|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۲۳۷۹۷۸
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۹
در ادامه ناهید خداکرمی با اشاره به کارنامه مدیریتی آخوندی گفت: برخی پروژه‌هایی که شما آن را اجرا کردید سبب شد که شما را به عنوان نامزد پست شهرداری تهران انتخاب کنیم اما به شدت زیر بار انتقاد هستیم و برخی‌ها بغض فروخورده از سه قوه را به سمت مدیریت شهری روان کرده‌اند و صدها پیامک دریافت کردیم که به آخوندی رای ندهید چرا که تهران را بدبخت می‌کند.
مرحله نیمه‌نهایی انتخاب شهردار تهران تمام شد و حناچی و آخوندی به فینال تصدی شهرداری تهران رفتند. شورای اسلامی شهر تهران سه‌شنبه از بین دو گزینه انتخابی سومین شهردار تهران را مشخص می‌کنند. اعضای شورای شهر تهران عصر روز گذشته از مجموع 21 رای عباس آخوندی را با 16 رای و حناچی را با 11 رای به عنوان گزینه‌های نهایی شهرداری تهران انتخاب کردند.

انتخاب شهردار تهران موضوعی است که مدتی است نقل محافل‌ است. در تهران، این انتخاب فراتر از تعیین یک شهردار برای یک شهر است چرا که این انتخاب در تنظیم نگاهی ملی به آینده توسعه شهری در ایران تاثیر فراوانی دارد. شهردار در کنار شورای شهر و در هماهنگی با دولت مرکزی چه مساله‌ای را می‌خواهند حل کنند؟

فینالیست‌های شهرداری تهران

اعضای فراکسیون مستقل که تاکنون نتوانسته‌اند در شورای شهر تهران اثرگذار باشند، این بار به دنبال یک گزینه ملی رفتند تا در رقابت‌های انتخاب شهردار دست خالی نباشند. عباس آخوندی گزینه مطلوب آنها است که از طرف افرادی مثل حسن رسولی و سالاری حمایت می‌شود.
عباس احمد آخوندی (زاده ۱۳۳۶، نجف) سیاستمدار‌‌، استاد دانشگاه، دولتمرد ایرانی و وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران در دولت یازدهم و دوازدهم بود. وی پیش از این از ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۵ در زمان وزارت علی‌اکبر ناطق نوری که باجناق وی نیز است، معاون سیاسی وزارت کشور و بین سال‌های۱۳۷۲ تا ۱۳۷۶ در کابینه دوم دولت اکبر هاشمی رفسنجانی وزیر مسکن و شهرسازی بوده ‌است.

در روزهای گذشته و پس از مشخص‌شدن اسامی پنج نفر بحث‌هایی درباره بازنشسته ‌بودن تعدادی از گزینه‌ها مطرح و رسانه‌ای شد. یکی از این افراد عباس آخوندی است که از گزینه‌های با شانس بالا برای شهردار شدن است و البته مخالفان بسیار سفت و سخت و سمجی هم دارد و در همین روزها بارها و بارها علیه او مطلب منتشر کرده‌اند.

عباس آخوندی 62 ساله، وزیر سابق راه دولت روحانی است که همین چند وقت پیش از سمت خود استعفا داد و از دولت کنار کشید. از همان روز گمانه‌زنی‌های زیادی مطرح بود و حتی برخی این استعفا را با هدف رسیدن به سمت شهرداری تهران تفسیر می‌کردند. آخوندی نظریاتی در زمینه موضوعات مرتبط با معماری و ساختار شهری دارد که با عنوان «توسعه شهری در اندیشه ایران‌شهری» تاکنون درباره آنها مقالات، سخنرانی‌ها و همایش‌هایی نیز برگزار کرده است. با این همه، آخوندی هم برای رسیدن به صندلی شهرداری در خیابان بهشت، موانع و مخالفان کمی ندارد. خیلی‌ها به خاطر تفکرات لیبرالی و صریح او که ابایی از ابرازشان ندارد، مخالف آخوندی هستند و از بیرون شورا نیز منتقدان و مخالفان همیشگی‌اش که غالبا از جریان اصولگرایی هستند، در این زمینه سرسختانه با او مخالفت می‌ورزند. علاوه بر این، حتی اصلاح‌طلب شناخته‌شده‌ای مانند عبدالله رمضان‌زاده نیز در مخالفت با عباس آخوندی گفته که کسی با چنین تفکرات لیبرالیستی، مناسب شهرداری تهران نیست.

همچنین علی دوستی، از اعضای حزب اعتماد ملی در رابطه با شهردار شدن آخوندی گفته: آقای آخوندی جزو نیروهایی است که در این سال‌ها در مسئولیت‌های مختلف زحمات زیادی کشیده. با توجه به روحیه و اخلاقی که از او سراغ دارم، بعید می‌دانم بتواند تعامل مناسبی با شورای شهر تهران داشته باشد.

برخی از مخالفان آخوندی نیز با اشاره به استعفای وی از سمت خود در وزارت راه و شهرسازی معتقدند که اگر آخوندی شهردار شود تعامل خوبی با دولت نخواهد داشت و شهر تهران قربانی اختلاف‌نظرها در بین سیاسیون خواهد شد. این نگرانی را می‌توان در صحبت‌های اعضای شورای شهر تهران در جلسه روز گذشته نسبت به برنامه‌های آخوندی برای اداره شهر تهران مشاهده کرد.
محمد سالاری با بیان اینکه بحث انحلال فرمانداری و الحاق آن به شهرداری‌ها در زمان شما در وزارت مسکن مطرح شد، گفت: حالا مخالفان شما می‌گویند که آخوندی می‌خواهد با دولت ستیز کند و هجمه‌های سازمان‌یافته‌ای علیه شما وجود دارد که مرا به یاد تخریب‌هایی که علیه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی انجام می‌شد می‌اندازد و ما نگران عدم ارتباط شما با سازمان‌های دولتی و حاکمیتی هستیم و بهتر است نوع ارتباط‌تان را با این دستگاه‌ها تشریح کنید.

در ادامه ناهید خداکرمی با اشاره به کارنامه مدیریتی آخوندی گفت: برخی پروژه‌هایی که شما آن را اجرا کردید سبب شد که شما را به عنوان نامزد پست شهرداری تهران انتخاب کنیم اما به شدت زیر بار انتقاد هستیم و برخی‌ها بغض فروخورده از سه قوه را به سمت مدیریت شهری روان کرده‌اند و صدها پیامک دریافت کردیم که به آخوندی رای ندهید چرا که تهران را بدبخت می‌کند.

همچنین الویری نیز با طرح چهار سوال از آخوندی گفت: تعاملات با شورا چگونه خواهد بود؟ چرا که ممکن است اعضای شورا افرادی را برای انتصابات به شما معرفی کنند و یا در عزل و نصب‌ها نظر داشته باشند. تعاملات با دولت چگونه است؟ چرا که شما با گله‌مندی استعفا داده‌اید.

در ادامه میرلوحی نیز افزود: آقای آخوندی از موضع رسانه‌ها در مورد قطار سمنان گله‌مند شده،‌ حالا در شهرداری چگونه می‌خواهید هر روز انتقادها را تحمل کنید؟ رابطه شما با شورا بر چه اساسی خواهد بود؟

حزب اتحاد ملت چهار عضو در شورای شهر تهران دارد که عموما با همراهی دو عضو دیگر شورا، وزن این فراکسیون به شش نفر می‌رسد. از میان گزینه‌های فعلی، پیروز حناچی دوره قبل گزینه اصلی حزب اتحاد بود. پیروز حناچی، دانش‌آموخته معماری از دانشگاه تهران و فارغ‌التحصیل دکترای تخصصی مرمت شهری و باززنده‌سازی شهرهای تاریخی است. او 53 سال دارد و دومین‌بار است که برای تصدی پست شهرداری تهران نامزد می‌شود. در شرایطی که تهران در آستانه سومین شهردار خود در یک سال اخیر است، حناچی با وجود 53 سال سن، جزو جوان‌ترهای فهرست پنج‌نفره منتخب شورای شهر دوره پنجم محسوب می‌شود. او پیش از این در کارنامه خود سمت‌هایی مانند دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران را تجربه کرده است. پیروز حناچی هم از رقبای محمدعلی نجفی و هم از رقبای محمدعلی افشانی در زمان بررسی گزینه‌های بررسی شهرداری تهران بود، اما محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران او را از وزارت راه و شهرسازی به شهرداری تهران آورد تا به عنوان معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران فعالیتش را آغاز کند. افشانی نیز حناچی را به عنوان معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران منصوب کرد که فعالیتش تاکنون ادامه دارد. حناچی در زمان رئیس دولت اصلاحات، در وزارت راه و شهرسازی دارای مسئولیت و در دولت محمود احمدی‌نژاد نیز مشاور وزیر راه، مسکن و شهرسازی بود. او در دولت حسن روحانی نیز معاون معماری و شهرسازی عباس آخوندی بود.

منبع: ابتکار
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین