین بار است دولت گزارش حادثه طبیعی را به مردم می دهد.

دبیر شورای اطلاع رسانی دولت بیان کرد: امروز از دستگاه‌های دخیل در خدمت رسانی به زلزله زدگان سرپل ذهاب خواسته شد تا گزارش‌های خود را ارائه دهند.

در ادامه نجار مسئول مدیریت بحران وزارت کشود در آغاز گزارش خود گفت:حادثه زلزله کرمانشاه بسیار تلخ و گسترده بود. این زلزله در قیاس با مخاطرات سال گذشته متفاوت بود. باتوجه به شرایط حاکم، سردی و تاریکی هوا رکورد خوبی در انتقال و خدمات رسانی داشتیم. با توجه به وسعت و گستردگی حادثه، همه نیروها انجام وظیفه می‌کردند.

مدیریت بحران وزارت کشور بیان کرد: بحث انتقال ۷هزار و ۸۱۷ انتقال مجروح با توجه به مسافت کار دشواری بود. تشکیل بیش از ۶۰۰ جلسه مدیریت بحران، امکانات رفاهی، توزیع ۱۰۰ هزار بسته غذایی و اعزام ۱۲۰ اکیپ تامین آب و برق، تامین سوخت و مخابرات استقرار ۱۴۷ کانکس بهداشتی، تانین ۴ هزار چشمه و سرویس بهداشتی، تامین علوفه و پرداخت خسارت دامی از جمله اقداماتی بود که دولت انجام داد. با توجه به وسعت حادثه امدادرسانی در ۷۲ سرعت انجام شد که یک رکورد است.

در ادامه بازوند استاندار کرمانشاه بیان کرد: برای نخستین بار یکساعت پس از حادثه جلسه تشکیل شد و انتقال آسیب دیدگان تا ۱۱ فردا آن روز منتقل شدند. تفاوت دیگر این زلزله در پس لرزه‌های آن بود و حتی که برخی از آن‌ها و حدود ۴۵ درصد چشمه‌های آب منطقه به خاطر تکان‌های زیاد گل آلود شد؛ البته  خیلی زود زندگی مردم حالت عادی خود را از دست نداد و فضای مجازی هم در وحدت ملی این زلزله نقش مهمی داشت.

۱۴۰ هزار واحد مسکونی آسیب دیدند

وی گفت: پس از زلزله کرمانشاه در کل حدود ۱۴۰ هزار واحد مسکونی آسیب دیدند که حدود ۶۰ هزار خانه نیاز به تعمیر داشت که اقدامات لازم برای آنها انجام شد. بار مالی این اقدامات برای دولت ۱۰ هزار و۸۸۵ میلیارد تومان بود

اسماعیل نجار در ادامه بیان کرد: جانباختگان این حادثه ۶۲۱ نفر بودند که از این تعداد ۲۷۲ نفر مرد و ۳۴۹ نفر زن بودند. همچنین ۹ شهرستان و ۱۹۳۰ روستا در این حادثه دچار خسارت شد. امدادرسانی به افراد در این زلزله در قیاس با سال های گذشته بی سابقه بود. حدود ۱۱ ساعت فعالیت های امداد و نجات انجام شد و پس از آن تقریبا کار امداد و نجات به پایان رسید و این نشان دهنده حضور به موقع نیروهای امدادی بود.

وی با بیان اینکه برای واگذاری کار به دستگاه های مختلف و جلوگیری از موازی کاری جلسه ای بلافاصله پس از حادثه تشکیل شد، بیان کرد: پس از تشکیل جلسه، امداد و نجات روستاها به سپاه پاسداران و هلال احمر واگذار شد و امدادرسانی به شهرها نیز توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران و جمعیت هلال احمر صورت گرفت. چیزی حدود ۲۵۰ کیلومتر برای هر نفر مجروح انتقال صورت گرفته که رکورد قابل تاملی است. ساعت ۳ روز حادثه پایان عملیات امداد و نجات اعلام شد.

نجار اظهار کرد: ۱۲۰ اکیپ ترمیم آب، برق و گاز بلافاصله به منطقه اعزام شد و برق رسانی به چادرها طی ۱۵ روز به اتمام رسید. سوخت مورد نیاز مردم و ترمیم شبکه مخابراتی توسط بالن های هوایی فراهم شد و بلافاصله ۱۴۷ کانکس بهداشتی و ۴ هزار سرویس بهداشتی و حمام در محل مستقر شد. به اینها اضافه کنید توزیع ۶ هزار تن علوفه و تامین خسارت های دامی به مردم آسیب دیده را.

مشکل امنیتی در کرمانشاه نداشتیم

همچنین در این مراسم در بخش پرسش و پاسخ مسئولان به سوالات خبرنگاران در حوزه های مختلفی از جمله بحث های امنیتی پس از زلزله، مشکلات مربوط به مستاجران آسیب دیده در زلزله، زمان اتمام ساخت و ساز خانه های آسیب دیده، بحث های حمایت روانی از مردم آسیب دیده، شفاف سازی کمک های مردمی که توسط سلبریتی ها صورت گرفت و ... پاسخ دادند.

استاندار کرمانشاه در پاسخ به پرسشی در خصوص مسائل امنیتی پس از وقوع زلزله در کرمانشاه بیان کرد: خوشبختانه پس از زلزله نیروهای زیادی از مرزبانی و سپاه و ... در منطقه حضور داشتند و اسکان موقت اهالی کنار منازل آنها سبب شد امنیت بهتری برقرار شده و خود افراد از وسایل شان نگهداری کنند. می توانم بگویم مشکل امنیتی  در این باره نداشتیم.

تمهیدات برای بازگرداندن مستاجران به واحدهای مسکونی

پرسش دیگر خبرنگاران درباره وضعیت اسکان مستاجران آسیب دیده حادثه زلزله کرمانشاه بود، در این رابطه تابش بیان کرد: مستاجران پیش از زلزله در خانه ای ساکن بودند که یا به تعمیر اساسی نیاز داشت یا به بازسازی ما به مالکان این اجازه را دادیم علاوه بر طبقه خود و یک طبقه پیلوت یک طبقه اضافه هم بسازند در واقع یک طبقه به ارتفاع خانه ها اضافه شد. در مورد مستاجرانی که هنوز در کانکس ها زندگی می کنند صاحب خانه همان مستاجران در کانکس ها مستاجر هستند و پس از تکمیل واحدهای آسیب دیده مطمئنا فضای زیادی برای امکان اجاره وجود دارد. در حال حاضر واحدهایی که نیاز به بازسازی اساسی داشتند در روستاها تا ۹۰ درصد پیشرفت داشته و در شهرها بالغ بر ۷۰ درصد پیشرفت داشته است.

وی اضافه کرد: جدای از آن ما برای دو هزار مستاجری که هنوز بازنگشته اند جریان حمایتی را ایجاد کرده ایم و وام هایی را به آنها پرداخت می کنیم. حتی  اگر آنها زمینی را در اختیار داشته باشند برای ساخت به آنها وام تعلق می گیرد.

۲۶۰۰ کانکس نشین

استاندار کرمانشاه در پاسخ به این پرسش که بیشتر انتقادها به نتیجه کار ساخت و سازهاست درباره آمار دو هزار و ۶۰۰ نفر کانکس نشین ها پس از گذشت یک سال از وقوع زلزله بیان کرد: ما پیش از وقوع زلزله ۶۳۰۰ خانه با پروانه ساخت داشتیم که تخریب شدند در حال حاضر پروانه های واحدهای تخریبی را دولت به صورت رایگان در اختیار افراد قرار داده است به معنای دیگر هزینه پروانه ساخت را دولت پرداخت کرده است و در حال حاضر به جای ۶۳۰۰ پروانه ساخت ۱۰ هزار و ۴۰۰ پروانه ساخت صادر کرده ایم. حال اینکه اگر فرداروز واحدهایی که در این مناطق ساخته می شوند خالی بماند و مستاجری نباشد ما با یک مشکل عدم برنامه ریزی رو به رو می شویم که البته این بدترین شکل ماجراست.

حریرچی در پاسخ به پرسشی در مورد بحث های حمایت روانی از مردم آسیب دیده بیان کرد: از هفته دوم حادثه تیم های مختلف حمایت روانی با نگاه منطقه ای، فرهنگی و اجتماعی  و با استفاده از کارشناسان حوزه روانشناسی در منطقه حضور داشتند و هنوز هم این تیم ها به منطقه اعزام می شوند. روز گذشته تیم های دو استان با همخوانی فرهنگی بار دیگر به منطقه اعزام شدند.

مشکل بهداشتی و افزایش بیماری عفونی در مناطق زلزله زده نداشتیم

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی در خصوص شیوع مشکلات بهداشتی پس از زلزله نیز گفت: ما مشکل بهداشتی خاصی در این مدت نداشتیم و حتی با سنجش دقیقی که صورت دادیم می توانم بگویم شاهد افزایش بیماری های عفونی در هیچ شکل آن در منطقه نبودیم. چرا که در اقدامات اولیه وسایل بهداشتی لازم میان افراد توزیع شد  و همچنین در مورد بحث های روانی نیز جزو اولین تجربیاتی بود که تقریبا تمام مردم آسیب دیده به صورت انفرادی یا گروهی غربالگری شدند.

تابش در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اینکه برخی پیمانکاران به دلیل افزایش قیمت ها کار را رها کرده اند، گفت: من پیش از این هم گفتم که ما برای ساخت و سازهای شهری پیمانکاری نبردیم بلکه مردم خودشان پیمانکاران را انتخاب کردند. از روستاها هم اگر پیمانکاری برمی گردد به این علت است که کارش تمام شده است.

مقاوم سازی بیمارستان های کشور در دستور کار است

حریرچی در پاسخ به سؤال درباره این موضوع که بیمارستان سرپل ذهاب در این حادثه فرو ریخت و آیا اقداماتی برای شناسایی بیمارستان هایی که در سطح کشور نیاز به مقاوم سازی دارند صورت گرفته، بیان کرد: سال ۹۳ مطالعه بزرگی را در این خصوص انجام دادیم و مقاومت بیمارستان ها در برابر زلزله بررسی شد. تعداد قابل توجهی از بیمارستان های کشور نیاز به مقاوم سازی دارند و در ۸۰ درصد موارد این مقاوم سازی ها انجام شده است. متاسفانه در تهران پیشرفت کمتر از مورد انتظار بوده است.

وی ادامه داد: اکثر بیمارستان های کشور قدمتی بالای ۱۵ سال دارند و بازسازی برخی از آنها مقرون به صرفه نیست و بهتر است که یک بیمارستان جایگزین ساخته شود اما در برخی از شهرها ما این مشکل را داریم که حتی وقتی بیمارستان ۲۰۰ تخته جایگزین بیمارستان قبلی می کنیم، مردم به دنبال همان بیمارستان سابق هستند.

بیمارستان سر پل ذهاب افتتاح می شود

وی درباره این موضوع که چرا همچنان بیمارستان سرپل ذهاب افتتاح نشده است، گفت: بیمارستان سرپل ذهاب آماده افتتاح است و طی ۳-۲ هفته آینده با حضور وزیر بهداشت افتتاح می شود.

استاندار کرمانشاه در این مراسم درباره فضاسازی های شبکه های مجازی و اینکه آیا اطلاع رسانی در شبکه های مجازی کمک رسان بوده یا مضر، بیان کرد: این اولین زلزله بزرگی بود که شبکه های مجازی به صورت خودجوش آن را دنبال می کردند. به جز برخی کانال های معاند که به دنبال فضاسازی های عجیب و قریب بودند، می توانم بگویم فضای مجازی کمک مثبت برای ما بود و ما این مثبت بودن فضای مجازی را مستندسازی کرده ایم و در قالب کتاب چاپ شده است.

در ادامه، تابش در خصوص اینکه از زلزله کرمانشاه چه درس هایی می شود گرفت، بیان کرد: در دنیا درس هایی که از زلزله می گیرند بسیار مهم است. ما باید بدانیم که چاره کار ما مقاوم کردن منازل مسکونی است. در کرمان زلزله ای که چند وقت پیش با شدت ۶ ریشتر آمد خسارتی در پی نداشت، چرا که مقاوم سازی مسکن روستایی در آنجا اتفاق افتاده بود.

وی ادامه داد: باید همه مردم و مسئولان همت کنند تا مسکن ها خصوصا آنها که روی گسل هستند، مقاوم سازی شوند و با استانداردهای امروز این مقاوم سازی صورت بگیرد. نکته این است که هیچ بیمارستان و مسکنی قرار نیست در زلزله تخریب شود.

نجار هم در این باره بیان کرد: پایه و اساس این راهکاری که آقای تابش به آن اشاره کردند مردم هستند. مردم باید خانه هایی بسازند که زیر سقف آن آرامش و امنیت داشته باشند. ما در همین منطقه زلزله زده شاهد بودیم خانه ای حتی شیشه اش نشکسته بود اما خانه کناری با خاک یکسان شده بود، این به خاطر ایرادات نظارتی است که وجود دارد و مردم خود باید خواهان اعمال نظارت بیشتر باشند.

سلیبریتی هایی که نمی توانند کمک های مردمی را هزینه کنند آن را به هلال احمر بدهند

در نشست خبری صبح امروز تشریح عملکرد دولت در حادثه زلزله کرمانشاه یکی از بحث هایی که به دفعات توسط خبرنگاران مورد پرسش قرار گرفت، بحث کمک های مردمی بود که توسط سلیبریتی ها جمع آوری شد و هنوز هم برخی از آنها کمک های جمع آوری شده را در حساب های خود نگاه داشته اند. موضوع مورد پرسش قرار گرفته از این جهت بود که چرا اعتماد مردم به نهادهای مسئول مانند هلال احمر باید کم باشد که در این زمینه به سلیبریتی ها مراجعه کنند و همچنین شفاف سازی جمع آوری این کمک ها مورد پرسش قرار گرفت. در این باره استاندار کرمانشاه بیان کرد ما برای جمع آوری کمک های مردمی دستورالعمل های مشخصی داریم تا پس از آن بتوانیم حساب و کتاب آن را مشخص کنیم. ما همواره از فرهیختگان، ملت ایران، هنرمندان و ورزشکاران در زمینه جمع آوری کمک های مردمی تشکر کرده ایم. آنچه مورد بحث بوده، شفاف سازی و با برنامه عمل کردن درباره هزینه کردن کمک های مردمی است.

در همین زمینه، نجار بیان کرد: اولویت اساسی ما در حال حاضر بازسازی منطقه زلزله زده است. برای همین از کسانی که کمک های مردمی را در اختیار دارند و نمی توانند به صورت فردی آن را هزینه کنند، خواهش می کنیم آن را در اختیار هلال احمر قرار دهند، ضمن اینکه ما نمی توانیم بگوییم اعتماد به هلال احمر نبوده است، چرا که میلیاردها تومان به حساب کمک های مردمی هلال احمر و حساب ۱۰۰ حضرت امام (ره) از طرف مردم واریز شد.


منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین