|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۸
کد خبر: ۲۳۷۸۰۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۷
‌در خصوص برنامه‌های این سازمان در خصوص دریا و سواحل کشور، افزود: دارای سه پهنه بزرگ دریایی هستیم، خلیج‌فارس و دریای عمان ازیک‌طرف و دریای خزر از طرف دیگر اگر ما جزایر را هم بخواهیم محاسبه کنیم، 6 هزار و 200 کیلومتر خط ساحلی در کشور وجود دارد.
‌معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه پرچم گذاری شناگاه های سطح کشور سبب افزایش امنیت و سلامت مردم می‌شود، اظهار کرد: تعداد شناگاه‌های آبی کشور(سلامتی‌اش مورد تأیید باشد) کم نیست، اما تعداد زردها(سلامتی‌اش مورد تأیید نباشد) هم کم نیست، برای شناگاه های با پرچم زرد کمی دست نگه‌داشته‌ایم و به تذکر بسنده کرده و فرصتی داده‌ایم تا باانگیزه‌ای که در مسئولین امر وجود دارد، بتوانند پرچم زرد خود را به آبی تبدیل کنند.

‌پروین فرشچی در گفت‌وگو با ایسنا، ‌در خصوص برنامه‌های این سازمان در خصوص دریا و سواحل کشور، افزود: دارای سه پهنه بزرگ دریایی هستیم، خلیج‌فارس و دریای عمان ازیک‌طرف و دریای خزر از طرف دیگر اگر ما جزایر را هم بخواهیم محاسبه کنیم، 6 هزار و 200 کیلومتر خط ساحلی در کشور وجود دارد.

وی اضافه کرد: با 11 کشور دریایی همسایه هستیم که تمامی این موارد، اهمیت دریاها را برای کشورمان بسیار افزایش می‌دهد و این را یادآوری می‌کند که باید استان‌ها به‌خصوص استان‌های ساحلی و دریایی خود را در این بخش تقویت کنیم.

فرشچی با اشاره به اینکه به‌طور حتم باید معاونت دریایی برای هر استان به وجود آید و اگر در ساختار پیشنهادی سازمان بگنجد و برنامه‌وبودجه هم بتواند آن را حمایت کند، به‌طور حتم می‌تواند سهم بسزایی در پیشرفت در حوزه دریا و سواحل صورت بگیرد، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ایران یک کشور دریا محور است، نیازمند هم‌افزایی و همکاری ارگان‌های دریایی کشور هستیم.

معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست در خصوص برنامه‌های این سازمان در حفاظت از گونه‌های دریایی، عنوان کرد: حفاظت گونه‌ای مثل فوک خزری در دستور این سازمان قرار گرفت و پس از فعالیت‌های انجام‌شده، این موضوع موردتوجه کشورهای منطقه و حتی کنوانسیون حفاظت از گونه‌های مهاجر قرارگرفته است و از جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک حرکت بسیار خوب تقدیر شد که در معاونت محیط‌زیست دریایی اطلاعات داده‌ها و دلایل را شناسایی و جمع‌آوری کردیم و باعث شدیم کنوانسیون "سی ان اس" بپذیرد فوک خزری را در ضمیمه دو قرار دهد که به معنای منع صید و شکار است درحالی‌که در کشورهای حاشیه‌نشین دریای خزر قبل از این اقدام جمهوری اسلامی ایران، سهم صید و شکار وجود داشت.

فرشچی ادامه داد: زحمات و مذاکرات زیادی صورت گرفت و نهایتاً موفق شدیم این‌گونه را در ضمیمه دو کنوانسیون قرار دهیم و با این اقدام در سال 18 هزار فوک خزری کشته نمی‌شوند.

وی بابیان اینکه اقدام دیگری که باید از شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در خصوص اجرای آن تقدیر کرد آن است که توانستیم باهمکاری هم، روی بدنه کشتی‌های بزرگ که به‌تمامی بنادر جهان سفر می‌کنند، از نماد حمایت از فک خزری با شعار "بگذار زندگی کنم" استفاده شد و این به‌عنوان یک ابتکار جمهوری اسلامی ایران در دنیا در حال سفر به نقاط مختلف جهان است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه فرهنگ حفظ تنوع زیستی تا زمانی که مردمی نباشد و خود مردم به این موضوع به‌عنوان دغدغه نگاه نکنند، عملی نمی‌شود، تصریح کرد: مردم باید به این مهم برسند که حفظ گونه‌ها ضرورت دارد و خوشبختانه طی سال‌های اخیر شاهد افزایش این موضوع در جمع عموم مردم هستیم.

معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: خوشبختانه روی مسائلی مانند لاک‌پشت‌ها کارهای زیادی شده است، در مورد عوض کردن نوع قایق‌ها و شناورها درجاهایی مثل تالاب‌ها و مناطق حفاظت‌شده که شناورهایی با سوخت گازوئیلی و بنزینی به آنجا می‌روند و عوض کردن موتور آن‌ها با موتورهای الکتریکی که کمتر صدا ایجاد کنند، کمتر باعث ناراحتی شوند، به پرندگان آسیب نرسانند و برای مردم آلودگی ایجاد نکنند، نیز شاهد اقدامات مؤثری بوده‌ایم.

فرشچی اظهار کرد: از اقدامات دیگری که به‌صورت مستمر انجام‌شده و موردتوجه قرارگرفته است می‌توان به  اقدام مشترک وزارت بهداشت و درمان، وزارت کشور و سازمان حفاظت محیط‌زیست اشاره کرد که سه نهاد متولی باهم به این حرکت دست بگذارند و آن پرچم گذاری سواحل بود که ازلحاظ بهداشتی، امنیت ایمنی و سلامت انسان‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کند.

وی بابیان اینکه پرچم گذاری به این شکل است که ضوابط این سه نهاد که از قبل تدوین‌شده مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و از طرف دیگر طرح‌های سالم‌سازی حفاظت محیط‌زیست مورد بازرسی قرار می‌گیرد، تصریح کرد: اگر برای مردم از نظر بهداشتی، محیط‌زیست و ایمنی آن ساحل مناسب باشد پرچم آبی به آن شناگاه می‌دهیم و در غیر این صورت پرچم زرد به آن تعلق می‌گیرد.

فرشچی با اشاره به اینکه ساحلی که پرچم زرد می‌گیرد حتماً به دنبال این است که این تغییر را ایجاد کند چون در تمامی ابعادش چه جذب گردشگر و چه درآمدزایی‌اش تأثیر می‌گذارد، اضافه کرد: این برای مسئولین دولتی هم اهمیت دارد برای مثال یک استان به‌طور حتم دلش نمی‌خواهد 10 پرچم زرد داشته باشد یا برای مردم هم اهمیت دارد که علامت مشخصه‌ای که در شان خود ببینند و از جایی استفاده کنند که پرچم آبی دارد.

معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: خواست مردم از مجموعه‌های گردشگری است که سالم باشند و مکان‌های گردشگری مجبور هستند نکات قیدشده را رعایت کنند تا ازلحاظ اقتصادی برای‌شان صرفه داشته باشد و مردم مراجعه کنند.

وی اضافه کرد: در کل این طرح  انگیزه خوبی ایجاد می‌کند که آنچه در شان مردم ازلحاظ گردشگری باید باشد، فراهم شود و به امید روزی باشیم که همه شناگاه های ما آبی باشند.

فرشچی خاطرنشان کرد: تعداد شناگاه های آبی‌مان کم نیست اما تعداد زردها هم کم نیست، برای شناگاه های با پرچم زرد کمی دست نگه‌داشته‌ایم و به تذکر بسنده کرده و فرصتی داده‌ایم تا باانگیزه‌ای که در مسئولین امر وجود دارد، بتوانند پرچم زرد خود را به آبی تبدیل کنند.

فرشچی در پایان اظهار کرد: طرح پرچم‌داری در سایر کشورها اجراشده و در ایران برای اولین بار از تیرماه سال گذشته آغاز شد؛ ادعا نمی‌کنیم این طرح بهترین طرح خواهد بود ولی امیدواریم در حین انجام کار به اشکالات احتمالی پی ببریم تا در آینده آن را به بهترین شکل اجرایی کنیم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین