|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۲۲
کد خبر: ۲۳۷۴۳۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۸
کارشناس بیماری ‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت واکسن آنفلوانزا باید از نیمه دوم شهریور تا نیمه اول مهر تزریق شود که در مناطق مختلف دنیا براساس شروع فصل‌ها متفاوت است.
 کارشناس بیماری ‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت واکسن آنفلوانزا باید از نیمه دوم شهریور تا نیمه اول مهر تزریق شود که در مناطق مختلف دنیا براساس شروع فصل‌ها متفاوت است.

به گزارش ایسنا به نقل از علوم پزشکی شیراز، دکتر حمید بختیاری افزود: با توجه به بازه زمانی مورد نظر سازمان بهداشت جهانی در خصوص تزریق واکسن آنفلوانزا و بر اساس شرایط آب و هوایی استان فارس، تزریق آن در حال حاضر هم می‌تواند در پیشگیری از ابتلا موثر باشد.

بختیاری با بیان اینکه این واکسن با مجوز سازمان غذا و دارو در داروخانه‌های فارس موجود است، تاکید کرد که تزریق واکسن حتما طبق نظر پزشک خانواده به خصوص در افراد توصیه شده، انجام شود.

او با معرفی نشانه‌های ابتلا به آنفلوانزا شامل تب، سرفه، گلو درد، بدن درد و سر درد، اسهال، استفراغ، مشکلات تنفسی و غیرتنفسی، گفت: در شرایط عادی ۱۰ تا ۱۵ درصد افراد در فصول سرد سال، به تب و سرفه و علائم اولیه آنفلوانزا مبتلا می‌شوند که پزشکان با توجه به علائم و گروه‌های سنی، درمان‌های لازم را تجویز می‌کنند.

کارشناس بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: گروه‌های پرخطر شامل مادران باردار، کودکان کمتر از پنج سال، سالمندان بالای ۶۵ سال، افراد چاق و دیابتی، بیماران قلبی عروقی، کبدی، کلیوی و بیمارانی که از داروهای شیمی درمانی استفاده می‌کنند است که توصیه شده با تجویز پزشک، واکسن آنفلوانزا به این افراد تزریق شود.

نقش موثر شست و شوی صحیح دست‌ها در پیشگیری از آنفلوانزا

او کم هزینه‌ترین و موثرترین راه پیشگیری از آنفلوانزا و حتی برخی بیماری‌های واگیر را رعایت بهداشت فردی اولیه اعلام و اضافه کرد: در مطالعات ثابت شده شستن دست‌ها می‌تواند انتقال بیماری‌ها را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد .

بختیاری، با بیان اینکه هسته اصلی گردش ویروس آنفلوانزا، در مدارس و مهدها ایجاد شده و گسترش پیدا می‌کند، افزود: در مهرماه مدارس و مهدها فعال شده و کودکان در سن پایین، مبتلا به بیماری تب و سرفه می شوند و در منزل به دلیل رعایت نشدن بهداشت اولیه، دیگر اعضای خانواده نیز به این بیماری مبتلا می‌شود .

به گفته این کارشناس سلامت، واکسن آنفلوانزا بیش از سه دهه است که در دنیا استفاده می شود و هر ساله با ارتقای تکنولوژی، دارای کیفیت و تاثیر بیشتری می شود .

بختیاری از شهروندان خواست تا واکسن آنفلوانزا را با تجویز پزشک خانواده خود، از داروخانه های معتبر تهیه کنند و در صورت نیاز برای اطلاع از این واکسن و محل توزیع آن، می توانند با سامانه ۱۹۰ تماس بگیرند .
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین