|
|
امروز: سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۲۳۷۶۸۸
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۲
عضو شورای عالی فضای مجازی پش از تماشای نمایش «رسول» با اشاره به نمایش‌های گران گفت: ما شاهد بعضی کارهای نمایشی لاکچری هستیم که موضوع آن به لاکچری نمی‌خورد اما ارائه می‌شود.
 عضو شورای عالی فضای مجازی پش از تماشای نمایش «رسول» با اشاره به نمایش‌های گران گفت: ما شاهد بعضی کارهای نمایشی لاکچری هستیم که موضوع آن به لاکچری نمی‌خورد اما ارائه می‌شود.

به گزارش ایسنا،عزت الله ضرغامی رئیس پیشین صداوسیما پس از پایان تماشای نمایش «رسول» درباره آن در گفت‌وگویی  عنوان کرد: انتخاب سوژه در این شرایط اجتماعی هوشمندانه است و ما به سوژه‌هایی نظیر «رسول تُرک» نیاز داریم که بتواند مصادیق دیگری داشته باشد و تعمیم پیدا کند و آن‌ها را در قالب نمایشی ارائه دهیم که جامعه مشخصی را در بر بگیرد و اثر انسان سازی و تربیتی خود را داشته باشد.

او ادامه داد: بعضی قصه «رسول تُرک» را در کتاب‌ها و بعضی از نوشته‌ها خوانده بودند و با آن آشنایی داشتند و من برای اولین بار است که می‌بینم یک کار نمایشی خوب به دنبال ارائه این سوژه است. به نظرم کار خوبی در حد خودش بود و متن و میزانسن نیز خوب نوشته شده و در محیط باز ارائه یک نمایش میدانی در این ابعاد با این میزان مخاطب، ارزشمند و حرفه‌ای بود.
عضو شورای عالی فضای مجازی درباره مسائل فنی نمایش توضیح داد: نه تنها مشکل صدا نداشتیم بلکه به خوبی از پس آن برآمده بودند. نورپردازی و میزانسن عالی بود و در واقع ترکیب موضوعات که هم به خود قصه می‌پرداخت و هم مرثیه اباعبدالله را در شرایط زمانی خودش به خوبی تعریف کرد و مخاطب را تحت تأثیر قرار می‌داد، خوب بود.  
او با اشاره به مدیریت درست کار با توجه به سردی هوا افزود: در فضای باز با تمهیدات ساده و کارآمد، مخاطبان از طیف‌های سنی مختلف از پیر و جوان در کنار یکدیگر در یک سکوت خوب توانستند این نمایش را ببینند. «رسول» کار ارزشمندی است و به اعتقادم با توجه به اینکه سوژه کم نداریم، امکان تعمیم این موضوع و حرکت وجود دارد.

ضرغامی یادآوری کرد: تصورم این بود که شاید یک کار طنز بتواند مدت زیادی مردم را کنار هم نگه دارد، اما با وجود اینکه این کار مرثیه بود، به راحتی چند هزار نفر را به خود مشغول می کند.

ضرغامی افزود: برای کسانی که به طور مرتب بر طبل یک ژانر خاص می کوبند و فکر می‌کنند اگر کار خوبی می‌خواهند، ارائه دهند باید خیلی از حدود را زیر پا بگذارند و در مسیرهایی قدم بگذارند که با ارزش‌های اخلاقی و فرهنگی ما هماهنگ نیست، «رسول» نمونه خوبی است. این تجربیات نشان می‌دهد که اگر موضوع به خوبی پرداخته شود، حوزه های جذب مخاطب ما بالاست.
رئیس پیشین صداوسیما با اشاره به اینکه خوشبختانه این کار با این ابعاد موفق شد، افزود: «رسول» به عرفی کردن نمایش و بیرون آمدن از قاب خاص ویترینی که به صورت گلخانه‌ای تئاتر را از مردم جدا می‌کند، کمک می‌کند. معمولا هم جریان خاصی به سمت تولید نمایش های گران می رود و هم اینکه این نوع نمایش مخاطب خاصی می‌طلبد.

ضرغامی با تأکید بر اینکه ما شاهد بعضی کارهای نمایشی لاکچری هستیم که موضوع آن به لاکچری نمی‌خورد، اما ارائه می شود، افزود: قصدم انتقاد نیست، اما این سیر را باید مدیریت کرد.

عضو شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: عرفی شدن نمایش که هم ساده برگزار شود و هم با مخاطب رابطه برقرار کند و بتواند در قشرها و محیط‌های مختلف مثل مدارس و مساجد تعمیم پیدا کند، کار خوبی است. ما استعدادهای زیادی داریم و این نوع کارها می توانند مثل یک وسیله، آثار هنری سطح بالای تئاتر را با ظرفیت های مردمی متصل کند.

او با بیان اینکه ما از این دست کارها که مردم محیط و ادبیات آن را باور می کنند، کم نداریم، افزود: اگر این کار به خوبی انجام شود، می توانیم شاهد تحولی در کار نمایش باشیم و نمایشی که متعلق به مردم است و بر اساس فرهنگ واقعی مردم شکل گرفته را توسعه دهیم.
ضرغامی با تشکر از مدیریت که در فضای باز با چادر، حداقل امکانات را فراهم کرد، عنوان کرد: من قبلا در کارهای اجرایی بودم و از کم و کیف این نوع کارها آگاهی دارم و این کار سخت و تحسین برانگیزی است.

او در پایان گفت: مجموعه عوامل هنری، متن، کارگردانی، بازیگران و تدارکات که پشت صحنه و روی صحنه زحمت کشیدند، کار بزرگی انجام دادند و با یک تیم منسجم و با اعتقاد کار می کردند و همین اعتقاد موجب توفیق در کارشان شد و امیدوارم دوباره شاهد نمونه های دیگری از این نوع کار باشیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین