|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۵
کد خبر: ۲۳۷۱۷۴
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۰
اروپایی‌ها هنوز هم می‌گویند تا راه‌اندازی مکانیسم انباشت پول حاصل از صادرات ایران در قاره سبز، چند ماه باقی مانده ولی احتمالاً فرانسه یا آلمان، میزبان این مکانیسم مالی خواهد شد.
 اروپایی‌ها هنوز هم می‌گویند تا راه‌اندازی مکانیسم انباشت پول حاصل از صادرات ایران در قاره سبز، چند ماه باقی مانده ولی احتمالاً فرانسه یا آلمان، میزبان این مکانیسم مالی خواهد شد.

به گزارش فارس، چند روز پس از اینکه اروپایی‌ها به بهانه پیدا نکردن مکانی برای برپایی دفتر «مکانیسم ویژه اروپا برای حفظ برجام» از به تعویق افتادن این امر خبر دادند، امروز یک نشریه انگلیسی از جدی‌تر شدن اروپا برای عمل به این وعده خبر داده است.

دو ماه پیش بود که وزرای خارجه ۱+۴ و «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از دیدار با هیئت ایرانی در حاشیه هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، از عزم اروپا برای ایجاد یک کانال مالی ویژه برای دور نگاه داشتن تجارت ایران و قاره سبز از تحریم‌های آمریکا سخن گفتند؛ موگرینی در مصاحبه‌های بعدی خود قول داده بود که این مکانیسم تا ۱۰ آبان یعنی ۴ روز قبل از شروع دور جدید تحریم‌های آمریکا، کار خود را آغاز کند اما این چنین نشد و چند مقام اروپایی به رویترز گفتند که چون هیچ کشوری حاضر به میزبانی از دفتر این مکانیسم مالی نشده، شروع کار تا اوایل زمستان به تعویق می‌افتد.

در همین گیر و دار، سوئیفت دیروز چند بانک ایرانی را از شبکه خود که پس از برجام به ایران وصل شده بود، قطع کرد.

حالا گاردین خبر داده که اروپایی‌ها «طی چند ماه، مکانیسم دور زدن تحریم‌های ضدایرانی آمریکا را احتمالاً در فرانسه یا آلمان راه‌اندازی می‌کنند.» گفته می‌شود که انگلیس به رغم حمایت شفاهی جدی از برجام، به دلیل عدم انتخاب یورو به عنوان واحد پول ملی خود و همچنین به خاطر تبعات حقوقی برگزیت، مجبور به کناره‌گیری از کاندیداتوری میزبانی مکانیسم مالی ضدتحریمی اروپا شده است.

«برایان هوک» رئیس گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا اخیراً تهدید کرده که هر شرکت خارجی تعامل‌کننده با مکانیسم افتتاح‌نشده اروپایی‌ها، از سوی آمریکا تحریم خواهد شد.

مکانیسم مالی اروپا - در صورت به کار افتادن - برای انتقال پول به ایران تعبیه نشده؛ این مکانیسم، مرکزی است برای جمع‌آوری پول حاصل از تجارت ایرانی‌ها با اروپا برای خرج کردن آن پول در خریدهای بعدی ایران از اروپا.

گاردین گفته که فرانسه و آلمان پس از اتخاذ تصمیم میزبانی این مکانیسم مالی، مذاکراتی جدی در خصوص ترکیب هیئت مدیره این مکانیسم و مسائل فنی مربوطه، با آمریکایی‌ها داشته‌اند؛ ریاست هیئت به عهده فرانسوی‌ها بوده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین