|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۵:۴۰
کد خبر: ۲۳۸۰۲۸
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۴
یک روزنامه آمریکایی نوشته اسرائیل که سابقه‌ای طولانی در پرورش دیکتاتورهای بدنام دارد این بار به یاری ولیعهد عربستان سعودی آمده است.
 یک روزنامه آمریکایی نوشته اسرائیل که سابقه‌ای طولانی در پرورش دیکتاتورهای بدنام دارد این بار به یاری ولیعهد عربستان سعودی آمده است.

به گزارش فارس، یک روزنامه آمریکایی در یادداشتی، حمایت «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی بعد از قتل «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی را به باد انتقاد گرفته است.

«جکسون دیل»، از اعضای هیئت سردبیری روزنامه «واشنگتن‌پست» با توصیف محمد بن سلمان به عنوان نسخه دیگری از «صدام»، دیکتاتور معدوم عراق نوشته است: «شاید فکرش را هم نکنید که اسرائیل بر خلاف تمام دموکراسی‌های غربی، از در حمایت از فردی که نسخه جدید صدام حسین است در آمده؛- مردی آنچنان قبیح که حتی لابی‌گران خیابان کا* هم پولش را نمی‌پذیرند. علی‌رغم این، نتانیاهو به عنوان دوست بن سلمان در دوران سخت، نمایان شده است.»

خاشقچی آخرین بار روز ۱۰ مهرماه (۲ اکتبر) در حال ورود به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول دیده شد و بعد از آن رسانه‌ها گزارش داده‌اند که ناپدید شده است.

مقام‌های ترکیه‌ای اعلام کردند او در داخل این ساختمان کشته شده و بدنش قطعه قطعه شده است.

آنکارا اعلام کرد همزمان با ورود خاشقچی به ساختمان کنسولگری ۱۵ مقام امنیتی عربستان سعودی نیز با دو پرواز وارد استانبول شده و پس از مدت کوتاهی ترکیه را ترک کرده‌اند.

عربستان سعودی سرانجام روز ۲۸ مهر، یعنی ۱۸ روز بعد از ناپدید شدن خاشقچی اعتراف کرد وی داخل ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول کشته شده است. دادستان کل سعودی، علی‌رغم این ادعا کرده خاشقچی بعد از «درگیری» با چند نفر داخل ساختمان کنسولگری «فوت» کرده است.

یک ماه بعد از ناپدید شدن خاشقچی در سفارت عربستان سعودی در استانبول، رژیم صهیونیستی کاملاً سکوت اختیار کرده بود؛ اما یک یا دو روز بعد از آنکه رسانه‌ها گزارش دادند نتانیاهو برای حمایت از محمد بن سلمان با کاخ سفید تماس گرفته، او زبان به سخن گشود.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: «با آنکه آنچه در کنسولگری استانبول رخ داد وحشتناک بود و لازم است به نحو صحیح به آن رسیدگی شود، باید این را هم در نظر بگیریم که ثبات عربستان سعودی برای ثبات دنیا بسیار مهم است.»

واشنگتن‌پست نوشته در صورتی که درباره منظور نتانیاهو از رسیدگی «مناسب» به خفه کردن و قطعه قطعه کردن یک روزنامه‌نگار شکی وجود داشته باشد، «ران درمر»، سفیر اسرائیل در آمریکا منظور او را روشن بیان کرده است: طبق گفته او منظور نتانیاهو این است که «آمریکا نباید ولیعهد را دور بیندازد.»

روزنامه آمریکایی نوشته است: «چرا برای این قاتل طناب نجات پرتاب می‌شود؟ برای نتانیاهو، بحران خاشقچی در حکم تهدید برای راهبرد منطقه‌ای است او که حول این ولیعهد ۳۳ ساله طراحی کرده است.»

واشنگتن‌پست نوشته است: «البته، اسرائیل سابقه‌ای طولانی در پرورش دیکتاتورهای بدنام و همچنین حمایت از ساکنان کاخ سفید دارد. مشکل نتانیاهو این است که او با این شرط سنگینی که روی محمد بن سلمان و ترامپ بسته ریسک بزرگی را به دلیل حمایت از دو بازیگر به شدت بی‌ثبات تقبل کرده که هر دو نظام‌های سیاسی تحت امرشان را به شدت قطبی کرده‌اند.»

پی‌نوشت: * «خیابان کا» نام منطقه‌ای در واشنگتن است که مقر اندیشکده‌های آمریکایی و گروه‌های لابی‌گر است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین