|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۲
کد خبر: ۲۳۷۴۱۲
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۹
منابع دیپلماتیک از تحویل چهار مجموعه سامانه پدافند هوایی «اس-400» به هند تا بهار 2023 خبر دادند.
یک منبع دیپلماتیک نظامی امروز (پنجشنبه) اعلام کرد، مسکو قرار است تحت قراردادی که با هند به امضا رسانده چهار مجموعه سامانه پدافند هوایی «اس-400» را تا بهار سال 2023 به این کشور تحویل دهد.

بنا بر گزارش خبرگزاری «تاس»، این منبع دیپلماتیک نظامی ارزش این قرارداد میان روسیه و هند را 5 میلیارد و 430 میلیون دلار اعلام کرده است.

طبق گفته این منبع، «روسیه تحت قراردادی که در تاریخ 5 اکتبر در دهلی نو با مقامات هند به امضا رساند، قرار است پنج مجموعه سامانه اس-400 که هرکدام شامل یک مرکز فرماندهی و دو گردان سامانه پرتاب موشک می‌شود، به این کشور تحویل دهد.

اولین مجموعه قرار است در پاییز 2020 به هند تحویل داده شده و مجموعه بعدی نیز در سال 2021 تحویل دهلی نو می‌شود. و به همین ترتیب این روند ادامه خواهد داشت تا آخرین مجموعه در بهار 2023 تحویل هند شود.»

سامانه «اس-400» یکی از پیشرفته‌ترین سامانه‌های پدافند هوایی است که با توجه به مشکلاتی که سامانه رقیب آمریکایی آن، پاتریوت در میادین نبرد از خود نشان داده، این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است.

در نیمه جولای امسال بود که درپی مذاکرات فشرده وزارت دفاع هند با همتای روسی، مسکو با فروش این سامانه پدافند موشکی به دهلی‌نو موافقت کرد.

در حال حاضر به جز روسیه، تنها کشوری که این سامانه‌ها را خریداری کرده و به‌طور رسمی کنترل آن را در اختیار دارد، چین است. به نوشته نشریه «اکونومیک تایمز» اما احتمال فروش این سامانه‌ها از سوی مسکو به ایران، الجزایر، بلاروس و ویتنام نیز وجود دارد.

ارزش هر فروند سامانه‌های «اس-400» به طور کامل (شامل 8 آتشبار، 112 موشک، خودروهای فرماندهی و پشتیبانی) 400 میلیون دلار برآورد شده است.

یکی دیگر از کشورهایی که در ماه‌های اخیر علاقه بسیاری به خرید این سامانه نشان داده، ترکیه است که قراردادی نیز به همین منظور با روسیه به امضا رسانده است.

در این میان واشنگتن بارها آنکارا را به وضع تحریم‌هایی سخت در صورت ادامه قرارداد با مسکو در رابطه با خرید اس-400 تهدید کرده اما با این حال مقامات ترکیه گفته‌اند که با این تهدیدات واشنگتن این قرارداد خود با روسیه را لغو نخواهند کرد.
منبع: فارس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین